• mamma 86

Fult att ha foto på sitt/sina barn på väggarna?

Har nyligen flyttat och tänkt att nu får jag faktiskt få upp saker på väggarna. Har många fina bilder på mitt barn (nu tonåring). Det är allt från skolfoto, egentagna bilder och bilder tagna av professionell fotograf.

läste en gammal tråd där majoriteten tyckte att det var sk tacky att ha barnens bilderbok väggarna, likaså tex bröllopsfoto. Vardagsrummet verkar vara värst att ha dessa i, andra rum kunde vara mer ok.

Så nu är jag nyfiken. Har ni bilder på era barn på väggarna? Färg/svartvit? förstoringar eller inte? Vilket rum?

Ni som tycker det är hemskt/fult varför tycker ni det?

Vad har ni för bilder/konst på väggarna i ett vardagsrum? 

• Svar på tråden Fult att ha foto på sitt/sina barn på väggarna?
  • Anonym (Emma)

Nu har inga bilder på barnet kommit upp på väggen än men förstår inte varför bilder på ens familj på en vägg ses som tacky?! Vi har ett lite större kort på oss i familjen, samt ett annat kort på barnet tillsammans med ett annat barn i släkten. Fina kort av en fotograf.  De ska upp på en vägg någonstans snart.

Det enda jag sett och som jag tyckte var fult och smaklöst var en hel stor tapet på en vägg med familjens barn på. Det blev för mycket

• fjanten

Var inte så ängslig - gör det du själv tycker är fint, det är ju DU som ska bo och trivas där.

• Anonym (Nja)

Jag tycker att man kan ha någon enstaka bild framme men kanske inte i stor ram av barnen på väggen, möjligen ett mindre bröllopsfoto där. Barnen kan ha stående ramar av mindre format i en bokhylla eller annan platt yta. Det ser i 99 % av fallen inte bra ut när man sätter upp en massa familjefoton tyvärr.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jaha, så det är tacky att ha foton uppsatta på sina barn? Är det fula foton eller fula barn? 

Vi har inga foton på väggarna, men det beror främst på platsbrist. De flesta av våra väggar täcks av antingen fönster, bokhyllor, tavlor eller annat. Däremot har vi några svartvita foton på barnen i en av hyllorna i vardagsrummet. Svartvitt för att det är finast.

Mamma har ett helt hyllplan med familjefoton i sitt vardagsrum. Det har aldrig varit min grej, men jag har aldrig tänkt tanken att det skulle ses om smaklöst. Varför?

• Anonym (A)
    Anonym (Nja) skrev 2023-02-16 10:22:48 följande:

Jag tycker att man kan ha någon enstaka bild framme men kanske inte i stor ram av barnen på väggen, möjligen ett mindre bröllopsfoto där. Barnen kan ha stående ramar av mindre format i en bokhylla eller annan platt yta. Det ser i 99 % av fallen inte bra ut när man sätter upp en massa familjefoton tyvärr.

Varför ser det inte bra ut? 

Bröllopsfotot har vi i en hylla i sovrummet. Sedan fyra svartvita foton på barnen, ståendes i en hylla i vardagsrummet. Det är alla foton vi har framme.

Möjligen ser det inte snyggt ut om korten hänger huller om buller, i olika färger och av olika kvalitet, men tacky? Nu får folk ge sig.

Barnbilderna är svartvita, bröllopsfotot i färg. Alla är ca A5 i storlek.

Skulle inte känna mig bekväm med att ha en stor bild på mig själv framme, men mindre foton är en annan sak.

• chrissepisse

Det är fascinerande med människor som bara konstaterar att ?så här är det? istället för ?så här tycker jag?. 

Smak är individuellt och att avfärda andras preferenser som tacky tycker jag är smaklöst.

• Anonym (Sara)

Det enda är väl att barnen kanske inte är bekväma med att ha hela hemmet tapetserat med sina egna ansikten, eller att de kan ogilla att ständigt behöva se det där skolfotot från sjuan när de hade en stor finne på hakan och en allmänt pissig dag. Men har de inga invändningar så kör på!

Det är ni som bor där som ska trivas, så fyll hemmet med bilder och saker som ni verkligen tycker om.

• Anonym (Sara)
    chrissepisse skrev 2023-02-16 11:26:25 följande:

Det är fascinerande med människor som bara konstaterar att ?så här är det? istället för ?så här tycker jag?. 

Smak är individuellt och att avfärda andras preferenser som tacky tycker jag är smaklöst.

Eller hur! Jag försökte en gång få svar på varför det alltid är fel med strumpor i sandaler, men ingen försökte ens förklara. Det var bara fel för att det var fel och jag var en imbecill som inte förstod en så enkel sak.
Svar på tråden Fult att ha foto på sitt/sina barn på väggarna?