• Växtvärk

Körkort 2023

Hej,

Jag (40+) håller på att plugga för att få mitt körkort (automat), ska försöka klara teorin denna vår.

Tänkte att vi som kämpar med körkortet kan peppa varandra och komma med tips.

Hur gamla är du? Ska du ta automat eller manuell körkort?

• Svar på tråden Körkort 2023
  • Växtvärk

Jag har körkortsboken och gör övningar på Trafiko.se. Jag kollar mycket på olika Youtube videos och har testat att göra flera prover (65 frågor) på nätet. 

Vad tycker ni är svårast?

• Växtvärk
    Mackan1978 skrev 2023-02-15 15:27:47 följande:

Jag tog mitt körkort år 2014,jag var 36år. Körde upp med automat.
    Sedan 2016 körde jag upp med manuell lastbil. Då fick jag manuellt B kort också 

Klarade du teorin och körprovet på första försöket? 

Vad fick du visa upp på körprovet och hur länge körde du?
  • Växtvärk

Jag tar automat körkort för att jag behöver inte manuell. Alla jag känner har automat bil även om de har körkort för att kunna köra manuell bil. 

• Växtvärk
    49tarkörkort skrev 2023-04-30 22:27:25 följande:

Jag har alltid sagt att jag ska ta körkort innan jag fyller 50 och i år blev jag 49. Jag har ingen att köra med privat så jag skrev in mig på en körskola för några veckor sen och har nu kört i två veckor. Jag tar automat, ser ingen anledning till att göra det krångligare än det behöver vara. Första 1,5 veckorna kändes hemska och hade jag inte redan köpt lektioner så hade jag nog hoppat av. Tyckte min Trafiklärare bara kritiserade och skällde på mig, jag är ganska hårdhudad men bröt ihop totalt efter en lektion och börja tänka att jag går dit och gör lektionerna jag har betalat för och sen byta skola eller lägga ner det. Lektionen efter beslutet var jag mer avslappnad och det gick hur bra som helst, fortsätter det så här så har jag mitt körkort i juni :) 

Nu har det gått 2 veckor sen jag satte mig bakom ratten första gången i mitt liv och jag har bokat in 30st 45min lektioner under maj och mixar mellan dubbel och enkel lektioner. Jag har tagit alla lediga tider de hade efter arbetstid samt några på helgerna. 

Hur har det gått för dig växtvärk?

Hej,
    Jag fick mitt körkort 2 veckor sen, jag är så glad för det! 

Hoppas du får ditt körkort i juni! 
  • Växtvärk
    Susan88 skrev 2023-05-07 12:43:57 följande:

Hur går det för dig med körkortet "Växtvärk"?
    Själv är jag 34 år och ska börja med körkortet i höst. Har övningskört en hel del förut, men det har alltid runnit ut i sanden. Jag har gjort 2 uppkörningar men kuggat. Teorin har jag dock klarat (båda gångerna) men måste ju göra om allt nu. Fast denna gång känner jag mig ännu mer taggad än någonsin. Måste verkligen ha körkort snart! Ligger i skilsmässa nu så jag är i stort behov av lappen sen när jag är själv med mitt barn och 2 hundar.
    Varför jag ska ta körkortet sen i höst är för att jag behöver spara ihop pengar först så att jag kan köpa ett stort körpaket med lektioner, risk 1 & 2. Jag siktar på att börja övningsköra i Augusti.
    Håller på att läsa teori och plugga in vägmärkena i väntan på körlektionerna. Men min plan är att köpa 30 lektioner och köra cirka 3 gånger i veckan, 55 min per lektion. Ska ta körkort för Automat. Hoppas på att bli klar innan detta år är slut. Tror ni denna plan är rimlig?

Hej,
    Jag fick mitt körkort, klarade teoriprovet och uppkörningen på första försöket. 

Jag tycker att din plan låter rimlig. Vad var det som gick snett på uppkörningen? 
Svar på tråden Körkort 2023