förlossningsdepression?
Hej mama,
Du har fått bra svar i tråden så jag vill väl mest sammanfatta eller understryka der viktiga.
1. Du är inte ensam om att må så här. Men du ska inte behöva må så här. Jag beklagar verkligen att du inte fått det stöd du behöver från vården, tyvärr finns det inte så mycket kunskap om just förlossningsdepression om en söker via vc och det handlar mer om tur att träffa någon som kan ämnet.
Som tidigare nämnt i tråden tycker jag att du ska prata med din BvC-ssk om du har förtroende för denne. Du kan via BVC få stödsamtal men också remiss till Barnhälsovårdspsykolog. Eller ta själv kontakt med Barnhälsovården. Du kan även kontakta kommunens socialtjänst och be om stöd. På båda ställen kan du få stöd för egen del men också föräldrastöd vid behov.
Det viktiga är att du söker stöd även om det känns motigt.
Både du och ditt barn förtjänar mer än det här
2. Berätta för någon. Om inte för en sambo så för en anhörig eller vän du litar på. Tillsammans är bördan mindre tung att bära.
3. Se över fördelningen. Du behövee tid att äta, sova och vila och dessutom få utrymme för egentid. Du behöver ladda dina batterier för att orka vara mamma, och det ksn vara genom bio med en vän eller få äta choklad ostört. Om su intw mår bra kan det bli så att du blir sjukskriven och din sambo föräldraledig.
4. Öka sociala umgänget. Videosamtal med vänner och familj, gå på kyrkans sångstund/barntimme, gå på bibliotekets sagonsrunder, öppna förskolan, föräldragrupp på BVC, anonsera på fb osv för att lära känna nya föräldrar.
Jag hejar på dig! 11❤