Inlägg från: Tomelilla15 |Visa alla inlägg
  • Tomelilla15

förlossningsdepression?

Jag tror inte att du inte vill ha din son, men du vill såklart slippa de omständigheterna du lever med nu. Ibland kan det vara svårt att hålla isär. 

Du behöver inte ta en psykologs bedömning vid ett tillfälle som kvitto på hur du mår. Kan såklart vara fel bedömt och dessutom kan det ändras ibland kan man behöva söka ny kontakt. Hjälp mot depression kan man få både via BVC och via vanlig vårdcentra. 

Jag förstår att du inte är kär i pappan till barnet men hur är han som pappa? Kan ni dela mer på allting? Du behöver kunna återhämta dig, funkar bra nu när du slutar amma också. Alla kan flaskmata. Hur många nätter per vecka tar han barnet? Sömn skulle såklart göra dig gott efter allt slit dessa månader. 

Testa att gå till kyrkans barntimme någon gång. Bara för att möta andra småbarnsföräldrar i en väldigt tillåtande miljö. Helt kravlöst. 

• Tomelilla15
    Leoparden89 skrev 2023-02-14 23:31:18 följande:

Det har blivit för mycket, även om jag vet att dessa tankarna kommer när jag mår sämre. Ibland tror jag bara att jag inte klarar av det, att vara mamma är inte enkelt och ska man sen vara sin egna individ, det är tufft och försöka hitta tillbaka.

Nä vi hade flera samtal och vid ett tillfälle sa hon att hon var rädd för att jag var farlig för mitt barn och det skrämde mig. Nu kommer det låta dubbelmoraliskt men jag är rädd att någon ska komma och ta honom ifrån mig. Så jag kanske mörkade vad jag egentligen känner för att rädslan tog över. Jag fick en kuratorkontakt men efter första mötet bokades inte ett nytt möte in och nu har de inte hört av sig och jag ska vara ärlig och säga att jag orkar inte dra i det just nu. Kanske därför jag skriver här, du/ ni som läser är ju främlingar och kan ge ett annat ljus på saker och ting.

Han är också otroligt trött. Han älskar sitt jobb mer än något annat. Jag vill inte belasta honom, ibland tycks det bara som han inte förstår hur jobbigt det är att vara den som tar hand om barnet 24 h. Jag blir avlastad 1 matning per natt, dock inte varje natt. 

Tack för tipset om kyrkans barntimme, hade kanske varit skönt och träffa någon mamma som man kan prata med. Jag är väl mest rädd att jag är ensam om att tycka detta.

Ingen kommer ta ditt barn ifrån dig men säger du inte som det är så får du heller inte hjälp. Din kille måste hjälpa till mer. Du måste kräva minst en ostörd lång natt i veckan. Sov i ett annat rum än barnet, med öronproppar. Där han tar allt den natten. Om det är två dagar i veckan han är ledig bör han ta en av de nätterna. Kräv det! Man går under utan sömn. 

Varför är han otroligt trött?

Det är klart han inte vet hur det är att ta hand om barn. Han har ju aldrig behövt pröva. Det är vanligt att kvinnor förväntar sig att män ska förstå men man ställer inga krav på dem. Du måste kräva det. Jag förstår att den som är föräldraledig tar hand om barn men man ska se det som ett jobb, 5 dagar i veckan och helgen delar man på. Får man aldrig sova en hel natt blir man GALEN. Är du sjuk, då får han steppa in för du kan inte göra ditt jobb. 

Du har ju flyttat till en ny stad för några år sedan. Har du några att umgås med? Alltså egna vänner, inte hans? 

Svar på tråden förlossningsdepression?