• 567890

Vad ska du göra med pengarna från elstödet?

Om en dryg vecka kommer elstödet till många av oss och en del får ganska många tusenlappar extra. Hur ska ni använda pengarna?

Vi får tillbaka 14000 kr och kommer lägga dom på sparande, vi har haft en del utgifter (ny luftvärmepump, extra mycket ved och bil på reparation) så det känns bra att fylla upp kassan igen.

• Svar på tråden Vad ska du göra med pengarna från elstödet?
  • Madsen

Får ungefär lika mycket i stöd som jag har i elräkning denna månad

• Mentat

Märklig fråga. De pengarna går förstås åt till att betala en del av elräkningen! Den svider tillräckligt som det är, trots max 19° inomhus

• sextiotalist

Inga större pengar. Men åker in i ruljansen 

• Postman

Får väl 15000, köper kanske en ny telefon eller lite aktier för dem. Ska upp med solpaneler nu i dagarna så de går på ett sätt till dem med.

• Kvittning

En fråga, hur kommer det sig att man får så höga elräkningar jämfört med tidigare om man samtidigt har dragit ned konsumtionen mycket? 

Vi har dragit ned vår elkonsumtion med ca 35% per månad (med start från mitten av oktober när rapporterna började komma) jämfört med förra året och har då elräkningar på några hundralappar mer per månad (bor i elområde 3). 

Och pengarna, det läggs väl ni på resekontot och får användas till att kompensera för den svaga svenska kronan när vi ska åka utomlands. 

• Mentat
    Kvittning skrev 2023-02-15 16:06:30 följande:

En fråga, hur kommer det sig att man får så höga elräkningar jämfört med tidigare om man samtidigt har dragit ned konsumtionen mycket? . 

Jag har dragit ner vad jag kan, sänkt värmen så att jag i princip har frusit hela vintern.
    Jag har aldrig använt torktumlare, skulle inte få för mig att köra disk- eller tvättmaskin halvfull, kan inte minnas när jag senast duschade så länge som 5 min och har inget eluppvärmt badrumsgolv så de där tipsen om hur man drar ner elkonsumtionen som funnits i tidningarna är mestadels sådant som jag har tillämpat länge. Det fanns inget att dra ner på där.
  • Postman
    En fråga, hur kommer det sig att man får så höga elräkningar jämfört med tidigare om man samtidigt har dragit ned konsumtionen mycket?  Vi har dragit ned vår elkonsumtion med ca 35% per månad (med start från mitten av oktober när rapporterna började komma) jämfört med förra året och har då elräkningar på några hundralappar mer per månad (bor i elområde 3).  Och pengarna, det läggs väl ni på resekontot och får användas till att kompensera för den svaga svenska kronan när vi ska åka utomlands. 

Vi har haft bundet elavtal fram tills årskiftet så vi har förbrukat i stort sett som vanligt. Eftersom årskiftet drog vi ned på det och såg över förbrukningen. Så vårt elstöd blir högt för vi under den perioden hade en hög elförbrukning till låg elkostnad. Inte klokt egentligen kan jag känna men men nu får vi pengarna så okey då.
  • Kvittning
    Mentat skrev 2023-02-15 17:13:23 följande:
    Jag har dragit ner vad jag kan, sänkt värmen så att jag i princip har frusit hela vintern.
    Jag har aldrig använt torktumlare, skulle inte få för mig att köra disk- eller tvättmaskin halvfull, kan inte minnas när jag senast duschade så länge som 5 min och har inget eluppvärmt badrumsgolv så de där tipsen om hur man drar ner elkonsumtionen som funnits i tidningarna är mestadels sådant som jag har tillämpat länge. Det fanns inget att dra ner på där.
    Ja om man redan tänkt på det aktivt så är det ju såklart svårt att hitta mer att göra. Att jag funderar är väl lite för stt jag inte tycker vi gjort så mycket. I princip har vi stängt av så att elpatronen inte går igång i värmepumpen och slutat torktumla och det (ffa avstängningen av elpatronen) har gett jättestor effekt. Disk- och tvättmaskin har jag alltid kört fulla också.
  • Mentat
    Kvittning skrev 2023-02-15 20:08:15 följande:
    Ja om man redan tänkt på det aktivt så är det ju såklart svårt att hitta mer att göra. Att jag funderar är väl lite för stt jag inte tycker vi gjort så mycket. I princip har vi stängt av så att elpatronen inte går igång i värmepumpen och slutat torktumla och det (ffa avstängningen av elpatronen) har gett jättestor effekt. Disk- och tvättmaskin har jag alltid kört fulla också.
    Sedan bor jag i elområde 4 dessutom, så jag har ännu litet högre priser än vad du har. Hus från 70-talet hade ju elvärme som standard. Rent, till skillnad från olja eller ved som var vanligt tidigare och vi hade gott om el. Ja, tills man lade ner för många kärnkraftverk åtminstone... Nu har vi gott om el om det blåser och svindyr el med risk för bortkoppling från nätet när det inte gör det. Rynkar på näsan
  • Räkan77

Hade bilen på verkstan för ett par veckor sen vilket kostade nio tusen. Tror vi kommer gå ut ungefär lika mycket i elstöd så det finansierar verkstadskostnaden.

• Mentat

Jaha, då damp elräkningen ner i lådan. 10.150:- (sedan tillkommer nätavgiften på ett par tusen)

"Tack", (mp) för att ni stoppade Vattenfalls planer på ny kärnkraft som ett av era första beslut 2014...

• Aniiee
    Plutten90 skrev 2023-02-15 08:42:19 följande:

Hur vet ni hur mycket elstöd ni får?

Man tar sin elförbrukning för oktober 2021 till september 2022 gånger 0.5 om man bor i elområden 3 och 0.79 on man bor i elområden 4.

Exempelvis vi bor i elområden 3 och gör av med ca 300 kWh i månaden. 300*12(för att få ett år) =3600. 3600 kwh*0.5 kr= 1300 kr.

Vad vi går av det nyare stödet för nov - dec 2022 vet jag inte, det är lite andra siffror. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee

Och, ja, det blir väl att betala nästa Elräkning med de pengarna. Fast den elräkningen är förstås lägre så det blir en femhundring över. Blir väl en middag eller något. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Citronella

Jag får 500 kronor det kommer gå till räkningar och andra utgifter. Det är för lite för att göra något speciellt med. 

• Cornellia

En fråga, hur kommer det sig att man får så höga elräkningar jämfört med tidigare om man samtidigt har dragit ned konsumtionen mycket? 

Vi har dragit ned vår elkonsumtion med ca 35% per månad (med start från mitten av oktober när rapporterna började komma) jämfört med förra året och har då elräkningar på några hundralappar mer per månad (bor i elområde 3). 

Och pengarna, det läggs väl ni på resekontot och får användas till att kompensera för den svaga svenska kronan när vi ska åka utomlands. 

För att priset gått upp betydligt mer än 35%? 

Svar på tråden Vad ska du göra med pengarna från elstödet?