• 567890

Vad ska du göra med pengarna från elstödet?

Om en dryg vecka kommer elstödet till många av oss och en del får ganska många tusenlappar extra. Hur ska ni använda pengarna?

Vi får tillbaka 14000 kr och kommer lägga dom på sparande, vi har haft en del utgifter (ny luftvärmepump, extra mycket ved och bil på reparation) så det känns bra att fylla upp kassan igen.

• Svar på tråden Vad ska du göra med pengarna från elstödet?
  • Fjäril kär

Tja.. Vad sägs om att betala nästa elräkning... Obestämd

Elstödet är ju liksom bara en enda utbetalning och räcker ju inte på långa vägar till att justera resterande elräkningar som fortfarande ska betalas av det högre priset... 

• Challenger
    Fjäril kär skrev 2023-02-13 22:32:18 följande:

Tja.. Vad sägs om att betala nästa elräkning... Obestämd

Elstödet är ju liksom bara en enda utbetalning och räcker ju inte på långa vägar till att justera resterande elräkningar som fortfarande ska betalas av det högre priset... 

Känner precis likadant. Innan valet talades det om högkostnadsskydd, men det infriades så klart inte. Nu får man lite brödsmulor i kompensation baserat på förra årets förbrukning. Bara kostnaden för december var högre än vad jag nu får i kompensation. Hela 2022 var dyrare än normalt och prognosen pekar på att det kommer fortsätta att se ut så.. 
  • pump

Jag ska köpa vingar för pengarna.

• Mandel

Eftersom jag fattade vart det var på väg redan i slutet av november -21 har jag sänkt min el-förbrukning drastiskt.
    Har egen villa (ensamstående) med direktverkande el-element och en braskamin så elräkningar på tiotusentals kronor var aldrig aktuellt. 
    Så nu lär jag inte få många kronor i stöd faktiskt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Medborgare

Lägga in på sparkontot. Har redan justerat upp räkningskontot så där behöver inte fyllas på mer. 

• Virriga Vera

De ska tillbaka på det kontot som vi fick ta av till elräkningarna. Det är ju en återbetalning, inte några extrapengar.

Svar på tråden Vad ska du göra med pengarna från elstödet?