• molly50

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Anonym (M2) skrev 2023-02-13 19:54:10 följande:
    Det är nog snarare du som inte förstår vad ta ansvar betyder. Att du skriver vad hon KAN göra, betyder ju ingenting om hon själv inte vill det. Hon har inget ansvar alls att be om ursäkt eller göra någonting för ställa rätt någonting, vilket man är mer eller mindre tvungen om man har ett faktiskt ansvar. Det var ju skillnad förr i världen när vi hade horlagarna, då var man så illa tvungen att ta ansvar för dessa handlingar genom att ställas inför rätta och straffas.
    Jag har ingenstans skrivit att hon SKA be om ursäkt. Ingen kan ju tvinga henne att göra det.
    Men ansvarig för sina egna handlingar är hon ändå.
    Oavsett vad hon gör.
  • molly50
    Anonym (I) skrev 2023-02-13 21:11:42 följande:
    Begriper ändå inte vad du försöker säga. Finns inget logiskt i det du säger.

Jag som singel har all rätt i världen att ragga på någon som är upptagen med en sjuk partner. Den enda med skyldighet och ansvar är den som blir raggad på. Man kan välja att besvara det eller tack nej. Inte svårare än så. 
    Man är ansvarig för vad man själv gör.. Oavsett vad det handlar om.
    Hon blev ju knappast tvingad.
    Jag har ingenstans påstått att man är ansvarig för den otrognes handlingar. 
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 22:18:27 följande:
    Hon blev knappast tvingad, men hon har väl främst ansvar gentemot sig själv och vad hon vill i livet, och inte så mycket ansvar att anpassa sig efter vad andra eventuellt önskar att hon skulle göra eller avstå ifrån.
    Ja,och jag har väl ingenstans påstått något annat.
    Hon är ansvarig för sina egna handlingar. 
    Sen kan man ju tycka att det hon gjorde är moraliskt fel.
    Jag hade t ex inte gjort som hon gjorde.
    Det skulle jag inte ha samvete till.
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 22:38:08 följande:
    Men nu handlar inte tråden om dig, vill du anpassa dig efter andras val så är det upp till dig, tråden handlar om en person som valde att ha sex med mannen, och om hon av någon anledning ville få honom i säng så är hon väl nöjd med att hon tog sitt ansvar för att se till att det skulle hända. Det ansvaret var större för henne.
    Ja,det får absolut stå för henne.
    Men jag får också ha åsikten att hon verkar ha ett hjärta av sten som kan göra så.
    Men framförallt TS man. 
  • molly50
    Aviga skrev 2023-02-13 22:49:54 följande:
    Vet allt om det där samvetet. Hade själv ett förhållande med en gift men separerad man. Vi fick en underbar sommar men det gnagde hela tiden i mig att hans familj var på väg att splittras så jag avslutade det hela. Han var först helt oförstående till men tillslut insåg även han att det bästa han kunde göra var att gå tillbaka till sin fru och familj. 
    Ja,det är väl att vara empatisk att inte vilja såra andra. 
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 23:00:20 följande:
    Åsikt om hjärta av sten ja det får du ha, men den åsikten är en annan sak än ansvar som mitt inlägg och också tråden handlar om.
    Ja,jag står fast vid min åsikt att man är ansvarig för sina egna handlingar.
    Och med det så får vi enas om att vara oeniga. 
  • molly50
    Aviga skrev 2023-02-13 23:04:15 följande:
    Det handlar om samvete eller hur ?

Om den här kvinnan har ett hjärta av sten eller tyngs av sitt samvete. Det vet väl varken du eller jag någonting om. 

Såvida inte du har personlig kontakt med alla parter. 
    Vad jag vill säga är att det inte automatiskt är så att den där "andra kvinnan" är samvetslös och hårdhjärtad. 
    Jag skrev inte att jag VET att hon har ett hjärta av sten.
    Jag skrev att hon VERKAR ha det. Det är en annan sak.
    Kan man ragga på en upptagen man fullt medveten om att han är gift och har en fru som är allvarligt sjuk så kan man inte ha så mycket samvete i kroppen. 
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 23:04:08 följande:
    Men du har samvete till att låta henne fortsätta spendera livet i ovisshet om vad ni gjorde och vad för slags man det är hon lever med.
    Men enligt ditt eget resonemang så har ju inte älskarinnan något ansvar gentemot honom eller hans fru.
    Så varför ska hon berätta?
    Är inte det mannens uppgift?
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 23:19:30 följande:
    Menade åsikten om hjärta av sten.

Jag vet inte vad du menar att vi är oeniga om. Jag skrev ju att kvinnan vill ligga så är det hennes ansvar att se till att attrahera mannen. Så ja hon är ansvarig för det.
    Vi verkar ju inte vara riktigt eniga när det gäller vad hon har ansvaret för.
    Men ok. 
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 23:26:13 följande:
    Det kanske gör ont men hon väljer ändå sig själv först för att alternativet var i slutändan sämre, kanske trodde hon att TS inte bryr sig, kanske trodde hon att TS skulle bli glad, kanske skiter hon fullständigt i om TS vill att mannen ska ligga eller inte. Tråden handlar inte om kvinnans samvete utan om hon har ansvar.
    Och det har vi också diskuterat.
    Och hon har ansvaret för sina egna handlingar. 
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 23:28:24 följande:

Det var väl mest att jag blev allmänt nyfiken hur personen med det samvetet som hon nämnde kunde låta bli att berätta. 

Men nej, hon har inget ansvar att berätta. 

Ok. Då hänger jag med.
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 23:31:54 följande:
    Fast när jag skrev att kvinnan främst har ansvar gentemot sig själv så verkade du hålla med om det: jag har inte påstått något annat, blev ditt svar.
    Nej,och det har jag heller inte gjort. 
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 11:44:15 följande:
    Nej vi hade inte tidigare diskuterat samvete.
    Det var ansvarsfrågan jag syftade på. 
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 11:52:37 följande:
    Vad syftade du då på att du inte har påstått annat, om du inte menade att du höll med om vad jag skrev? Jag skrev att kvinnan har väl främst ansvar gentemot sig själv, och inte ansvar att anpassa sig efter andra, och ditt svar i inlägg 113 blev: 

Ja,och jag har väl ingenstans påstått något annat.

Men nu förnekar du det?

Håller du med om att kvinnan FRÄMST har ansvar gentemot sig själv, eller inte?
    Hon har ansvar för sina egna handlingar! 
    Du ahr väl också ansvar för det du gör. 
    Eller tycker du att det är någon annans?
  • molly50
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 11:53:21 följande:
    Det blir ju svårt att hänga med om du plötsligt byter samtalsämne utan att vara tydlig med det.
    Det är svårt att försöka föra en diskussion när du verkar medvetet välja att missförstå.
    Jag är inte så bra på att uttrycka mig i skrift.
    Och jag vill inte tjafsa sönder TS tråd.
    Så jag föreslår att vi lägger ner diskussionen nu. 
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?