• Aviga

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-12 15:46:22 följande:
    Vems ansvar är otrohet egentligen?

Ja vem är egentligen den skyldige? 

Hade jag fått frågan för 10 år sedan hade jag tyckt att svaret var enkelt. Alltid enbart den som är gift eller är i ett förhållande. I dag efter att själv råkat ut för det vet jag inte. 

sammanfattning av det som drabbade mej. Gift i 20 år. 2 barn. Slutade med att mannen var otrogen med en kollega. Mannens dålig förklaring. Det var hon som la an på honom och var den drivande. ?Hon utnyttjade mej när jag var som svagast. Jag hade aldrig tagit steget?. På den sista punkten tror jag han har rätt, men jag är också helt säker på att hon inte våldtog honom. 

Anledningen till att mannen var svag. Jag lämnade över projektledandet för familjen till honom en period när mitt liv ställdes på ända. Han klarade inte den biten alls. Jag fick cancer, låg på sjukhuset en lång tid och genomgick tuffa behandlingar. Han fick sköta all markservice. Självklart kanske men han tyckte det var jobbigt, mer jobbigt än att jag var sjuk. På jobbet fanns hon. Jag har träffat henne i samband med personalfester eller när jag varit på hans jobb. Vi kände väl till varandra och hon vår familjs situation. Hon började dyka upp på min mans kontor och ville prata. Han  tyckte hon var jobbig och berättade under den tiden alltför mej. Samma på jobbfester. Hon sökte sej till honom var lite mer närgången än vad som var ok. Han berättade detta för mej också och var rätt arg över det. Det var väl därför jag aldrig såg signalerna.

Inte förrän jag blivit frisk. Efter jag anat misstankar kollade jag upp hans mejl i datorn. Där fanns allt. Från hennes inviter där han i början sa bestämt nej tills han ett år senare låg med henne. End of story. 

Jag har funderat mycket över vem som bär ansvaret. Naturligtvis han som är numera är min exman. Men hon. Som kände mej litegrann och våra barn ännu mer. Hon som visste att jag just då var ur spel och varför och ändå passade på att köra sitt fula spel. Är hon helt utan ansvar? Hon som förförde honom genom långt och träget övertalande. 

Har klurat på det här och vet inte svaret själv. 

Vad har ni för åsikter om vem som bär skulden? Berätta gärna era egna historier om ni har några.

Ibland är det kanske helt enkelt LIVET som kommit emellan. Du skriver om att du lämnade över "projektet Familjen" drabbades av sjukdom mm.

Detta är situationer som är väldigt påfrestande i relationer. 
    En del av oss klarar av det andra inte,  Att i efterhand utse en syndabock är omöjligt. 

Om jag inte tagit det där jobbet
    Om jag inte blivit sjuk
    Om den där kollegan till min partner funnits
    mm
  • Aviga
    Tukt skrev 2023-02-12 16:57:22 följande:

Jag tycker otrohet är ett utomordentligt exempel på att saker inte kan vara så förenklade att en ställer upp saker i skuld och oskuld. Det finns totalt för många parametrar och det handlar mer om grader av skuld och ansvar, än att det är en som är boven i dramat.
    Även om en blandar in den bedragna parten så ser man ganska ofta att den inte lyft ett finger för att göra sin del i att relationen ska fundera. Det gör den inte till ansvarig för otroheten, men den kan ha bidragit till en situation som underlättat att otrohet kan uppstå.

Håller verkligen med dig!  Vi är inga övermänniskor. Vi klarar inte alltid av vad vi ställs inför, kanske förändras vi så vi inte längre når fram till varandra. Ja till syvende och sist kan man bara konstatera att Vi klarade inte det här och går vidare

• Aviga
    Anonym (Thomas) skrev 2023-02-13 10:06:10 följande:
    Nu ska jag inte kapa tråden :)

Men min fru är en jättebra mamma. Som föräldrar är vi ett bra team och barnen skulle må sämre om vi delade oss och tvingade in dem i två lägenheter istället för att bo kvarblev leka med alla vänner på gatan. Vi är inte osams jag och frun. Men jag håller på att kvävas helt klart.

Jag kommer lämna. Men barnen behöver bli större. 

Njä tror inte kollegan ser mig som en potentiell framtida partner. Ska inte hoppas för mycket där. Också bättre att jag lämnar min fru som singel än att bryta pga av att jag träffat någon annan- då ses jag som mindre svin i sammanhanget.
    Mycket bra resonerat! 
    Tror att vi som har eller har haft små barn känner igen oss i det. Vår lojalitet ligger hos familjen, att vi vuxna trasslar till det mellan oss får vi på något sätt leva med.

Ibland måste vi offra vår "vuxen lycka" eller åtminstone vänta ett tag på den mot att barnen får den trygghet de förtjänar.

• Aviga
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-13 15:40:50 följande:

Frågan är om det finns något bra läge. När barnen är större kommer tonåren med allt det innebär. Sen gymnasiet där dom ska prestera och få bra betyg för eventuella studier? och sen ?

Jag tror att man gör sina barn en björntjänst om man stannar kvar bara för deras skull. Tror inget barn vill vara skulden till arten förälder stannat kvar för deras skull. 

Naturligtvis ska man inte skuldbelägga barnen, Om man beslutar sig för att stanna kvar i ett förhållande så måste det vara för familjens skull. Man kan mycket väl vara en familj fastän den romantiska kärleken tagit slut. 
  • Aviga
    Anonym (Minmi) skrev 2023-02-13 16:15:07 följande:
    Menar du att hon inte har ansvar för sitt eget handlande?

Hon har inte ansvar för någon annan, men sitt eget handlande är det bara hon som kan ansvara för, och det är att hon låg med en upptagen man. Varför är det någon annans ansvar, hon blev väl inte tvingad?

Sedan ska hon naturligtvis inte göra något nu, såvida hon inte vill be om ursäkt, vilket jag tvivlar på. Hennes handlingar säger allt.
    Förstår inte riktigt resonemanget. Ansvaret ligger ju självklart på den som väljer att vara otrogen.  När det gäller den som hen varit otrogen med mår säkert inte särskilt gott och har samvetsförebråelser över vad som hänt.  Så lämna henne utanför det här
  • Aviga
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-13 18:09:47 följande:

Älskarinnan har inte ansvar för mannens otrohet, men man kan ju fortfarande tycka att hon gjorde moraliskt fel.

Naturligtvis!! Det känner hon säkert
  • Aviga
    Tecum skrev 2023-02-13 19:02:00 följande:
    Varför skulle hon känna det, hon gick ju in i det med öppna ögon och troligen med syftet att spräcka äktenskapet.
    Hur vet du det? År det ett faktum eller något du antar?
  • Aviga
    Tecum skrev 2023-02-13 19:02:00 följande:
    Varför skulle hon känna det, hon gick ju in i det med öppna ögon och troligen med syftet att spräcka äktenskapet.
    Jag kanske har missuppfattat men det framgår inte att hon har haft syftet att spräcka äktenskapet. 
    Det jag läst är antaganden att hon skulle haft det

Om jag har fel så ber jag om ursäkt 
  • Aviga
    Tecum skrev 2023-02-13 21:02:09 följande:
    Om du läst trådarna som t ex "Aviga" och andra skrivit ska man inte separera utan hålla ihop för barnens skull. Ett annat skäl är ekonomi eller social bekvämlighet. Jag hade inte velat ha det så men andra tänker annorlunda. 
    Naturligtvis ska man separera om man kommer fram till att relationen inte fungerar längre. 

Man ska inte separera för att andra tycker det !

Det är olyckligt att man inte ger stöd åt dem som trots problem ändå försöker.

Förstår inte riktigt ?
  • Aviga
    molly50 skrev 2023-02-13 22:24:23 följande:
    Ja,och jag har väl ingenstans påstått något annat.
    Hon är ansvarig för sina egna handlingar. 
    Sen kan man ju tycka att det hon gjorde är moraliskt fel.
    Jag hade t ex inte gjort som hon gjorde.
    Det skulle jag inte ha samvete till.
    Vet allt om det där samvetet. Hade själv ett förhållande med en gift men separerad man. Vi fick en underbar sommar men det gnagde hela tiden i mig att hans familj var på väg att splittras så jag avslutade det hela. Han var först helt oförstående till men tillslut insåg även han att det bästa han kunde göra var att gå tillbaka till sin fru och familj. 
  • Aviga
    molly50 skrev 2023-02-13 22:52:41 följande:
    Ja,det får absolut stå för henne.
    Men jag får också ha åsikten att hon verkar ha ett hjärta av sten som kan göra så.
    Men framförallt TS man. 
    Det handlar om samvete eller hur ?

Om den här kvinnan har ett hjärta av sten eller tyngs av sitt samvete. Det vet väl varken du eller jag någonting om. 

Såvida inte du har personlig kontakt med alla parter. 
    Vad jag vill säga är att det inte automatiskt är så att den där "andra kvinnan" är samvetslös och hårdhjärtad. 
  • Aviga
    Anonym (M2) skrev 2023-02-13 23:04:08 följande:
    Men du har samvete till att låta henne fortsätta spendera livet i ovisshet om vad ni gjorde och vad för slags man det är hon lever med.
    Hur kan du säga att hon ingenting visste? De var separerade av en orsak. Du antar att hon ingenting visste. 

Jag frågar mig också vad spelar det för roll? 

Skulle det vara annorlunda om hon varit otrogen och det var därför de var separerade?
  • Aviga
    Anonym (M2) skrev 2023-02-14 01:31:07 följande:
    Ja, jag antog att hon inte visste, när du säger att du hade en affär med en gift man, att de är separerade behöver väl inte betyda att hon vet vad han gör. Menar du att orsaken att de var separerade var erat förhållande? Var det hon, han, eller båda som tog beslut om den separationen? Och att de gick tillbaka till varandra för att du bestämde dig för att släppa honom på grund av ditt dåliga samvete? Har jag förstått rätt så eller är jag fortfarande ute och cyklar?
    Jag menar att det nog är lite dubbelmoral här.  Om man separerat som en första del i en kommande skilsmässa är det då OK? Om man separerat för att den andra parten hittat en ny, är det då OK? Om man varit separerad 1 år, är det  då OK?

Listan kan bli lång på scenarion men frågan är ändå densamma är det moraliskt förkastligt för en separerad man att inleda ett nytt förhållande? 

Jag släppte inte, jag avslutade därför att set gnagde i mig att en familj splittrades och han gick tillbaka till sin fru för sina barn skull. Vilket jag tror är vanligt,
  • Aviga

Har märkt på kommentarerna att i de n så kallade "andra kvinnan" ofta utmålas som ondskefull anstiftare till otrohet. Som om hon med någon sorts superkraft lurar till sig andra kvinnors äkta män.

Dessutom är hon samvetslös och tänker inte på den stackars mannens familj och barn. Ett hjärta av sten har hon medan mannen som faktiskt valt att vara otrogen likt ett viljelöst kolli lurats in i hennes garn.

Jag tycker att det är synd och skam att vi 2023 inte kommit längre. De flesta borde väl inse att det i dagens samhälle är lite av en utopi att en relation håller livet ut.  

Att otrohet uppstår inte ur tomma intet utan att det är ett symtom på att något i relationen inte fungerar

Att alla har ansvar för sina egna handlingar och sitt eget liv. Hur man sen mår inuti när man hamnat i den situationen är väldigt individuellt. 

Jag beundrar alla som trots allt orkar hålla ihop relationen inte minst för barnens skull. 

• Aviga

Jag kanske är ute och cyklar men en separation är man väl överens om

I annat fall är det ju att överge den andre

• Aviga
    Anonym (Exfrun) skrev 2023-02-14 14:52:28 följande:

Jag menade inte att man ska skuldbelägga barnen. Jag tror om barnen listar ut eller få reda på i vuxen ålder att en av föräldrarna stannat kvar i äktenskapet bara för barnens skull känner man som barn skuld . Jag skulle bli  besviken på mina föräldrar om jag fått höra något sånt i vuxen ålder. 

Förhoppningsvis håller man det för sig själv. Det är ingenting för barnens öron, inte en i vuxen ålder.   

Dessutom tror jag att det bleknar med tiden. Ingenting man talar om alltså. 

Men som jag tror jag sagt tidigare det är väldigt individuellt om man kan reparera förhållandet. För en del är tilliten det viktigaste i ett förhållande och då det nästan omöjligt att reparera och gå vidare. Det är aldrig en bra miljö för barn att växa upp i. 

Det finns andra som prioriterar andra saker i relationen, man känner kanske fortfarande kärlek till sin partner, fast hen varit otrogen. Då finns alla möjligheter att gå vidare
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?