Inlägg från: Anonvm |Visa alla inlägg
  • Anonvm

Direktverkande el ?

majja5 skrev 2023-02-10 19:59:39 följande:
     driftkostnaden nu är: 30000kr per år. Uppvärmning 11400kr och El 3700kr.
    Det som är intressant är hur många kWh som huset förbrukar till uppvärmning, inte vad nuvarande ägare betalat i kronor och ören.

Även om förbrukningen är samma så kanske du tecknar elavtal med dubbla kWh-priset mot vad nuvarande ägare betalar och så kommer räkningen på dubbla summan trots att förbrukningen är samma...

Generellt sett påstår de lärda att man sparar runt 5% energi på att sänka innetemperaturen 1 grad.
    Så höjer du från 18 till 22 så borde det innebära att energiförbrukningen ökar med runt 20%
    Nu är ju denna "sanning" en otroligt förenklad bild av något som påverkas av många faktorer.
  • Anonvm
    Anonym (Johanna) skrev 2023-02-12 17:27:54 följande:
    Precis det gäller båda husen så uppvärmning till 6 grader på ca 110 kvm. Vilket gör att det låter osannolikt att deras uträkning för el stämmer. 
    Det som spelar större roll för energiförbrukningen för att hålla värmen är hur välisolerat huset är och vad det har för ventilation.

Dina 1000kWh /mån för att värma upp 2x55kvm till straxt över frostfritt låter extremt med min måttstock.

I min sommarstuga som är på runt 85kvm så gick det åt i genomsnitt 350kWh/mån för att hålla underhållsvärme vinterhalvåret när jag körde med direktverkande element. Nu kör jag dock LLVP som får hålla 13grader, det blev dock inte så stor skillnad som jag hoppats på, men det sjönk till runt 200kWh/mån.

Du bör absolut se över dina hus, enkla åtgärder som att byta tätningslister runt fönster och dörrar kan ge stor effekt på energiförbrukningen om det är i dåligt skick idag. Tilläggsisolering av vinden är en relativt enkel och effektiv åtgärd som du bör överväga.
    Ett husmorsknep är även att hänga upp tjocka tyger framför alla fönster, det har stor effekt om fönstren är gamla och dåligt isolerade.
Svar på tråden Direktverkande el ?