Inlägg från: Citronella |Visa alla inlägg
  • Citronella

Skador i hyresrätt, kan man bli vräkt?

Du blir inte vräkt (om det är ett förstahandskontrakt) men du kan bli ersättningskyldig. Kontakta hyresvärden direkt så du slipper gå och tänka på det. 

• Citronella
    nisel skrev 2023-02-09 19:17:33 följande:
    Vad händer om jag inte kontaktar hyresvärlden, och de kommer på det själva senare?

Risken är att det blivit en fuktskada med mögel och saneringen blir betydligt dyrare. Kaklet är inte fuktspärren men du vet inte om något under kaklet gått sönder. 

Du sa i ett annat inlägg att du trodde att badrummet var 30 år gammalt då borde det vara dags för stambyte inom några år hela badrummet behöver alltså inte bytas ut. I vilket fall som helst måste du ändå prata med värden du vinner inget på att skjuta upp det. 

• Citronella
    GGN skrev 2023-02-10 09:29:55 följande:
    Det tar ju försäkringsbolaget. 

Säg att det var en olycka, du föll eller halkade in i kaklet. 
    Det är inte alls säkert hemförsäkring för hyresrätter brukar vara täcka lösöret inte själva lägenheten. Det är hyresvärdens ansvar att reparera skador i fastigheten det är bara vid vårdslöshet som man får betala själv och hemförsäkringen täcker aldrig vårdslöshet. 
  • Citronella
    Friger skrev 2023-02-10 10:53:47 följande:
    Stambyte vid 30år? Väldigt tidigt... Det är antagligen ett bra tag kvar för det.

Är det betong så möglar det inte. Trä gör ju det, men de flesta hyreshus är inte träkonstruktioner.

Sitter inte skadan ovanligt illa till tror jag inte ts behöver bekymra sig så mycket för det. Tätskikt går för övrigt att laga om det är skadat.

Det är klart att det kan bli mögel och vattenskador i betong. Kunde det inte det skulle fuktspärr inte behövas. 

Problemet är att det enligt ts inte finns kakel i samma nyans allt kakel måste alltså bytas så det spelar ingen roll att tätskikt kan lagas. 

• Citronella
    Friger skrev 2023-02-10 11:09:00 följande:
    Nej, betong möglar inte. Ja, det kan bli vattenskador på betong men det är inte alls samma sak som i träkonstruktioner. Du sätter in en värmefläkt och torkar ur betongen på några veckor.

Men sitter skadan i väggen så tror jag inte ens det behövs.

TS gissar att det inte finns kakel med samma nyans. Precis som du gissar hej vilt.
    Du har fel. Mögel kan uppstå överallt. Jag har inte gissat alls jag utgår från det ts säger stämmer det går inte att ha en diskussion annars. 
  • Citronella
    Friger skrev 2023-02-10 11:22:01 följande:
    Har du sett en bro? Det är betong... Den möglar inte...

Jag har varit med och stambytt flera tusen lägenheter under två årtionden och hittills inte sett betong mögla.
    Du kan inte mena allvar Sluta larva dig. Det är naturligtvis inte själva betongen som möglar möglet uppstår PÅ betongen alltså MELLAN kakelplattorna och betongen sen sprider den sig man måste alltså ta bort kaklet. En bro brukar inte vara instängd i ett litet fuktigt utrymme med dålig ventilation de är i allmänhet utomhus. Med din logik skulle inte trä mögla heller för du har väl sett träkonstruktioner utomhus. 
  • Citronella
    Friger skrev 2023-02-10 12:04:58 följande:
    Ditt snack om mögel mellan kakelplattorna skulle ju då gälla alla badrum eftersom tätskiktet sitter bakom kakelplattorna.

Försökte ge ett exempel på något av betong du sett. Det enkla faktumet är att betong inte möglar. Lägger du saker på betongen som är biologiska så kan de mögla. Det är ganska naturligt...

Trä kan mögla.

Jag struntar i det här nu. Har annat för mig.
    Om kaklet saknar fogar så visst då skulle det bli så. 

Så därför gav du ett exempel på något helt irrelevant? Möglet uppstår som sagt PÅ betongen INTE i betongen. 
Svar på tråden Skador i hyresrätt, kan man bli vräkt?