Inlägg från: Litorina |Visa alla inlägg
  • Litorina

Skador i hyresrätt, kan man bli vräkt?

Du behöver anmäla att du råkat ta sönder dem och erbjuda dig att betala reparationen. Ljug ihop något trovärdigt om hur det gick till om du inte vill säga sanningen (och sök hjälp för att lära dig hantera ilska om det är problemet). 

Om du inte anmäler skadan och det blir fuktskador i väggen får du betala hela mögelsaneringen. Det blir väldigt fuktigt i hela badrummet, så du kan inte vara lugn bara för att skadan sitter en bit från duschen. 

• Litorina
    nisel skrev 2023-02-09 19:01:44 följande:
    Hur säker är du på att min inte blir vräkt? Är det vanligt med skador på kakel?

Det är nog ovanligt att folk bankar sönder kakel. Men att olovligen borra i det är säkert vanligare. 

Vanvård är giltigt skäl till vräkning. Men om det rör sig om en engångsgrej kan jag inte tänka mig att det blir tal om vräkning. Jag googlade lite och de exempel på vräkning pga vanvård jag hittade handlade om folk som aldrig städade så att alla ytskikt behövde bytas, proppade avloppet så fullt med skräp att det blev vattenskador och liknande. Om du har ett förstahandskontrakt är det ganska svårt att vräka dig. Men prata med Hyresgästföreningen så kan de ge mer råd. 

Har du gjort fler skador på lägenheten, stört grannar ofta eller ligger efter med hyran? Sånt kan ju också spela in. 

Och som sagt, om du slog i väggen pga starka känslor (ilska, ångest mm) så finns det hjälp att få. 

• Litorina
    nisel skrev 2023-02-09 19:44:38 följande:
    Hur tänker du? I mitt fall är det kakel i badrummet. Det jag är rädd för är att dom måste byta hela badrummet.
    Situationen är väldigt lik. Hyresgästen orsakade en liten skada på lägenheten som värden hävdar krävde en omfattande åtgärd. Texten handlar om det rättsliga efterspelet kring hur stort ekonomiskt ansvar hyresgästen ska behöva ta. 
  • Litorina
    callmepreggoornot skrev 2023-02-09 19:33:37 följande:
    Varför skulle det vara det?
    Det kanske är kakel från 80-talet? 
  • Litorina
    nisel skrev 2023-02-09 21:01:27 följande:
    Eller 90-talet. vet inte riktigt. Känner du till något liknande fall med skador i våtrummet?
    Nej, tyvärr. 
Svar på tråden Skador i hyresrätt, kan man bli vräkt?