• Anonym (Orolig mamma)

Mina barns styvpappa

Jag är mamma till snart två tonåringar 14 och 12 år.
    Pojken är äldsta.
    Jag är tillsammans med en man sedan 10år.
    Men vi har nyligen flyttat in i hans lght jag o barnen.
    Vi har haft ett ganska bra förhållande och han är min livs kärlek.
    Men han har nyss skiljt sig från ex frun trots separation i många år. Han har två barn som jag aldrig träffat heller 
    Han ljög för mig de första året vi träffades jag visste inte att han va gift.
    Jag fick aldrig komma hem till honom det var han som bodde hos mig flera dagar i v.
    Barnen accepterade honom men han visade aldrig riktigt intresse.
    De har en frånvarande biologisk pappa som missbrukar,min kille hatar honom så han är fadersgestalt de känner.
    Men nu när vi flyttade in hos honom har han förändrats mycket. Han ställer höga krav på barnen min son har haft jobbigt sedan han kom i puberteten ex fått anpassad schema i skolan o specialklass

Min kille dricker mycket o bråkar med mig om min son att hans pappa är värdelös o min son loser ibland ber han oss flytta oxå
    Jag älskar honom och vill att han ska komma närmare barnen igen
    Vet inte hur
    Orkar snart inte mer
    Jag arbetar heltid och sköter barn o hushåll samt försöker få sonen att må bättre
    Min son stänger in sig o spelar tv spel jag är orolig för hans mående
    Jag kommer självklart ta barnen o flytta om ingen förbättring sker
    Men det är verkligen jättejobbigt
    Han kan plötsligt bli arg för inget o jag går på äggskal 
  • Svar på tråden Mina barns styvpappa
  • Anonym (Öhhh)

Alltså, för mig hade det inte funnits en andra chans längre, den verkar han fått för länge sedan. Varför flytta in hos honom ens om han dricker och är arg ofta? 

att du låter detta gå ut över dina barn när det redan har det jobbigt i tillvaron är ju sjukt. Hitta ett eget boende och flytta direkt. Vill du fortsätta umgås med denna mannen får du göra det ensam utan att det påverkar dina barn.

• Anonym (Orolig mamma)

Jag skrev inte för att vuxna människor ska känna sig s.k bättre
    Eller för påhopp när jag står i en fot inne,på väg ut som jag skrev.....
    Va ute efter stöd av ngn som varit i liknande situation
    Jag har alltid satt mina barn i första hand oavsett vad ni tror
    Jag vet mycket väl att det är osunt
    Tråkigt att ni inte verkar förstå 

• Anonym (Orolig mamma)

Som jag sa

Det har börjat nu
    Kommer aldrig be ngn på nätet om råd eller stöd igen 
  • LFF
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-02-08 13:10:11 följande:

Sorry, men det är sjukt provocerande att du ens flyttar ihop med någon som ljugit för dig, vars barn du inte träffat och som beter sig illa. Att då beskriva den personen som "mitt livs kärlek" är väldigt ledsamt. Jag blir otroligt ledsen för din (och barnens) skull att du ser på denna "man" som ditt livs kärlek när han helt uppenbart inte älskar dig på samma vis tillbaks.
  • LFF
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2023-02-08 13:12:08 följande:

Som jag sa

Det har börjat nu
    Kommer aldrig be ngn på nätet om råd eller stöd igen 
    En fråga, vilken förbättring är det du förväntar dig och vilken tidshorisont är det du tänker dig? Hur länge till ska du och barnen gå på äggskal och må dåligt där ni bor?
  • Anonym (Signatur)

Just NU sätter du inte dina barn i första hand utan dig själv.
    Det finns flera kärlekar i livet.

Du har dessutom var tillsammans med en man i 10 år vars barn du aldrig träffat. Samt att han precis har skilt sig. Du hör väl själv hur det låter och måste väl själv förstå att du satt dina stackars barn i en riktig skit situation allt pga ni ibland har det hyfsat bra...

• Anonym (Tvillingmorsan)

Nej, du sätter inte dina barn först, då hade du aldrig flyttat ihop med denna man. Han har ljugit för dig, du har aldrig träffat hans barn och han har aldrig visat något större intresse för dina barn.

Ändå försöker du leka familj med honom?

Att det var först efter hopflytten som han började dricka mycket och blev elak kan jag köpa, men varningstecken har ju funnits där innan. Ta ditt föräldraansvar och flytta NU.
  • Anonym (du)
    Anonym (ge inte råd) skrev 2023-02-08 13:05:47 följande:
    Sluta ge råd om att lämna bara så där. Saker och ting är inte alltid så enkla som du tror. Du har läst några paragrafer om en främling på nätet och ditt svar är "lämna"? Hur tänker ni ibland?
    Varför inte? Att lämna en sån relation är det enda rimliga i längden. Sen kanske det inte är enkelt, såklart. Men det finns egentligen inga andra vettiga alternativ. Att stanna blir att offra barnens uppväxt. 
  • Anonym (Erin)

Men gud, flytta!! Vad håller du på med?! 

• Anonym (sasha)

Du älskar ett svin som behandlar dina barn illa.

• Anonym (Jo)
    Anonym (du) skrev 2023-02-08 13:32:27 följande:
    Varför inte? Att lämna en sån relation är det enda rimliga i längden. Sen kanske det inte är enkelt, såklart. Men det finns egentligen inga andra vettiga alternativ. Att stanna blir att offra barnens uppväxt. 
    Håller med
  • Anonym

Dina barn ska inte behöva bo med honom. Flytta
    Om du vill fortsätta träffa honom lägger jag mig inte i. Men låt barnen slippa honom

• erikaABC
    Anonym skrev 2023-02-08 19:32:32 följande:

Dina barn ska inte behöva bo med honom. Flytta
    Om du vill fortsätta träffa honom lägger jag mig inte i. Men låt barnen slippa honom

Håller med
  • Stiffy

Jag är uppvuxen med en styvfar vars beteende liknar en del av det du beskriver och det stämmer väl för övrigt in på många med missbruk och medberoende. Jag kan säga, det jag hatar min mamma för än idag är att hon inte tog oss bort därifrån. Hon "älskade" honom, gav sig ut sena nätter med bilen för att leta när han stack, bönade och bad att han skulle komma tillbaka. Om det nu var någon sorts kärlek hon kände vilket jag tvivlar på, så var det den hon satte i första rummet, inte sig själv och definitivt inte oss barn.

Du kan göra flera saker, bli särbo ett tag, gå i familjeterapi och se om han är intresserad och vill och kan förbättra sig, eller bara fly kära vän. Du kan inte laga honom med din kärlek. Risken är stor att det blir värre och eskalerar tills det drabbar dig eller barnen fysiskt. Det är man skyldig som förälder att förhindra. Även den psykiska misshandeln av din son som får höra sådant ett barn INTE ska behöva höra. Lycka till-kramar.

• Anonym (Li)

För vissa är kärlek som en drog och du verkar vara en av dem. Du måste inse att ditt beroende av den här mannen inte bara skadar dig. Det går ut över dina barn. Klarar du inte själv att bryta ditt beroende så måste du söka hjälp att ta dig ur den här kärleksdimman som fördunklar din hjärna och mixtrar med dina synapser. Inse att du beter dig precis som en missbrukare. Du kommer med ursäkter för att inte sluta riktigt nu, det blir ett bättre tillfälle senare, du är inte redo än. Du kanske inte behöver sluta alls, det kanske går bra ändå, det är ju inte så farligt ändå. Det är oss det är fel på, vi förstår inte hur svårt det är, vi är elaka som vet dig sluta nu på direkten, vi förstår inte 

Vi förstår inte 

• Anonym (88)

Gå nu. Du har gjort två usla val av män. Flytta och lev själv med barnen, för din skull och fram för allt för barnen, reflektera över dina val av män och varför du väljer så illa.

Kanske terapi och bli hel innan du ens funderar på en ny man i framtiden.

• Kockobello

Flytta om du bryr dig det minsta om din son.

• Anonym (Red flags!!)

Ser du inte alla röda varningsflaggor människa?!
    Lämna den här mannen på en gång för det här låter som en förfärlig och otrygg tillvaro för både dina barn och dig. Tänk på dina barn och låt dom få en bra uppväxt , den där mannen låter farlig. Han trycker ner din son och dricker alkohol, det är ingen bra och trygg förälder. Hellre ingen pappa än en som beter sig så. Barnen blir ärrade för livet. Du är ingen ansvarsfull förälder om du stannar i det förhållandet

• Anonym (Red flags!!)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-02-08 13:27:12 följande:
    Nej, du sätter inte dina barn först, då hade du aldrig flyttat ihop med denna man. Han har ljugit för dig, du har aldrig träffat hans barn och han har aldrig visat något större intresse för dina barn.

Ändå försöker du leka familj med honom?

Att det var först efter hopflytten som han började dricka mycket och blev elak kan jag köpa, men varningstecken har ju funnits där innan. Ta ditt föräldraansvar och flytta NU.
    Bra skrivet. Hon sätter verkligen inte sina barn först

Usch vad hemskt vad barn ska behöva stå ut med för att föräldern bara tänker på sig själv eller inte verkar tänka överhuvudtaget! Blir så arg!
Svar på tråden Mina barns styvpappa