• Anonym (frustrerad)

Att samarbeta med den andre föräldern

Lång historia kort(-ish): 

För snart ett år sedan bad mitt ex om skilsmässa efter nästan 20 år tillsammans. Jag blev helt knäckt, även om jag visste att vi inte hade det bra och inte haft det på flera år egentligen. Efter stormiga bråk och diskussioner, slutade det ändå med att vi var överens om att det var det bästa för oss och barnen och när jag flyttade ut var stämningen bra mellan oss. 

Första tiden kunde vi samarbeta bra, blev lite tjafs om pengar och utgifter, men inget värre än så. Vi uppdaterade varandra hur våra veckor med barnen varit vid lämning medan vi drack kaffe... Sedan träffade vi båda nya efter 6 mån. Det var väl där det förändrades. 

Han började upprepa att vi inte är en familj längre och att vi behöver sköta våra liv på egna håll. Håller med i sakfrågan och är inte intresserad av att vara en del i hans liv på det viset, är bara det att samarbetet kring barnen behöver fungera fortfarande. Saker vi bestämde vid separationen ändrades med orden ?vi tycker det är bättre för barnen att?? och jag var aldrig en del i den diskussionen. Hur de gör hemma hos sig är klart deras sak, men när det gäller födelsedagar/högtider/lov tänker jag att det är en diskussion mellan exet och mig. Jag förstår att han ändrat sig (t.ex. kring första födelsedagen vi tänkt fira tillsammans eftersom den var rätt nära i tid), men hade respekterat det hela mer om han ringt mig och förklarat hur han tänker. I stället för att han och hans nya sedan då 2 mån bestämmer något och meddelar mig.

Svårt att förklara känner jag, men handlar i princip om att han knappt vill samarbeta med mig och anser mer eller mindre att vi bara är föräldrar varannan vecka. Han drar sig undan till den grad att jag knappt vågar ta upp något kring barnen med honom, eftersom jag får höra att jag ?är för på? och sen igen då att vi inte är en familj längre.

Vet att det kan låta som att jag ringt honom stup i ett kring skitsaker, men har verkligen bara handlat om tider för barnen, om de glömt något hos honom som de behöver till skolan osv. Vid överlämningen nu säger han knappt något heller.

Vet inte vad jag vill med inlägget, men någon kanske har liknande erfarenheter eller något klokt att dela med sig av? Ska betona att för mig är det äktenskapet helt över och bakom mig, mår fint i min nya relation, handlar bara om att efter 20 år tycker jag man ska kunna behandla varandra med mer respekt än jag känner jag får från honom. 
  • Svar på tråden Att samarbeta med den andre föräldern
  • Anonym (+++)

Hur gamla är barnen? Det brukar behövas mer samarbete runt yngre barn än äldre. 

Jag är omgift och varken jag eller min nya partner har så mycket kontakt med våra ex. Det ska fungera med när ungdomarna är på vilket ställe, och det har sett olika ut under åren - alltifrån varannan vecka till 14 dagar, till heltid och då olika för olika ungdomar (utefter deras behov och önskemål). 
    Det ska också fungera runt ekonomi samt att barnen får ta med sig egna saker mellan hemmen som de vill. 
    Utöver det behöver man inte ha så mycket kontakt. 

Att man slutar fira födelsegarar, jul osv är rätt logiskt om man träffar nya partners. Vi har alltid firat när barnet i fråga har varit hos oss. Har själva födelsedagen inträffat när barnet varit hos den andra föräldern så har de firat där, och sen har vi firat efter. Ibland har det givetvis varit tvärtom att barnet varit hos oss på sin födelsedag och då har den andra föräldern fått anpassa sitt firande till när barnet kommit dit.

Varann jul/nyår mm, är väl ganska vanligt. 

• Anonym (I)

Låter normalt. Du får respektera att han och hans partner vill ha det så.

• Norrländskan123

Mitt tips som hjälpte mig:

prata med familjerådgivare. Dom har mycket bra tips och kan se saker från ett annat perspektiv än dig.

boka ett samtal med ditt ex. Skrev ner vad ni vill bÅsa vill prata om.

funkar inte det? boka ett samarbetsamtal.

• Anonym (frustrerad)
    Norrländskan123 skrev 2023-02-08 11:45:18 följande:

prata med familjerådgivare. Dom har mycket bra tips och kan se saker från ett annat perspektiv än dig.

funkar inte det? boka ett samarbetsamtal.

Bad om samarbetssamtal med honom för att besluta kring saker som tider för lämning, sommaren osv. Eftersom kontakten mellan oss blivit så infekterad. Han sa nej för "orkar inte prata med nån psykolog" trots att jag sa att det handlade om att komma överens om hur vi ska samarbeta kring barnen framöver. 

För mig vore det skönt, han har en syn på samarbete och jag en annan. Ett sådant samtal kanske kunde hjälpa oss förstå varandra och komma överens om något för att minska tjafs. Men han vill inte, så lite hopplöst. Får inte ihop det, han vill minska kontakt till minsta möjliga - men inte ha ett sånt samtal som antagligen skulle minska behovet av att vi kontaktar varandra. 
  • Anonym (hej)
    Anonym (frustrerad) skrev 2023-02-08 12:19:14 följande:
    Bad om samarbetssamtal med honom för att besluta kring saker som tider för lämning, sommaren osv. Eftersom kontakten mellan oss blivit så infekterad. Han sa nej för "orkar inte prata med nån psykolog" trots att jag sa att det handlade om att komma överens om hur vi ska samarbeta kring barnen framöver. 

För mig vore det skönt, han har en syn på samarbete och jag en annan. Ett sådant samtal kanske kunde hjälpa oss förstå varandra och komma överens om något för att minska tjafs. Men han vill inte, så lite hopplöst. Får inte ihop det, han vill minska kontakt till minsta möjliga - men inte ha ett sånt samtal som antagligen skulle minska behovet av att vi kontaktar varandra. 
    Vad skulle hända om du inte hör av dig alls till honom? Handlar det om att barnen får gå en vecka och undra om de verkligen glömt sin gröna tröja hos pappa eller skulle de plötsligt inte bli hämtade efter skolan? Missar tandläkartider? Morfars begravning?

Jag menar det kan antingen sluta i katastrof eller inte men det KAN också vara så att han inser, om du slutar höra av dig (/påminna om saker?), att ett mått av kommunikation är nödvändigt. Eller så ger det dig insikt i att mycket mindre kommunikation visst funkar ändå.
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (+++) skrev 2023-02-08 11:04:39 följande:

Hur gamla är barnen? Det brukar behövas mer samarbete runt yngre barn än äldre. 

Jag är omgift och varken jag eller min nya partner har så mycket kontakt med våra ex. Det ska fungera med när ungdomarna är på vilket ställe, och det har sett olika ut under åren - alltifrån varannan vecka till 14 dagar, till heltid och då olika för olika ungdomar (utefter deras behov och önskemål). 
    Det ska också fungera runt ekonomi samt att barnen får ta med sig egna saker mellan hemmen som de vill. 
    Utöver det behöver man inte ha så mycket kontakt. 

Att man slutar fira födelsegarar, jul osv är rätt logiskt om man träffar nya partners. Vi har alltid firat när barnet i fråga har varit hos oss. Har själva födelsedagen inträffat när barnet varit hos den andra föräldern så har de firat där, och sen har vi firat efter. Ibland har det givetvis varit tvärtom att barnet varit hos oss på sin födelsedag och då har den andra föräldern fått anpassa sitt firande till när barnet kommit dit.

Varann jul/nyår mm, är väl ganska vanligt. 

Barnen är mellan 10-16. 

Nej jag tänker att kontakten kommer minska med tiden. Är väl att det tog inte mer än en månad efter han träffade den nya när det gick från ett okej samarbete till mer infekterat. Att inte fira tillsammans sa vi också blir naturligt när vi träffar nya, men sa att vi kunde komma en stund och gratta som då förra året, mest för att det var så nära inpå att vi separerade, för barnens skull. Är inte den saken i sig, utan mer att han inte ens tog upp det med mig. 

Det är alltså mer helomvändningen jag blir knäpp på. När vi har rutin för allt så behöver vi inte ta saker med varandra på samma sätt. 
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (hej) skrev 2023-02-08 12:29:13 följande:
    Vad skulle hända om du inte hör av dig alls till honom? Handlar det om att barnen får gå en vecka och undra om de verkligen glömt sin gröna tröja hos pappa eller skulle de plötsligt inte bli hämtade efter skolan? Missar tandläkartider? Morfars begravning?

Jag menar det kan antingen sluta i katastrof eller inte men det KAN också vara så att han inser, om du slutar höra av dig (/påminna om saker?), att ett mått av kommunikation är nödvändigt. Eller så ger det dig insikt i att mycket mindre kommunikation visst funkar ändå.
    Bra poäng där, blir väl det jag får prova. Tack.
  • Kockobello

Det finns ingenting som heter "kort(-ish)".

Jävla ofog folk börjat med.

• Anonym (frustrerad)
    Kockobello skrev 2023-02-08 12:44:31 följande:

Det finns ingenting som heter "kort(-ish)".

Jävla ofog folk börjat med.

Kände du att du bidrog med något mer än att informera mig om att du inte gillar "kort(-ish)"? Skrattande Ledsen att göra dig upprörd, men fint att du har energi nog för att kommentera på sådant, måste resten funka fint(-ish) för dig?  Drömmer
  • Anonym (A)
    Norrländskan123 skrev 2023-02-08 11:45:18 följande:

funkar inte det boka ett samarbetsamtal.

+1
Svar på tråden Att samarbeta med den andre föräldern