• andiie

Jag blir osynlig när min vän är med

Hej!

Jag har ett social situation som blir jobbig för mig att hantera känslomässigt.
    Jag har en vän som är extremt vacker, men hon är även mycket intelligent och rolig.
    När vi är i grupp, ffa med män, så är det som att jag helt försvinner.
    Mitt problem är inte att folk tycker att hon är mer attraktiv.
    Det jag tycker är svårt att hantera är känslan av alienation. Att ingen är intresserad av att prata med mig eller lära känna mig när min vän är med. Det blir en känsla av att jag inte existerar. Något jag också upplevde ofta som barn. 

Jag hade gärna velat ha lite kloka råd och perspektiv på hur jag kan hantera de känslor som uppstår i den här situationen.

Tack för svar!
  • Svar på tråden Jag blir osynlig när min vän är med
  • andiie
    Fröken Allvar skrev 2023-02-07 23:41:50 följande:

Jag har haft ungefär samma situation ett par gånger i livet, att det känns väldigt tomt när "allas" blickar riktas mot ens vackra, roliga och intelligenta vän (som i ärlighetens namn kanske inte alltid är så intresserad av att dela med sig av uppmärksamheten heller! ). Om din vän bjuder in dig i samtalet och har sociala förmågor även på det viset så uppstår sällan situationer där den ena är fullkomligt osynlig. Nu vet jag för lite om din vän, men det är en reflektion jag gör. Min spontana känsla är därför att du ska vara lite mera egoistisk, kanske träffa din vän enskilt eller i sammanhang där situationen inte uppstår, eftersom du säkert tycker mycket om din vackra, roliga och smarta kompis och inte vill förlora henne. Eller så upptäcker du liksom jag att det fanns annat som inte stämde. 

Tack för svar. Ja nog finns det en stark dragning till att vilja undvika dessa situationer, då det är väldigt jobbiga känslor. Men samtidigt kanske jag kan jobba med upplevelsen av att känna mig utanför. Kanske kan bli starkare i det, och växa lite till som människa. Eller tror du att det inte är värt det?

Nog njuter hon av uppmärksamhet, men tror inte att hon hade varit ovillig att dela på den. Tror hon hade känt empati om hon visste hur jag upplevde det!
Svar på tråden Jag blir osynlig när min vän är med