Orosanmälan skolfrånvaro
Så, man funderar om barnen är så curlade. Hur kommer det sig att de inte verkar klara det minsta - eller är beredda att göra det. Igår hade jag en elev i 8:an där jag försökte med "skriv åtminstone en mening själv" (grupparbete där han inte gjorde något). Det gjorde han - skrev av en mening från boken och hade ingen aning vad det betydde. Och tjafsade sen att jag borde ha sagt att man måste veta vad det betyder. Allvarligt? Man skriver av något som man inte själv förstår och tror att det är en godkänd prestation? Men detta kan vara mer attityd än verkliga svårigheter.
En sak som jag tror kan vara en orsak är all distraktion - datorer, mobiler, osv. Barn är numera inte fokuserade. Och dessutom är de inte vana längre att lägga ner arbete på något, utan allt ska gå så enkelt. Jag kan tänka mig att även det psykiska måendet hänger ihop med detta. De kanske inte mår bra av detta splittrade input hela tiden?
Det här med datorer, skärmar och surfplattor är intressant att du nämner. Känner en gymnasielärare som bestämt menar att det är skadligt för mindre barn att jobba med detta. Det blir för mycket intryck i hjärnan helt enkelt. Det blir kaos och utvecklande av diverse diagnoser. Kanske ligger det något i den teorin?