Inlägg från: Anonym (orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

AndreaBD skrev 2023-02-09 12:08:00 följande:
    Ja, det är en intressant fråga - om jag får flika in lite här. jag undrar nämligen också ibland. Är själv lärare och undrar: Varför blir det bara värre? När skolan gör mer och mer och mer hela tiden? Och jag märker att eleverna klarar mindre och mindre själva. Först trodde man ju - det är mest de som kommer hit som flyktingar, kanske traumatiserade och kan inte språket så bra än. Förståeligt. Men det är inte bara dem. 

Så, man funderar om barnen är så curlade. Hur kommer det sig att de inte verkar klara det minsta - eller är beredda att göra det. Igår hade jag en elev i 8:an där jag försökte med "skriv åtminstone en mening själv" (grupparbete där han inte gjorde något). Det gjorde han - skrev av en mening från boken och hade ingen aning vad det betydde. Och tjafsade sen att jag borde ha sagt att man måste veta vad det betyder. Allvarligt? Man skriver av något som man inte själv förstår och tror att det är en godkänd prestation? Men detta kan vara mer attityd än verkliga svårigheter.

En sak som jag tror kan vara en orsak är all distraktion - datorer, mobiler, osv. Barn är numera inte fokuserade. Och dessutom är de inte vana längre att lägga ner arbete på något, utan allt ska gå så enkelt. Jag kan tänka mig att även det psykiska måendet hänger ihop med detta. De kanske inte mår bra av detta splittrade input hela tiden? 
    Ja, jag tror det behövs mer forskning. Ja, visst är det intressant att ju mer det jobbas med det här. Desto  mer problem uppkommer. 

Det här med datorer, skärmar och surfplattor är intressant att du nämner. Känner en gymnasielärare som bestämt menar att det är skadligt för mindre barn att jobba med detta. Det blir för mycket intryck i hjärnan helt enkelt. Det blir kaos och utvecklande av diverse diagnoser. Kanske ligger det något i den teorin?
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 16:21:39 följande:

Ts: Skuldbelägt både förälder och barn? Finns säkert de som gjort det men jag har aldrig gjort. Ser inte vitsen med det. 

Vad ser du vitsen med? 
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-09 16:28:12 följande:
    Du må tycka att det är trams och troll och att du blir förolämpad.... Själv undrar jag varför det tar dig massa inlägg innan du skriver att du funderar på att byta skola, och ÄNNU fler innan du säger att det ska göras. 
    Att spekulera och kritisera socialtjänsten i allmänhet har du dock orkat sedan ditt första inlägg.
    Är folk troll för att de inte håller med dig? Eller vad menar du? Varenda sak någon nämner blir ett nytt resonemang om något annat än att ditt barn inte går i skolan.

Vi må ha miserabla liv... men vem är det vars barn mår dåligt och inte får stöd i vardagen? Vi kanske inte finner nöje i att skuldbelägga dig, vi kanske finner liten tillfredställelse i att inte låta dina spekulationer om socialtjänsten stå helt oemotsagda. För vi kanske tror på barns rätt att inte fara illa. 
    Som jag skrivit redan från början. Vi funderar på att byta skola. Det är inte enbart mitt beslut, utan mitt barn får faktiskt bestämma vad som känns bäst. 

Om du känner att du fått bra stöd av socialtjänsten när du haft det trassligt kan jag bara gratulera. Väldigt många andra delar inte den erfarenheten, men det fina med ett forum är ju att man kan diskutera och utbyta erfarenheter. Jag känner inte att socialtjänsten är något för oss i det läget vi befinner oss. Visst, sänder skolan en orosanmälan till socialen kanske det blir någon aktivitet hos dem. De fattar sina beslut och jag fattar mina. Jag tror kort sagt inte att de förmår att ändra vare sig på skolan, eller de elever som går i den klassen. Det är helt enkelt inte deras uppgift. 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 16:54:27 följande:
    Att skuldbelägga barn och förälder. Det du påstår att jag gör. Det jag svarade på i inlägget. 
    Du är här för att skuldbelägga barn och föräldrar. Ja, det känns ju fräscht, men det förklarar också varför du uttrycker dig som du gör. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-09 16:28:12 följande:
    Du må tycka att det är trams och troll och att du blir förolämpad.... Själv undrar jag varför det tar dig massa inlägg innan du skriver att du funderar på att byta skola, och ÄNNU fler innan du säger att det ska göras. 
    Att spekulera och kritisera socialtjänsten i allmänhet har du dock orkat sedan ditt första inlägg.
    Är folk troll för att de inte håller med dig? Eller vad menar du? Varenda sak någon nämner blir ett nytt resonemang om något annat än att ditt barn inte går i skolan.

Vi må ha miserabla liv... men vem är det vars barn mår dåligt och inte får stöd i vardagen? Vi kanske inte finner nöje i att skuldbelägga dig, vi kanske finner liten tillfredställelse i att inte låta dina spekulationer om socialtjänsten stå helt oemotsagda. För vi kanske tror på barns rätt att inte fara illa. 
    Vad har jag nämnt rörande socialtjänsten som du tror är spekulationer? 

Att barn inte far illa är ju inte direkt samma sak som socialtjänstens arbete. Eller tror du att socialtjänsten på något vis förmår att förhindra det? Så gott som all forskning visar ju på att ju mer "stöd" och ju fler åtgärder, desto sämre mår föräldrar och barn. Går det dessutom så långt som till LVU finns det forskning som visar att den psykiska ohälsan är enormt mycket större bland placerade barn, än bland barn som bor kvar hos föräldrarna. Tar man självmord så är risken flerfaldig för de barn som socialtjänsten slagit sina klor i. Det är fakta, men har du andra siffror får du gärna presentera dem. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-09 17:06:08 följande:
    Du förutsätter massa saker! Man får lov att ha en åsikt om socialtjänsten utan att själv behövt ha stöd av dem, precis som du har rätt att ha en åsikt trots att du inte just nu har kontakt med dem.

Det är din tråd och din frågeställning och jag inbillar mig inte längre att du kommer ändra åsikt. Däremot tycker jag att det verkligen finns en poäng med att inte låta dina absurda påståendet stå helt oemotsagda. 

Jag upplever inte längre din tråd som en människa som vill ha lite stöd i vardagen av främlingar, utan som en tråd i syfte av att skrämma upp människor som faktiskt själv hamnar i en liknande situation.

Du må vara emot såsom samhället organiserat skydd mot barn, men jag står för att jag inte tycker man behöver vara rädd för dem. 
    Du bör ju rimligen bygga dina åsikter på något. Känns inte som du gör det. 
    Jag skulle tro att du är rätt ung och kanske byter du åsikt när du får dig lite mer livserfarenhet och inte längre ser socialtjänstens tjänster som något som guppar omkring på rosa moln och hjälper barn och föräldrar i nöd. 

Mitt syfte med denna tråd har aldrig varit att få något "stöd" av främlingar och troll på familjeliv. Om du läser mitt ursprungliga inlägg framgår det att jag enbart ville veta om det fanns någon schablon för hur mycket frånvaro som tolereras innan det blir en orosanmälan. Inget annat. Jag har inte frågat efter något "stöd". Jag har hela tiden vetat om vad som bör göras, nämligen att byta skola. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (E) skrev 2023-02-09 17:56:03 följande:

Detta eskalerade verkligen. Lite kritisk i början men nu rabblar du anti-socialen propaganda. Skulle förstått när du  började prata om institutioner som en risk för ditt mobbade barn.

Vilket i sig är väldigt svårt att faktiskt mäta då barnen har olika bakgrund, mående och förutsättningar. Kurt kanske klarat sig bättre hemma än i dåligt familjehem, Eva i ett bra hem mår ändå dåligt. Det går inte att avgöra.

Eskalerade? Ja, det kan man kanske säga. Jag berättade om situationen med hög frånvaro och undrade om det fanns någon slags schablon för när det kan bli aktuellt med orosanmälan. En ganska enkel fråga. Istället för ett svar blir jag bemött med påhopp om att jag "behöver stöd". Skulle liksom inte tro det! 😄
  • Anonym (orolig mamma)
    Jemp skrev 2023-02-09 18:29:41 följande:
    Att barn med LVU mår dåligt psykiskt är ju inte särskilt förvånande. Det är ju dock inte samma sak som att det varit bättre att låta bli. 
    I flera fall hade det garanterat varit bättre att låta bli. Det gör ju det hela inte mindre tragiskt direkt. På LVU hem blandas barn med alla möjliga trauman. Krig, missbruk, sexuella övergrepp, misshamdel, våld, personer med psykiatriska diagnoser, funktionsnedsatta. Tyvärr är det så att många barn lämnar dessa hem mer trasiga än vad de var när de placerades där. Att få ansvariga att erkänna detta framför en TV-kamera är förstås inte det lättaste. 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 18:46:25 följande:

Ts: Stöd är precis vad du och ditt barn behöver. För att komma till rätta med allt. Att du inte ser det eller vill ta in det.är tecken på bristande föräldrarförmåga. 

Varför tror du att ditt barn skulle bli LVUad? Det är lite drastiskt att tro det om det inte ligger saker bakom som du vet har en negativ påverkan på en eventuell orosanmälan. 
    Jag tror mer på att byta skola faktiskt. Nej, något stöd utöver det är jag inte i behov av. Att mitt barn blir utfryst i skolan är inte ett tecken på bristande föräldraförmåga hos mig. Dina tragiska försök att misskreditera mig är så barnsliga. Väx upp människa! 😄
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 18:46:25 följande:

Ts: Stöd är precis vad du och ditt barn behöver. För att komma till rätta med allt. Att du inte ser det eller vill ta in det.är tecken på bristande föräldrarförmåga. 

Varför tror du att ditt barn skulle bli LVUad? Det är lite drastiskt att tro det om det inte ligger saker bakom som du vet har en negativ påverkan på en eventuell orosanmälan. 
    Ja, att tvångsplacera barn med stöd av LVU för att barnet ifråga blir utfryst på sin skola är lite magstarkt. Till och med för socialen ! 😄 "Allt för barnets bästa? " 😄

Jag är inte jätteorolig faktiskt. Jag hoppas det löser sig i och med skolbytet.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2023-02-09 19:02:53 följande:
    Nu frågade du inte mig men? jag får känslan av att du driver det här lite orimligt? Hittar du på? Är detta på riktigt? Det jobbet du inte gör är att få ditt skolpliktiga barn till skolan. Det jobbet du inte gör är att se till/tjata/anmäla/följa till skolan så att ditt barn inte blir mobbat. Istället tycker du på axlarna och menar på att skolan inte kan tvinga andra barn att vara med ditt barn. Skolan ansvar är att ditt barn inte blir mobbat. Hur skolan ser till att ditt barn inte blir mobbat är olika. De kan prata med eleverna, de kan faktiskt till och med omplacera elever. Soc kan sätta press på skolan men nej de kan inte ge skolan varken föreläggande eller vite. Du kan också polisanmäla elever som mobbar ditt barn om det är av sådan karaktär. Och ja rent hypotetiskt och rent objektvit kan ditt barn LVU för att du inte får barnet till skolan. Hur mycket du än påstår att det inte finns problem hemma. Nej ditt barn mår förmodligen inte bra av LVU om allt är bra hemma men rättigheten att gå i skolan samt skyldigheten att gå i skolan är stark i Sverige. Det ska ingen ta ifrån ett barn. Just nu gör du det då du inte tycker det finns så mycket du kan göra då allt är skolans fel och inget fel hemma finns .. Hade du krigat för att få ditt barn till skolan och gjort allt i din makt för att få barnet till skolan hade jag tyckt annat. I tråden framstår du som rent nonchalant över skolan betydelse och vad du som mamma bör göra.
    Hur tycker du att jag konkret ska hindra andra elever att mobba mitt barn i skolan? Jag är ju inte där. Tänker du igenom innan du skriver? 

Jag rycker absolut inte på axlarna. Då hade jag inte tagit upp problematiken med dem på eget initiativ. Att polisanmäla barn för utfrysning borde du begripa inte leder någon vart. Hade inte ens fungerat för vuxna. 

Jag tar inte ifrån mitt barn skolgången. Tvärtom verkar jag ju i totalt motsatt riktning. 

Du svarar inte på frågan vilken "press" soc kan sätta på skolan. Vilka påtryckningsmedel anser du att soc förfogar över på den punkten? Jag känner inte till ett enda ett. 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 19:06:53 följande:

Ts: Fin ovilja att ta emot hjälp från bla socialen tyder på bristande föräldrarförmåga. Inte att sitt barn blir utfryst och mobbat. Men hur du hanterar det. 

Kan socialen hindra andra elever från att frysa ut och mobba andra elever i skolan vore det förstås jättebra, men hur menar du att det ska gå till? 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 19:10:30 följande:

Ts: Var har jag skrivit att man ska LVUa barn som far illa i skolan? Eller att detta ska vara för barnets bästa? 

Ett tips är att läsa och svara på det du faktiskt kommenterar. Har märkt att du ofta kommenterar på sådan som inte står eller ens är tagit upp, istället för att kommenterar på det som faktiskt står. 

Du pratar ju om "bristande föräldraförmåga" hela tiden och det är ju LVU ett svar på. Men som jag skrivit ett antal gånger så tror jag inte ens att soc skulle lasta aktiv mobbing från andra barn på skoltid och få det till bristande föräldraförmåga hos mig. Det är nog väl magstarkt även för dem. Att LVU placera hemmasittare skulle bli både omfattande och dyrt. Dessutom skulle det skapa MÅNGA trasiga barn och föräldrar. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-02-10 13:41:44 följande:
    Jag måste säga som mamma till ett barn som blir mobbat och vägrar gå till skolan att det var inte hjälpt mig alls att vädja och berätta hur livet kommer bli utan gymnasiekompetens. Jag har verkligen försökt hur många gånger som helst. Immun dotters fall handlar det om att hon är rädd och den rädslan är för stark, vilket inte är konstigt eftersom hon även blivit misshandlad i skolan. Polisanmälan är självklar gjord.

nu har vi fått till undervisning men på annan plats i skolan, men det tog tid innan mitt barn vågade gå dit också. 
    Ja, går det så långt som till fysisk misshandel ska det givetvis anmälas till polis i första hand. Spelar ingen roll om det är barn som är förövaren. Tror polis lämnar över till sociala i de fallen. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Saffran2337 skrev 2023-02-18 09:53:20 följande:

Skolans ansvar är att se till att skolan fungerar för ditt barn. Bland annat med en tydlig åtgärdsplan för mobbingen. Annars kontakta skolinspektionen.
    byta klass? Byta skola? Var har barnet kompisar?

Min erfarenhet som lärare är att det gynnar barnet att vara i skolan. Och att om barnet inte är skolan och föräldrarna inte är tydliga med vad de gör för att få barnet till skolan så är det vår skyldighet att anmäla till socialtjänsten. Oftast ger det kraftigt ökad närvaro för barnet och en gynnsammare skolgång.

Jag vet att föräldrar tycker det är jobbigt och ibland känns det orättvist men för de allra flesta barnen ger det en bättre närvaro och en bättre skolgång efter en anmälan.

Fö många barn är problematisk skolfrånvaro en kraftig indikation på att något är fel.

Vad brukar socialen sätta in för typ av åtgärder som minskar skolfrånvaron? 

Har lite svårt att se hur de ska kunna påverka något så känner mig lite nyfiken kring det.
  • Anonym (orolig mamma)

Det kommer bli skolbyte. Om det blir bättre återstår att se, men det borde i vart fall inte bli värre.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Frånvaro) skrev 2023-02-18 12:59:27 följande:

Jag tycker du fokuserar alldeles för mycket på en eventuell orosanmälan och potentiellt negativa konsekvenser av detta. Huruvida skolan gör en orosanmälan eller inte är inget du kan påverka och du har redan bestämt dig att det kommer bli negativa konsekvenser för dig och din familj om det nu sker en orosanmälan.
    Försök istället fokusera på vad ni kan göra för att ändra på detta. Byta skola, plugga mer med dottern själv, klarar hon skolan annars? Är det enbart frånvaron som är problemet? 

Kan ju säga att jag själv hade över 30% frånvaro i 8an och halva 9an men mina föräldrar blev aldrig ens kontaktade (detta var länge sedan dock) och jag gissar det var för att jag skötte skolan bra ändå. Jag gick ut med högsta betyg i alla ämnen och sedan på gymnasiet hade jag 100% närvaro under tre år. 

Byta skola tycker jag är rätt steg fram, din dotter ska inte behöva möta sina mobbare varje dag. Klarar hon av att sköta skolarbetet på egen hand så kan ni försöka komma överens om något hon faktiskt kan leva upp till.  (Min erfarenhet är dock att de allra flesta tonåringar Inte är disciplinerade nog att sköta skolan på egen hand och att de behöver stöd av både lärare och föräldrar och struktur som man bara får om man faktiskt går till skolan)

Ja,anmäler de så anmäler de. Skit samma egentligen. Nu blir det skolbyte så vi får hoppas det blir bättre där. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym ((X)) skrev 2023-02-19 00:03:56 följande:

Byt klass/skola OMGÅENDE, försök inte att få skolan att förstå. Våra erfarenheter är mycket dåliga och har kämpat i flera år med detta och förstört vår hälsa.
    Har fått kopiöst med orosanmälningar under åren men stått på mig. Beror också på om ditt barn kan prata för sig självt hur modigt du "får" vara. Förvänta dig inte rättvisa. Försök lösa allt själv, be inte om hjälp om det går. Soc tänker inte som vanligt folk på jorden tyvärr och är mycket inkompetenta, förstår sig inte på något.

Tack för råden. Jag tror du har helt rätt. Det finns ingen annan än vi som kan fixa det här. Skulle soc bli indraget förväntar jag mig bara en massa jobbiga möten som ändå inte leder någon vart. Känns inte som vi har vare sig tid eller energi för något sådant. Även om jag inte direkt fruktar en orosanmälan skulle jag tycka att det vore jäkligt jobbigt. Något som bara äter energi. Jag vet ju att de inte har något som helst de kan göra för att få dottern till skolan. 
  • Anonym (orolig mamma)
    LFF skrev 2023-02-19 07:50:01 följande:
    Nej, de kan inte tvinga dottern till skolan men de kan hjälpa er att sätta press på skolan så de gör sitt jobb och dottern får den undervisning hon har rätt till.
    Nej. Det kan de inte. De utreder bara hemsituationen.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (....) skrev 2023-02-19 11:15:34 följande:
    Jo, de kan de göra. Och nej, det utreder inte bara hemsituationen. 
    I den här kommunen är det i vart fall så. Jag ringde och pratade med dem. De har tydligen så mycket att göra. Är man inte nöjd med det skolan gör får man vända sig till Skolinspektionen. 
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro