Inlägg från: Anonym (orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

EpicF skrev 2023-02-08 20:45:44 följande:

Socialen kan även bistå i utredning av problem kopplat till skolan. De kan också sätta press på att skolan agerar. Så ja, en orosanmälan ka  vara väldigt bra i ditt fall. 

Sätta press? På vilket sätt? Socialen kan väl inte förelägga skolan med vite? Trodde det bara var Skolinspektionen som kan göra det.
  • Anonym (orolig mamma)
    Goneril skrev 2023-02-08 21:21:07 följande:

Självklart kan barnet inte prestera med den frånvaron. Det är verkligen illa, möjligheten att ta sig igenom gymnasiet är ju äventyrade. Allt hänger ihop, eftersom barnet bara dyker upp sporadiskt kan det inte komma in i någon gemenskap. Kanske de övriga barnen tycker rätt illa om en kamrat som bara stannar hemma när det tar emot.                                                                                 Jag är helt enig med AndreaBd som antyder att man inte ska "vara alltför förstående" när dessa tendenser dyker upp. Det är också föräldrarnas ansvar att göra klart för barnet att man måste gå till skolan även om det inte är jättekul. Det är inte alltid toppen att gå till jobbet heller, men det måste man ju i alla fall. Hur kommunicerar TS ut detta till sitt barn? Så som det har framställts här tycker jag inte man kan lasta skolan, det är föräldrarnas ansvar att få iväg barnet till skolan även om det inte "trivs".  Jag har föreslagit tidigare att det vore bäst att gå om skolåret för att ha en chans att hänga med. TS får också avsätta tid för genomgång av läxor och repetition under kvällar och helger. Viktigt att komma på banan igen, då tror jag mobbningen avtar, eller också lär sig barnet att ignorera den. Detta säger jag som blev retad, men jag var den med bäst betyg och struntade faktiskt i om jag "blev inkluderad" eller ej.

Nej, jag tror inte att mitt barn blir exkluderat pga frånvaron. Den kom ju långt senare. Att hög frånvaro däremot går ut över studieresultat håller jag däremot med om.

Givetvis har jag framhållit vikten av att gå till skolan och nämnt såväl det där med betygen som att det äventyrar vidare gymnasiestudier. 

Som förälder är det dock svårt att komma tillrätta med missförhållanden i skolan och inte lär det vara något som socialen kan göra heller för den delen. 

Att gå om ett skolår är fullständigt uteslutet. Kommer inte att hända. Det har jag redan tagit reda på. Det som kan hända är att man tenterar av vissa ämnen, men det ligger i sådana fall betydligt längre fram i tiden. 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 00:32:25 följande:

Om sitt barm blir mobbar i skolan i den höga grad att barnet vägrar gå dit, även om skolan gjort sitt för att motverka mobbning så byter man skola för barnet. Man låter inte barnet bli hemmasittare. 

Jag håller med. Viktigt att poängtera att frånvaron inte alltid varit så här stor. Den har vuxit gradvis, men har inte för någon statistik.
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 00:30:55 följande:

Ts: Vite? Nej, socialen ger inte vite men kan bistå i bla stöttning och uppföljning. 

Även om man inte kan tvings barn till skolan så medverkar du inte till att få ditt barn till skolan. Hade du medverkar så hade du fått till ett skonbyte för länge sedan. 

Varför har ni inte bytt skola? 

Börjar få lite vibbar av att det inte är enbart skolan och frånvaron som är problemet här utan att det också kan finnas andra problem i familjen. Så en orsoanmälan hade absolut varit rätt. 

Jag tvivlar på att skolan anser sig behöva någon stöttning av socialen faktiskt. 

Som jag skrev i inlägget innan har inte frånvaron varit så här hög hela tiden. Då hade vi givetvis bytt för länge sen. Sen när frånvaron ökade hoppades man ju på att det bara var tillfälligt. Började nog ungefär i mitten av förra terminen ungefär. Så även om det är länge är det inte jättelänge. 

Andra problem i familjen? Nej, inte vad jag känner till faktiskt Glad
    Nej, nu ska jag nog gå och lägga mig. 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-09 00:44:01 följande:
    Vad skolan anser att de behöver är irrelevant. Det är socialen som ska utreda det, samt att utreda eventuella familjeproblem om det skulle bli en orosanmälan. 

Men din son har varit utanför/mobbad länge? Eller startade allt i mitten av förra terminen? 
    Hur utreder socialen skolan och familjen då? Måste väl vara svårt när det inte finns så mycket annat att gå på en just frånvaron tänker jag. 

Svårt att veta vad som händer i skolan förstås. Man får nog inte alltid veta allt, men känns som det var då ungefär det blev riktigt illa med frånvaron. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Gode) skrev 2023-02-09 01:54:29 följande:
    Du borde inte oroa dig för socialen. Du borde oroa dig för ditt barn. Är barnet borta 50 procent ska ni ha en orosanmälan för barnets skull. För ni gör uppenbarligen inte ert jobb som föräldrar.
    Exakt vilket jobb som förälder är det jag inte gör för att min barn mobbas i skolan och därför inte vill gå dit? Vad hade du tänkt att socialen skulle göra åt det? Jag är uppriktigt sagt nyfiken på ditt svar. 
  • Anonym (orolig mamma)
    mari123 skrev 2023-02-09 02:15:43 följande:

Byta skola?

Så kommer det högst sannolikt bli. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Gode) skrev 2023-02-09 08:07:44 följande:
    Poängen är att det är ointressant om ditt barn vill gå till skolan eller inte. Det är ofta mina barn inte vill gå till skolan men likväl får de göra det ändå. Extremt många barn skulle vara hemma från skolan om de fick välja. Varför tror du att hemmasittare är ett helt nytt fenomen och dessutom kopplat till vår del av världen. Jo, gör att tidigare fanns inte föräldrar som lät barnen var hemma från skolan bara för att de ville det.
    Om det vore så enkelt Skrattande

Hemmasittare har alltid funnits. Enda skillnaden är bara att det inte uppmärksammades på samma sätt som tidigare. 

Nära en halv miljon orosanmälningar sker numera varje år. Det bara ökar år efter år. Frågan är om vanvården ökar i samma tak? Det finns nog ingen som tror det.

Vad skulle du göra om ditt barn bara totalvägrar att gå till skolan? . Om dessutom barnet befinner sig i nedre tonåren är det liksom inget man tar under armen och tar med sig ändå. Var tionde barn får en orosanmälan på sig varje år. Jag tycker personligen att dessa siffror borde få berörda instanser att fundera kring om det föreligger någon form av systemfel. Socialtjänsten ojar sig över att de är överbelastade. Vad kan det bero på....?

Att jobba som socialsekreterare kan väl ändå inte vara ett yrke som ska sysselsätta var och varannan invånare?
  • Anonym (orolig mamma)
    AndreaBD skrev 2023-02-09 09:37:18 följande:
    Varför skulle det vara uteslutet? Det kan man göra. Är det du eller ditt barn som utesluter det eller vad menar du? 
    Skolan. Hen ligger inte efter på ett sådant sätt att det är aktuellt helt enkelt. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Jemp skrev 2023-02-09 09:36:13 följande:
    Dels kan socialen göra betydligt mer än LVU i föräldraskapet, åtgärder som lär komma på tal långt tidigare. Exempelvis ge dig (och ev medförälder) stöd som tex i gränssättning, att söka vård för måendet, vad ni kan kräva av skolan osv. 

Stor frånvaro kan också vara en indikator på brister i hemmet (oavsett om det är så i ert fall eller inte) och ditt barn far ju illa i form av att inte få rätt utbildning. 

En orosanmälan betyder inte ATT ni gör något fel- det är inte en dom. Därför är det knappast ett systemfel med många anmälningar utan tyder på att många är oroliga. Vi har ju tyvärr de senaste åren också sett många exempel där det inte ingrips tillräckligt (dels av resursbrist, dels av brister i lagstiftningen). 
    Vad gäller skolnärvaro vet jag mycket väl var gränserna ligger. Antingen är man där, eller så är man inte där. Tror jag betackar mig för vidare "stöd" där faktiskt! Skrattande
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro