Inlägg från: Anonym (orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Anonym (Olea) skrev 2023-02-07 18:52:02 följande:

Bland NPF-barn där bristande skolpassningar är ett stort problem så är det mer regel än undantag att bli anmäld till socialtjänsten enbart pga skolfrånvaro. Detta trots en oändlig mängd möten där man diskuterar hur man ska få skolmiljön att fungera för barnet. Vet även fall där anmälningar av skolan till skolinspektionen kontras med en motanmälan till socialtjänsten. Det är bara att hoppas på att er skola inte håller på med sånt.

Vårt barn går i en välfungerande särskola och har ganska höga sjuktal pga infektioner (upp till 25%). Vi får ett automatgenererat brev i inkorgen ibland, men det har aldrig varit tal om några anmälningar.

Ja, det där låter ju inte bra. Att hela tillvaron bara utvecklas till något slags "krig" med anmälningar och motanmälningar där man fokuserar på problemen snarare än lösningarna. 

Jag har ingen lust att anmäla till Skolinspektionen, lika lite som jag själv önskar att skolan gör en orosanmälan till socialen. Har svårt att se att det liksom leder någon vart, förutom att suga ut ännu mer energi från alla inblandade parter. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-08 12:37:58 följande:
    Det verkar som att du har fokus i fel fråga. Istället för att fundera på hur ni ska lösa barnets skolgång, att hen inte hamnar efter sitter du på ett forum och spekulerar om hur du tror det fungerar.

Har ena barn 50% frånvaro är det rimligt att omgivningen reagerar. Frågan är varför du håller på och oroar dig här på nätet istället för att prata med skolan om situationen.
    Något särskilt som får dig att tro att jag inte gör både och?

Jag undrar bara hur det fungerar vad gäller orosanmälningar i sådana här situationer. Av svaren att döma tycks det vara väldigt olika. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Jemp skrev 2023-02-08 14:36:40 följande:
    Vad bra att saker är på gång, för det kan ju inte bara fortsätta i samma stil som nu? Det låter lite så i ditt inlägg. 
    Okej. Ja, det blir högst sannolikt ett skolbyte. 

Måste bara undersökas hur det ser ut med plats i nya skolor och klasser. I vissa klasser är det tydligen fullt, i andra är det stökigt och turbulent. Verkar vara mycket problem överlag tyvärr. Eller så vill de bara inte ha in en ny elev som ev kommer behöva extra stöd, då det tar resurser i anspråk. Jag vet inte. 

Med facit i hand borde man förstås bytt långt tidigare. Hade väl hoppats på att det skulle lösa sig av sig självt, men så har det tyvärr inte blivit. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-08 16:08:17 följande:
    Absolut! Du svarar och resonerar vidare på de som är kritiska till socialtjänsten och nämner rätt lite vad du själv tror är lösningen. Du svarar som att du inte vet, men du har minsann hört berättelser om hur det är.

Jag tänker att det är fel fokus om du vill stötta ditt barn. Ännu har ju ingen flaggat, men rätt ofta är det rimligt att barn får möjlighet att få stöd. Socialtjänsten är en aktör.
    Jag är nog rätt kritisk till socialtjänsten rörande den här typen av problem ja. 
    Socialtjänsten utreder ju problem i hemmet och där ligger ju inte problemet i det här fallet. Problemet återfinns i skolan och relationerna till de andra eleverna.

En del säger att en anmälan till socialen är bra för att det sätter press på skolan. Hur då undrar jag då? På vilket sätt ska socialtjänsten träda in i klassrum och korridorer eller andra gemensamhetsutrymmen i skolan? Jag förstår inte det faktiskt. Vad menar du för form av stöd? Samtal med kurator eller dyl? Mitt barn har erbjudits det av skolan men tackat nej. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-08 17:46:45 följande:
    Jag tycker inte du låter lite kritisk, utan faktiskt väldigt kritisk. Dessutom förutsätter du saker om socialtjänsten som inte är rimliga. 

Socialtjänsten utreder barn och en stor del är ju naturligtvis hemmet. Det är inte samma sak som att problemen är i hemmet. 

Frågorna om vad socialtjänsten i din kommun kan hjälpa till med är ju omöjliga att svara på. Precis som att olika skolor har olika förutsättningar har olika kommuner olika lösningar.

Och ditt barn är ju inte äns uppmärksammad av socialtjänsten. Än så länge är du ju fri att försöka få ditt barn att fungera bättre och lyckas med skolan.

Min tolkning av situationen är att du riskerar ditt barn genom att vara så rädd för hjälp. Anmäler skolan, så anmäler dom. Och då kommer du få ett samtal, eller brev från socialtjänsten varesig du vill eller inte. 
    Vad är det för saker jag förutsätter om socialtjänsten som du inte tycker känns rimliga? Menar du att jag har fel om att de inte utreder missförhållanden i skolan?

Eftersom problemen finns i skolan (och inte i hemmet) undrar jag förstås vad socialtjänsten då ska göra åt situationen? Låter det som en helt orimlig fundering tycker du?

Ännu så länge "fri" skriver du. Vad menar du med det? Är jag inte fri att hjälpa mitt barn att både vilja gå till skolan och att lyckas där om skolan skickar en orosanmälan till socialtjänsten pga den höga frånvaron?

Ja, vi får väl se hur det går. Vill socialtjänsten träda in i skolan så får de gärna göra det för mig, men jag tror inte det kommer ske. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Lönnsirap skrev 2023-02-08 18:22:57 följande:
    Det är ju i princip något i varje inlägg du skrivit. Att du är kritisk och inte tror de överhuvudtaget kan hjälpa dig! 

Ditt barn tackar nej till stöd och du ser att problemet är skolan... Men en anmälan till socialtjänsten handlar inte om vad du tror är problemet, utan om att det är socialtjänstens uppdrag att skydda barn från att fara illa.
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 18:02:06 följande:
    Ännu så länge "fri" skriver du. Vad menar du med det? Är jag inte fri att hjälpa mitt barn att både vilja gå till skolan och att lyckas där om skolan skickar en orosanmälan till socialtjänsten pga den höga frånvaron?
    Jag borde kanske uttryckt mig ännu tydligare. Jag tycker att du som förälder själv borde ta tag i situationen. Du avfärdar problemet som att det bara handlar om skolan och kamrater, men du har ju inte bytt skola. Så jag menar att om du inte vill ha samhällets stöd, lös ditt barns problem själv då, när du ju har full koll på såväl problem som lösningarna.

Själv lever jag vidare i välfärdsstaten och fortsätter förutsätta att kommunen inte vill mig och familjen illa!
    Vilka är jag kritiska emot menar du? Socialtjänsten?
    Om mitt barn inte vill gå till skolan, eftersom barnet inte känner sig inkluderat i skolan, pga utfrysning m.m. Ja, då är det väl klart att jag ser att problemet ligger där. Var skulle det annars ligga?

Menar du att socialtjänsten skulle skydda barnet från skolan, eller hur menar du egentligen? Du får ursäkta, men jag förstår verkligen inte vad du menar. 

Jag tar ju tag i situationen genom att ha dialog med skolan och ev göra ett skolbyte. Ser inte riktigt vad jag skulle kunna göra mer faktiskt. Jag vistas inte i skolan om dagarna. Jag kan bara gå på det som återberättas till mig. 

Vill "samhället" gå in och hjälpa skolan - så visst - gärna för mig Skrattande, men jag tror inte det kommer hända. Men visst får skolan skriva till socialen och be om hjälp om du tror det hjälper. Jag tror det inte. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Jo) skrev 2023-02-08 18:48:07 följande:
    Håller med
    Som det är nu känner jag faktiskt att jag "tvingar" iväg mitt barn till skolan, eftersom det är som det är där. 

Föräldrarna har ju ansvar att barnet är i skolan. Samtidigt ska ju barnet skyddas från att må dåligt och eftersom barnet inte mår bra i skolan så blir det ju lite knepigt. Men jag vill ju samtidigt att barnet vistas i skolan. På sikt blir det inte bra att inte gå i skolan. Jag känner att detta bara kan lösas i samråd med skolan. 

Visst, teoretiskt skulle man ju kunna tänka att man LVUade barnet och jag inte längre fick behålla vårdnaden. Frågan är hur barnet skulle må efter en sådan sak, men kanske finns det där någon som kan tvinga barnet mer än jag gör. Skolplikten kanske skulle upprätthållas i högre grad, men skulle barnet må bättre? 
  • Anonym (orolig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-08 19:24:07 följande:
    Varför skulle barnet bli LVUad? Eller omplacerad? 

Du drar alldeles för stora växlar. I erat fall hade det nog varit bra med en orosanmälan till socialen. Då kan både du, ditt barn och skolan få den stöttning ni behöver för att förhoppningsvis komma till rätta med problemet. 

Sedan undrar jah igen varför du låtit det få så långt istället för att byta skola?
    Tänker bara rent hypotetiskt. Om nu skolan skulle få för sig att orosanmäla och socialen i sin utredning kommer fram till att jag inte är någon lämplig förälder då jag har ansvar för att mitt barn är i skolan och det nu inte sker pga den höga skolfrånvaron. Då är väl LVU alternativet som står till buds?

Du skriver att det vore bra med orosanmälan. Du får ursäkta, men det där förstår jag faktiskt inte. Om nu problemet ligger i skolan med mobbning, utfrysning osv. På vilket sätt hjälper det då med en orosanmälan? Återigen är det väl så att socialen inte utreder problem i skolan, utan problem med barnet eller i dess hemmiljö? Kan inte skolan komma till rätta med problemen hos dem, återstår väl egentligen bara Skolinspektionen?  Det är väl de som utreder om skolan vidtagit adekvata åtgärder etc? Det är väl inget som socialen utreder eller ålägger skolan med? Jag är rätt säker på att det är så, men rätta mig gärna om du tycker att jag har fel. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Barnet) skrev 2023-02-08 19:48:30 följande:

Det här handlar om barnet, inte om dig.
    Barnet har skolplikt, men det är inte bara plikt utan framför allt en rättighet. Just nu får inte barnet det som är dess rättighet. Skolan ska göra sitt för att barnet ska uppfylla skolplikten och vårdnadshavare ska göra sitt.
    Just nu är det något som brister för barnet får inte sin rättighet. Då kommer soc in som en instans för att reda i vad som brister och hur det kan lösas. 

Fint så, men jag förstår fortfarande inte vad socialen ska göra för att lösa problem med mobbning i skolan. Ska de involvera även de andra eleverna menar du? Har aldrig hört att de jobbar så. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (H) skrev 2023-02-08 20:29:33 följande:

Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen kommer till skolan. Förmodligen vill soc prata med er föräldrar och ert barn - för att se hur familjen fungerar. Fungerar familjen, så kanske ni får stöd av något slag. Om de anser att familjen brister, tror jag att  barnet kan bli placerat. Därför tror jag att soc blir inblandat. 

Ja, det är ju så jag ser det. 
    Tänker ändå att det måste svårt för dem att bedöma. De kan ju bara gå på vad som sägs. Får de för sig att jag medvetet håller barnet hemma är det förstås illa. Annars vet jag inte. Förstår ändå inte vad jag skulle få för stöd av socialen för att mitt barn mobbas i skolan och inte vill gå dit? Jag kan faktiskt inte komma på någonting. 
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro