Lönnsirap skrev 2023-02-08 18:22:57 följande:
Det är ju i princip något i varje inlägg du skrivit. Att du är kritisk och inte tror de överhuvudtaget kan hjälpa dig!
Ditt barn tackar nej till stöd och du ser att problemet är skolan... Men en anmälan till socialtjänsten handlar inte om vad du tror är problemet, utan om att det är socialtjänstens uppdrag att skydda barn från att fara illa.
Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 18:02:06 följande:
Ännu så länge "fri" skriver du. Vad menar du med det? Är jag inte fri att hjälpa mitt barn att både vilja gå till skolan och att lyckas där om skolan skickar en orosanmälan till socialtjänsten pga den höga frånvaron?
Jag borde kanske uttryckt mig ännu tydligare. Jag tycker att du som förälder själv borde ta tag i situationen. Du avfärdar problemet som att det bara handlar om skolan och kamrater, men du har ju inte bytt skola. Så jag menar att om du inte vill ha samhällets stöd, lös ditt barns problem själv då, när du ju har full koll på såväl problem som lösningarna.
Själv lever jag vidare i välfärdsstaten och fortsätter förutsätta att kommunen inte vill mig och familjen illa!
Vilka är jag kritiska emot menar du? Socialtjänsten?
Om mitt barn inte vill gå till skolan, eftersom barnet inte känner sig inkluderat i skolan, pga utfrysning m.m. Ja, då är det väl klart att jag ser att problemet ligger där. Var skulle det annars ligga?
Menar du att socialtjänsten skulle skydda barnet från skolan, eller hur menar du egentligen? Du får ursäkta, men jag förstår verkligen inte vad du menar.
Jag tar ju tag i situationen genom att ha dialog med skolan och ev göra ett skolbyte. Ser inte riktigt vad jag skulle kunna göra mer faktiskt. Jag vistas inte i skolan om dagarna. Jag kan bara gå på det som återberättas till mig.
Vill "samhället" gå in och hjälpa skolan - så visst - gärna för mig
, men jag tror inte det kommer hända. Men visst får skolan skriva till socialen och be om hjälp om du tror det hjälper. Jag tror det inte.