• EpicF

Orosanmälan skolfrånvaro

Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-07 15:44:56 följande:
    Nej, jag känner inte att jag har så många att prata om rörande det här. Kanske därför jag skriver här.Flört

Jo, jag vet att jag bara sitter här och spekulerar, men vill ändå förbereda mig mentalt på något vis. Tänker att det kanske bara är en tidsfråga innan socialen får en anmälan. Tycker också man läst så mycket om alla instanser som bara skyller ifrån sig på varandra och på föräldrarna går det ju alltid att skylla på. Jag har ju inte tagit min del av ansvaret eftersom barnet inte är tillräckligt mycket i skolan. Så kan det tolkas. 
    Fast du kan inte tvingas ett barn till skolan när barnet mår dåligt pga mobbning i skolan. Tycker faktiskt att du gör det du kan. 

Kanske är det bra om skolan anmäler till socialen? Kanske det får fart på vad mer skolan kan göra? 

Men jag förstår faktiskt inte helt varför ni inte bytt skola, innan det gick så här långt? 
  • EpicF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-08 19:21:22 följande:
    Som det är nu känner jag faktiskt att jag "tvingar" iväg mitt barn till skolan, eftersom det är som det är där. 

Föräldrarna har ju ansvar att barnet är i skolan. Samtidigt ska ju barnet skyddas från att må dåligt och eftersom barnet inte mår bra i skolan så blir det ju lite knepigt. Men jag vill ju samtidigt att barnet vistas i skolan. På sikt blir det inte bra att inte gå i skolan. Jag känner att detta bara kan lösas i samråd med skolan. 

Visst, teoretiskt skulle man ju kunna tänka att man LVUade barnet och jag inte längre fick behålla vårdnaden. Frågan är hur barnet skulle må efter en sådan sak, men kanske finns det där någon som kan tvinga barnet mer än jag gör. Skolplikten kanske skulle upprätthållas i högre grad, men skulle barnet må bättre? 
    Varför skulle barnet bli LVUad? Eller omplacerad? 

Du drar alldeles för stora växlar. I erat fall hade det nog varit bra med en orosanmälan till socialen. Då kan både du, ditt barn och skolan få den stöttning ni behöver för att förhoppningsvis komma till rätta med problemet. 

Sedan undrar jah igen varför du låtit det få så långt istället för att byta skola?
  • EpicF

Socialen kan även bistå i utredning av problem kopplat till skolan. De kan också sätta press på att skolan agerar. Så ja, en orosanmälan ka  vara väldigt bra i ditt fall. 

• EpicF

Ts: Vite? Nej, socialen ger inte vite men kan bistå i bla stöttning och uppföljning. 

Även om man inte kan tvings barn till skolan så medverkar du inte till att få ditt barn till skolan. Hade du medverkar så hade du fått till ett skonbyte för länge sedan. 

Varför har ni inte bytt skola? 

Börjar få lite vibbar av att det inte är enbart skolan och frånvaron som är problemet här utan att det också kan finnas andra problem i familjen. Så en orsoanmälan hade absolut varit rätt. 

• EpicF

Om sitt barm blir mobbar i skolan i den höga grad att barnet vägrar gå dit, även om skolan gjort sitt för att motverka mobbning så byter man skola för barnet. Man låter inte barnet bli hemmasittare. 

• EpicF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 00:41:50 följande:
    Jag tvivlar på att skolan anser sig behöva någon stöttning av socialen faktiskt. 

Som jag skrev i inlägget innan har inte frånvaron varit så här hög hela tiden. Då hade vi givetvis bytt för länge sen. Sen när frånvaron ökade hoppades man ju på att det bara var tillfälligt. Började nog ungefär i mitten av förra terminen ungefär. Så även om det är länge är det inte jättelänge. 

Andra problem i familjen? Nej, inte vad jag känner till faktiskt Glad
    Nej, nu ska jag nog gå och lägga mig. 
    Vad skolan anser att de behöver är irrelevant. Det är socialen som ska utreda det, samt att utreda eventuella familjeproblem om det skulle bli en orosanmälan. 

Men din son har varit utanför/mobbad länge? Eller startade allt i mitten av förra terminen? 
  • EpicF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 07:40:47 följande:
    Så kommer det högst sannolikt bli. 
    Det är något du skulle gjort redan. Ny skola skulle varit ordnat med från denna terminen. 

Det kan soc hjälpa dig med och även hur man som förälder stöttar sitt barn. För ju mer du skriver ju mer visar det på att du inte har ett bra föräldraskap. 
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2023-02-09 09:37:18 följande:
    Varför skulle det vara uteslutet? Det kan man göra. Är det du eller ditt barn som utesluter det eller vad menar du? 
    Är säkert ts som inte vill att hennes barn ska gå om en årskurs, även om det hade varit det bästa för barnet... 
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2023-02-09 11:05:05 följande:
    Nej men dömande epicF igen som vet allt om personen som skriver. allt för att trycka ner andra!!!! Fy fan 
    Trycka ner? Seriöst? Är det allt du har att komma med? 

Jag gör mina antagande utifrån det ts skriver i tråden. Inte utifrån att jag skulle känna henne, för det gör jag inte.

De jag känner som har varit i samma situation med sina barn har bytt skola när åtgärder inte har funderar. Inte suttit på fl och sutrat över socialen etc. Utan faktiskt tagit sitt föräldraskap på allvar och hjälpt sitt barn. 
  • EpicF

Ts: Många har sagt att du ska byta skola. Men först i inlägg 110 så tar du till dig det rådet. 

• EpicF

Ts: Skuldbelägt både förälder och barn? Finns säkert de som gjort det men jag har aldrig gjort. Ser inte vitsen med det. 

• EpicF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 16:50:29 följande:
    Vad ser du vitsen med? 
    Att skuldbelägga barn och förälder. Det du påstår att jag gör. Det jag svarade på i inlägget. 
  • EpicF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 16:56:58 följande:
    Du är här för att skuldbelägga barn och föräldrar. Ja, det känns ju fräscht, men det förklarar också varför du uttrycker dig som du gör. 
    Nej. Eftersom jag aldrig skulle skuldbelägga barn och föräldrar. 

Jag har givit dig råd, som förkastar. Jag hoppas faktiskt att skolan gör en orosanmälan för ditt barns bästa. 
  • EpicF

Ts: Stöd är precis vad du och ditt barn behöver. För att komma till rätta med allt. Att du inte ser det eller vill ta in det.är tecken på bristande föräldrarförmåga. 

Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 18:41:20 följande:
    I flera fall hade det garanterat varit bättre att låta bli. Det gör ju det hela inte mindre tragiskt direkt. På LVU hem blandas barn med alla möjliga trauman. Krig, missbruk, sexuella övergrepp, misshamdel, våld, personer med psykiatriska diagnoser, funktionsnedsatta. Tyvärr är det så att många barn lämnar dessa hem mer trasiga än vad de var när de placerades där. Att få ansvariga att erkänna detta framför en TV-kamera är förstås inte det lättaste. 
    Varför tror du att ditt barn skulle bli LVUad? Det är lite drastiskt att tro det om det inte ligger saker bakom som du vet har en negativ påverkan på en eventuell orosanmälan. 
  • EpicF

Ts: Fin ovilja att ta emot hjälp från bla socialen tyder på bristande föräldrarförmåga. Inte att sitt barn blir utfryst och mobbat. Men hur du hanterar det. 

• EpicF

Ts: Var har jag skrivit att man ska LVUa barn som far illa i skolan? Eller att detta ska vara för barnets bästa? 

Ett tips är att läsa och svara på det du faktiskt kommenterar. Har märkt att du ofta kommenterar på sådan som inte står eller ens är tagit upp, istället för att kommenterar på det som faktiskt står. 

• EpicF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 19:28:25 följande:
    Du pratar ju om "bristande föräldraförmåga" hela tiden och det är ju LVU ett svar på. Men som jag skrivit ett antal gånger så tror jag inte ens att soc skulle lasta aktiv mobbing från andra barn på skoltid och få det till bristande föräldraförmåga hos mig. Det är nog väl magstarkt även för dem. Att LVU placera hemmasittare skulle bli både omfattande och dyrt. Dessutom skulle det skapa MÅNGA trasiga barn och föräldrar. 
    Jag har aldrig påstått att socialen kan få andra elever till att sluta med utfrysning. Däremotkan de bistå skolan med olika åtgärder ani-mobbning och bistå dig hur du ska stötta ditt barn till att gå till skolan. 

Nej, LVU är inte ett enda svar på bristande föräldrarförmåga. Innan det blir LVU görs andra insatser för att bistå, stötta och trygga en förälder i sitt föräldraskap. LVU är sista utvägen och man gör det med barn som blir utfrysning i skola om hemsituationen fungerar som det ska. 

Du är det enda som pratar om art Soc ska LVU hemasittande barn. Varför tror du det? Det är rätt drastiskt första åtgärd att göra. 

Ja, för endel barn är LVU dåligt och skapar psykisk ohälsa
    För andra är det livräddare. 

För en del föräldrar är det också dåligt och skapar psykisk ohälsa och för andra föräldrar är det nödvändigt för att ivarata barnet. 
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro