Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-09 19:28:25 följande:
Du pratar ju om "bristande föräldraförmåga" hela tiden och det är ju LVU ett svar på. Men som jag skrivit ett antal gånger så tror jag inte ens att soc skulle lasta aktiv mobbing från andra barn på skoltid och få det till bristande föräldraförmåga hos mig. Det är nog väl magstarkt även för dem. Att LVU placera hemmasittare skulle bli både omfattande och dyrt. Dessutom skulle det skapa MÅNGA trasiga barn och föräldrar.
Jag har aldrig påstått att socialen kan få andra elever till att sluta med utfrysning. Däremotkan de bistå skolan med olika åtgärder ani-mobbning och bistå dig hur du ska stötta ditt barn till att gå till skolan.
Nej, LVU är inte ett enda svar på bristande föräldrarförmåga. Innan det blir LVU görs andra insatser för att bistå, stötta och trygga en förälder i sitt föräldraskap. LVU är sista utvägen och man gör det med barn som blir utfrysning i skola om hemsituationen fungerar som det ska.
Du är det enda som pratar om art Soc ska LVU hemasittande barn. Varför tror du det? Det är rätt drastiskt första åtgärd att göra.
Ja, för endel barn är LVU dåligt och skapar psykisk ohälsa
För andra är det livräddare.
För en del föräldrar är det också dåligt och skapar psykisk ohälsa och för andra föräldrar är det nödvändigt för att ivarata barnet.