Orosanmälan skolfrånvaro
Vårt barn hade 100 % frånvaro under månader. Det anmäldes inte till soc men vi finns inte i systemet sen tidigare heller, lärarna känner oss och ingen misstanke fanns att familjen på något vis hade problem.
Vårt barn hade 100 % frånvaro under månader. Det anmäldes inte till soc men vi finns inte i systemet sen tidigare heller, lärarna känner oss och ingen misstanke fanns att familjen på något vis hade problem.
Jag önskar att skolan kan krypa till korset och anmäla sig själva när de inte uppfyller sina åtaganden de gånger elever väljer att bli hemmasittare. Dessa elever vet mycket väl hur fel det är och att det är skolplikt, föräldrarna vet samma sak. Trots det väljer barnen att stanna hemma med dagliga bråk. I månader. Det är en hemsk upplevelse även för föräldrarna.
Om skolan anmäler sig själva kanske problemet får större exponering och iomd ökade resurser. Kanske en utopi...
Jag gör avvikelse om jag gör ett misstag på jobbet även om det inte leder till nåt mer. Skolan borde göra detsamma i sin verksamhet, här leder vissa fall till suicida barn och tyvärr lyckas en del. Vår son var suicid men vände när han bytte skola. Det märkliga är att det var samma kommun och på utsidan samma arbetssätt. I verkligheten helt olika. Hade han inte bytt skola så.....