• Anonym (Hanna)

Orosanmälan skolfrånvaro

Vårt barn hade 100 % frånvaro under månader. Det anmäldes inte till soc men vi finns inte i systemet sen tidigare heller,   lärarna känner oss och ingen misstanke fanns att familjen på något vis hade problem. 

• Anonym (Hanna)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-07 14:54:19 följande:
    Kände de till orsaken till den höga frånvaron?

Har försökt googla lite, men det verkar aningen subjektivt det här. Vissa anmäler för minsta lilla, samtidigt som andra kan vara borta hur mycket som helst utan att det händer något. Lite märkligt känns det ju. 
    Nej men så pass mycket visste de att det inte låg i familjen iaf. Jag har inte sagt att det inte hände något. Du frågade om orosanmälan till soc från skolan. 
    Barnet var frånvarande men vi som föräldrar var synnerligen närvarande i skolkontakten. 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-07 18:08:31 följande:
    Ja, det är ju lite det jag känner sådan oro för. Att problemet skyfflas över på mig på något vis. Måste varit en chock för dina föräldrar!

Undrar hur de analyserar ev brister i föräldraskapet. Visst, har man en massa diagnoser, dokumenterat missbruk och psykatriska diagnoser, ställd på antidepressiva osv kan jag förstå, men annars?
    Att äta antidepp-medicin är ingen orsak till omplacering....då skulle inte många barn bo kvar hemma. 
  • Anonym (Hanna)

Jag önskar att skolan kan krypa  till korset och anmäla sig själva när de inte uppfyller sina åtaganden de gånger  elever väljer att bli hemmasittare. Dessa elever vet mycket väl hur fel det är och att det är skolplikt, föräldrarna vet samma sak. Trots det väljer barnen att stanna hemma med dagliga bråk. I månader. Det är en hemsk upplevelse även för föräldrarna.
    Om skolan anmäler sig själva kanske problemet får större exponering och iomd ökade resurser. Kanske en utopi...

Jag gör avvikelse om jag gör ett misstag på jobbet även om det inte leder till nåt mer. Skolan borde göra detsamma i sin verksamhet, här leder vissa fall till suicida barn och tyvärr lyckas en del. Vår son var suicid  men vände när han bytte skola. Det märkliga är att det var samma kommun och på utsidan samma arbetssätt. I verkligheten helt olika. Hade han inte bytt skola så.....

Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro