Stavning
Jag och min partner väntar vårt första barn. Vi har ett namn som vi båda gillar men är inte riktigt 100 på vilken stavning vi ska ge henne. Vad tycker ni, och varför? :)
Jag och min partner väntar vårt första barn. Vi har ett namn som vi båda gillar men är inte riktigt 100 på vilken stavning vi ska ge henne. Vad tycker ni, och varför? :)
Wilda får mig att vilja säga det med engelsk klang och inte ens min telefon vill skriva det! Wild, wild west typ... Tycker inte om Vilda som namn heller men ska det vara så ska det vara med V, tycker jag!
Grattis till er kommande lilla flicka :)
Ser töntigt ut med ett helt onödigt W
welcome to the wild wild west Wilda.
Välkommen till Vilda Västern Vilda.
Nåja, ser ändå bättre ut med V.
Vill ni att namnet ska uttalas som Vilda så ska ni så klart stava det med V.
Med V. Jag har en Victoria och vi kom aldrig ens på tanken att stava hennes namn med W.
Med V.
Men för tösens skull vill jag be er fundera på hur det blir om lilla Vilda visar sig vara en ängslig själ. Snacka om svårt att leva upp till föräldrarnas förväntningar. Det är ju liksom ingen tvekan om hur ni vill att hon ska vara.
Fundera också på hur värdigt namnet är på en vuxen.
Jag slår ett slag för Vilma eller Hilda.
Med V.
Men för tösens skull vill jag be er fundera på hur det blir om lilla Vilda visar sig vara en ängslig själ. Snacka om svårt att leva upp till föräldrarnas förväntningar. Det är ju liksom ingen tvekan om hur ni vill att hon ska vara.
Fundera också på hur värdigt namnet är på en vuxen.
Jag slår ett slag för Vilma eller Hilda.
V om ni nu ska ha det namnet.
Jag tycker det är konstigt som namn, men det är ju jag det.
Det är ju inte främst för släktens skull man ska välja ett rimligt namn. Vilda är ett gulligt och kul namn - på en hund eller en liten busunge. Men namnet ska också funka på en deppig nyskild 40-åring eller en kvinna som söker jobb som begravningsentreprenör, väktare mm.
Ett namn ska vara respektfullt mot barnet, tycker jag, inte löjeväckande.
Jag tycker Vilda är ett väldigt fint namn. Och idag helt vedertaget. Inte alls inom kategorin konstiga namn, eller att man behöver fundera på kommande personlighet.
Men som sagt. Med V då.
Det är ju inte främst för släktens skull man ska välja ett rimligt namn. Vilda är ett gulligt och kul namn - på en hund eller en liten busunge. Men namnet ska också funka på en deppig nyskild 40-åring eller en kvinna som söker jobb som begravningsentreprenör, väktare mm.
Ett namn ska vara respektfullt mot barnet, tycker jag, inte löjeväckande.
Vilket konstigt resonemang. Ett namn blir inte konstigt bara för att personen blir äldre eller sjuk.
Visste inte att olika yrkesgrupper har bestämda namn. Berätta mer.
Vilket konstigt resonemang. Ett namn blir inte konstigt bara för att personen blir äldre eller sjuk.
Visste inte att olika yrkesgrupper har bestämda namn. Berätta mer.
Ett namn som säger att du är vild blir löjeväckande om du verkligen inte är det.
Ett namn som också är ordet för en personlig egenskap är helt enkelt olämpligt eftersom det sätter en etikett på personen. Om personen med namnet inte alls har den egenskapen förvandlas det käcka, fräcka tilltaget från föräldrarna till ett dåligt skämt. Jag gillar inte namnet Gullan heller, av exakt samma skäl.
Om du vill ge ett seriöst intryck (i vilket sammanhang som helst, men tex på jobbet) passar det inte så bra att heta något knasigt. Folk kommer att fnissa. Det är bara så onödigt när det finns fina namn som inte orsakar löje.
Jag är helt ok med om någon tar sig namn som Fridfull, Galna, Plutten eller Vilda. Men att ge det till någon annan är inte särskilt snällt.
Enklast möjliga, alltså V. Jag tycker att det är särskilt viktigt med ett nyare namn.
Och för att lägga sig i diskussionen ovan, yrken har inte namn, men namn är kopplade till sociokulturell bakgrund och olika sociokulturella bakgrunder väljer i högre grad olika yrken. Det är inget konstigt, men något man kanske ska ta med i beräkningen när man väljer namn.
ja tänk om det blir en väldigt försynt flicka, så heter hon vilda. Lika som att namnet Mimmi kanske passar mer på en liten nätt tjej, men att det sen blir tvärtom osv. Men ja vill ni verkligen ha namnet så välj Vilda med enkel V..