Inlägg från: Anonym (Klippan Centrum) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klippan Centrum)

Stavning

Med V. 

Men för tösens skull vill jag be er fundera på hur det blir om lilla Vilda visar sig vara en ängslig själ. Snacka om svårt att leva upp till föräldrarnas förväntningar. Det är ju liksom ingen tvekan om hur ni vill att hon ska vara. 

Fundera också på hur värdigt namnet är på en vuxen. 

Jag slår ett slag för Vilma eller Hilda. 

Det är ju inte främst för släktens skull man ska välja ett rimligt namn. Vilda är ett gulligt och kul namn - på en hund eller en liten busunge. Men namnet ska också funka på en deppig nyskild 40-åring eller en kvinna som söker jobb som begravningsentreprenör, väktare mm. 

Ett namn ska vara respektfullt mot barnet, tycker jag, inte löjeväckande. 

Anonym (Q) skrev 2023-02-06 13:17:18 följande:

Vilket konstigt resonemang. Ett namn blir inte konstigt bara för att personen blir äldre eller sjuk. 

Visste inte att olika yrkesgrupper har bestämda namn. Berätta mer. 

Ett namn som säger att du är vild blir löjeväckande om du verkligen inte är det. 

Ett namn som också är ordet för en personlig egenskap är helt enkelt olämpligt eftersom det sätter en etikett på personen. Om personen med namnet inte alls har den egenskapen förvandlas det käcka, fräcka tilltaget från föräldrarna till ett dåligt skämt. Jag gillar inte namnet Gullan heller, av exakt samma skäl. 

Om du vill ge ett seriöst intryck (i vilket sammanhang som helst, men tex på jobbet) passar det inte så bra att heta något knasigt. Folk kommer att fnissa. Det är bara så onödigt när det finns fina namn som inte orsakar löje. 

Jag är helt ok med om någon tar sig namn som Fridfull, Galna, Plutten eller Vilda. Men att ge det till någon annan är inte särskilt snällt. 

Svar på tråden Stavning