• Anonym (Råd)

Hur löser vi detta?

Jag är snart klar med plugget och har redan fått en fast tjänst med start i sommar. Bor i hans bostadsrätt och jag äger inget. vi vill köpa något större gemensamt. Jag måste spara ihop till insats. Har 70 k sparat nu men så med mitt nya jobb som innebär pendling behöver jag en bättre bil då min ?leksaksbil? jag har nu är otroligt obehaglig att köra på vintern när det är dåligt väglag. Blir det eventuellt barn snart måste vi också ha större än det vi har nu. Jag föreslog eftersom jag inte kommer hinna spara ihop till allt på cirka 1-2 år kan vi kanske skriva ett skuldbrev där jag betalar tillbaka insatsen han fått lägga in extra som jag inte hann spara ihop som jag betalar av varje månad. Han ville inte det för då förlorar han på det, då ville han ha ränta. Fast helst inte lägga extra alls för han ville hellre ta mindre i lån och casha in så mycket som möjligt i framtida bostad så hans ekonomiska läge blir bättre. Han tjänar ca 10 k mer än mig när jag får min tjänst sedan. Han tyckte jag skulle skippa att köpa ny bil och köra med den jag har nu trots att jag känner mig otrygg på vägarna i vintern, alternativt att jag skulle pendla kollektivt men istället för 40 min pendling med bil enkelresa bli det 1.20h enkelresa vilket känns som att min fritid kommer bli väldigt begränsa.

Har någon varit med om något liknande och hur löste ni det?

• Svar på tråden Hur löser vi detta?
  • Tow2Mater

Ni planerar väl köpa bostaden i den stad du fått jobb så du slipper pendingen? Det gjorde vi.

• Jemp

Egentligen så är ju svaret att ni får bo kvar helt enkelt. Jag hade pendlat kollektivt oavsett.

Bor ni bra är det ju ett icke-problem. Om det finns ett stort behov av flytt är hans inställning lite knepig tycker jag. Hur länge har ni varit tillsammans? För min del har det varit avgörande för hur "ditt och mitt-tänket" har utvecklats.

• Anonym (Råd)

Det går inte att köpa där jag ska jobba då staden lägger på minst 1 miljon för bostaden för det är en dyrare stad. Vi har varit tillsammans i 3 år och ska väl skaffa barn inom de närmsta 3 åren och då blir det lite trångt att bo i en 2a. Men jag känner lite så nu att jag vet inte om jag vill köpa något med honom då han bara tänker på sitt eget bästa. 

• Anonym (A)
    Jemp skrev 2023-02-04 18:04:15 följande:
    Egentligen så är ju svaret att ni får bo kvar helt enkelt. Jag hade pendlat kollektivt oavsett.

Bor ni bra är det ju ett icke-problem. Om det finns ett stort behov av flytt är hans inställning lite knepig tycker jag. Hur länge har ni varit tillsammans? För min del har det varit avgörande för hur "ditt och mitt-tänket" har utvecklats.
    Håller med
  • Anonym (äää)
    Anonym (Råd) skrev 2023-02-04 18:34:56 följande:

Det går inte att köpa där jag ska jobba då staden lägger på minst 1 miljon för bostaden för det är en dyrare stad. Vi har varit tillsammans i 3 år och ska väl skaffa barn inom de närmsta 3 åren och då blir det lite trångt att bo i en 2a. Men jag känner lite så nu att jag vet inte om jag vill köpa något med honom då han bara tänker på sitt eget bästa. 

Oavsett hur det blir så skynda långsamt. Jag tycker också det är lite trist att han redan, när ni knappt ens startat ert gemensamma liv, är så om sig och kring sig med kronor. Jättebra idé med skuldbrev tycker jag. Då visar du att du inte alls tänker snylta på honom utan faktiskt vill ordna på bäst sätt för er båda. 

Hur blir det när ni skaffar barn? Har ni pratat om det? Risk för att han då är likadan kring "mitt och ditt" och och att du tex ska betala 50% trots att föräldraledigheten gör att du får ut rätt mycket mindre? 
  • Anonym (Lägg ner)

Varför i hela friden skulle du skaffa barn med honom....

• FuckGoggleAskMe

Naturligtvis ska du ha en bil som du tycker är ok.

Antingen får du väl då betala honom ränta, eller också så väntar ni med att köpa större. En bebis och litet barn vill ändå inte ha eget rum, de vill hänga med föräldrarna hela tiden. Barnet vill sova nära er och ni kan göra en lekhörna i vardagsrummet. 

• Anonym (2a)
    Anonym (Råd) skrev 2023-02-04 18:34:56 följande:

Varför skulle det inte gå att ha barn i en tvåa? Små barn tar lite plats. Det är först när de är större det behövs utrymme. Ta det lugnt och stanna i 2:an ett tag. Om han nu är mannen i ditt liv?
Svar på tråden Hur löser vi detta?