Inlägg från: Anonym (Ond mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ond mor)

Talanglöst barn i kör. Hur tänka?

Jag har en sjuåring som älskar att sjunga. Hon sjunger konstant och sjunger i kör, utan några krav på sångröst eller musikalitet. Och det är tur, för min dotter är totalt tondöv. Hon kan absolut inte följa melodi och ligger alltid i fel tonart. Hon uppfattat absolut inte detta, utan tycker att det är jättekonstigt att hon aldrig tillfrågas om att sjunga solo. Jag säger inte att hon är dålig, men förklarar att de som får sjunga solo är bättre på att sjunga än vad hon är.

Både jag och syskonet är musikaliska med gott gehör. Syskonet, som är yngre, ber ofta sin syster sluta sjunga för att hon tycker att det låter så illa. Jag är tyst, men lider. 

Frågan är hur länge man kan låta henne leva i villfarelsen att hon kan sjunga. Å ena sidan hade jag aldrig tagit henne ut handbollen för att hon är rätt dålig och drar ner laget. Å andra sidan påverkar hennes insats körens framträdande, för även om kören saknar krav, är det många som sökt sig dit som är duktiga på att sjunga. 

Hur ska man tänka? Hur länge ska hon få ?hållas??

• Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?
  • Anonym (Ond mor)

Vi står i kö för intstrument, men det är lång kö för att få plats i närområdet. Att köra tre mil för blockflöjt klockan 15, är i dagsläget inget alternativ. Någon föreslog att vi skulle byta sport, men hon älskar handbollen och blir långsamt bättre. Dessutom får hon rörelse, vilket är viktigt. För övrigt är hon rätt dålig på allt som är fysiskt, så vi är glada att hon hittat nåt hon gillar.

När det gäller kören, är det som någon skrev, svårt att träna upp sången. Min dotter är kopiöst intelligent och lärde sig genast alla termer, men det hjälper inte att hon förstår hur notsystemet är uppbyggt när hon inte kan träffa en ton rätt. När kören går upp, går hon ner och tvärtom. Kören är liten, de andra är duktiga och man hör tydligt min dotter när de sjunger.

Jag vill inte döda drömmar, men jag kan inte heller vara föräldern som talar om hur fantastisk min dotter är och att hon minsann kan sjunga solo, när hon inte tar en ton rätt. Jag lyfter henne gärna, men jag ljuger inte.

• Anonym (Ond mor)

Min stora skräck är, som någon beskrev, att någon annan kommer upplysa dottern om hur illa det är. Och då inte på ett trevligt och fint sätt. Jag är rädd att någon förälder säger nåt till sitt barn, som sen för det vidare, till exempel. Jag ser ju hur folk höjer på ögonbrynen när hennes röst skär igenom, och hennes insats faktiskt drar ner körens insats. Det handlar inte om att jag är elitistisk eller elak. Men någon gång kommer någon berätta för henne att hon inte är bra, och jag ser hellre att det är vi, än en elak kommentar från kompis. 

Jag övar absolut med henne, men bara för att jag själv är musikalisk, innebär inte det att jag kan lära ut. Jag föddes så här. Jag är inte musiklärare. 

Jag berömmer det hon är bra på. Hon lär sig texten på nolltid. Det lyfter jag. Jag lyfter andra saker hon är bra på. Jag säger att det är roligt att hon vill sjunga, men jag kan inte säga att hon är duktig. 

• Anonym (Ond mor)
    Anonym (Sångglädjen) skrev 2023-02-04 18:13:55 följande:
    Kanske men jag skulle tippa att hon inte kan läsa noter. Det är inte brukligt i en kör för så små barn. De har antagligen inte ens textblad. 
    De har textblad med noter. 
  • Anonym (Ond mor)
    Anonym (Sångglädjen) skrev 2023-02-04 18:34:49 följande:
    Ok men det betyder inte att de kan läsa noterna. De läser ju även texten. 
    Absolut, men min unge kan läsa noter hyfsat. 
  • Anonym (Ond mor)
    Lilithsnyatjej skrev 2023-02-04 18:41:58 följande:
    Det är klart att TS lärt sina ungar läsa noter. Det fattar till och med jag som är både tondöv och värdelös på det mesta. 

Om sjuåringen kan både läsa noter och spela svåra instrument så är hon inte "talanglös" och det går nog ingen nöd på henne, oavsett om hon fortsätter i barnkören eller inte. 
    Hon kan inte spela svåra instrument. Hon går och blåser i en blockflöjt ibland här hemma, men det är allt. 
  • Anonym (Ond mor)
    Anonym (Sångfågel) skrev 2023-02-05 17:48:50 följande:

Kan hon höra när andra sjunger falskt och missar toner? Om svaret är ja, så kan hon träna upp sin egen förmåga att höra när hon själv sjunger falskt och tar toner fel. 

Nej, hon hör absolut inte när någon sjunger fel eller om jag spelar fel. Hon saknar helt både ton- och taktkänsla. 
    Anonym (abc) skrev 2023-02-06 08:01:11 följande:

Tycker förövrigt att du parallellt med detta kanske kan försöka identifiera vad din dotter kan ha för talanger också. Inte kopplat till musik och vilka talanger övriga familjen har, utan bara kopplat till henne. Tennis? Fotboll? Hockey? Rita? Laga mat?

Låt henne hitta det som hon faktiskt är bra på och uppmuntra henne att hålla på med det så hon kan få ha något som hon på lång sikt kan känna är hennes grej och som hon kan få vara familjens stjärna på och slippa vara bara den omusikaliska i den musikaliska familjen. 

Hon har hittat saker som hon är mycket bra på, även om det inte är kopplat till fritidsaktiviteter än, eftersom hon är för ung. Min dotter är bland annat fruktansvärt intelligent och uppe på mellanstadienivå i matte bland annat. Hon är för övrigt inte ensam om att vara omusikalisk. Barnens far kan ta alla toner på en och samma gång. Det är också en speciell talang
    Anonym (E L) skrev 2023-02-06 07:48:34 följande:

Nu tycker jag kanske inte detta är ett problem riktigt i detta läge om det är en kör där de accepterar att man sjunger falskt. Om det inte blir bättre framåt så kanske ni kan lägga ett par privatlektioner och se om det går att träna bort?

Min dotter sjunger i en kör som har en hel del framträdanden. Hon sjunger jättebra, jag har själv varit med i en liknande kör och när jag var liten fick man avlägga inträdesprov oavsett ålder. Sjöng man inte tillräckligt bra så fick man inte vara med. Nuförtiden får man vara med hur man än sjunger och det tycker jag är helt åt helskotta. Det låter fruktansvärt ibland på konserter och det är barn med svårigheter som är med som stör och förstör. Men de tycker att det viktigaste är att "få vara med och ha kul". Så då får de barnen väl fortsätta förstöra, vad det verkar. Tyvärr blir det ju mindre kul för dem som faktiskt har ambitioner och är duktiga.
    Deras föräldrar hör antingen inte för att de själva är tondöva, eller så känner de som du TS... Vet dock inte varför ni vill ha in henne på instrument om hon är tondöv? Jag hade en kompis i mellanstadiet som sjöng fruktansvärt falskt och som testade massor av olika och blev faktiskt tillsagd på Kulturskolan att det här nog inte var för henne. Det blev till slut säckpipa, och det GÅR ju inte att ta en ren ton på så... Och hon tröttnade fort. 

Allt är inte för alla och som du säger, tråkigt att behöva inse det på en Idol- audition om 10 år inför hela svenska folket.

Det här är en ganska liten kör. Det är  tio barn. Ett barn kan inte vara still eller lyssna, ett barn vill bara sitta i sin mammas knä och mitt barn som inte kan sjunga. De övriga är duktiga, om än barn. Körledaren har höga ambitionsnivåer och, trots att det är en gratisverksamhet där alla är välkomna, förväntas vi föräldrar öva mycket med barnen varje vecka.  

Jag tänker att någon form av musikalisk aktivitet kan vara nyttig för henne och kanske kan hon träna upp någon form av förmåga. Jag tänker också att det inte gör så mycket om hon plinkar fel på pianot ensam med pianoläraren. Det påverkar ingen annan än henne själv.
  • Anonym (Ond mor)
    Anonym (Att välja sina strider) skrev 2023-02-06 13:39:20 följande:
    Eftersom vi bara har TS beskrivning av barnet är det jättesvårt att avgöra om barnet är helt talanglöst och faktiskt ton-döv och helt saknar känsla för takt.

Man utvecklas olika och en sjuåring kanske inte ännu riktigt förstår vilka saker som hen behöver slipa på. Det är ett rätt högt krav att ställa.

Mitt eget barn sjöng i kör som barn och sjöng ibland bra och ibland mindre bra och ville söka till musikklass. Visst sa jag och bokade 5 lektioner för övning, eftersom jag faktiskt märkte att hen inte alltid hörde när det blev fel. 

Barnet kom inte in. Jag är inte förvånad. Nu däremot som 15 åring har röst och takt kommit ifatt och hem spelar 2 instrument. Inte för att jag ljugit och fört hen bakom ljuset, utan troligen för att jag inte satte mig själv som sånglärare inför att hen ville försöka komma in i musikklass.

Man behöver inte ljuga för sina barn om deras talang, man kan ge dem en chans att växa.

Jag tror inte att TS barn kan läsa noter. Möjligen har de gått igenom hur det går till, men troligen saknar barnet kunskap om takt, ton och hur man hanterar sin röst. Och troligen har de inte övat rytmik och takt i tillräcklig omfattning för detta barns förmåga.

Lite trist att tro att man redan vid 7 års ålder behöver säga till barnet att hen saknar talang. Det finns verkligen ett mellanting. Att faktiskt hjälpa barnet att lära sig. Antingen själv, eller genom lektioner med någon som vet hur rösten och musik fungerar.
    Mitt barn läser noter som hon läser ord, men inte som hon läser en bok. Hon vet hur C ser ut och var C sitter på pianot. Hon vet vad tecken betyder. Hon vet vad hur nästa ton ser ut. Men hon hör inte om melodin är rätt eller fel. Hon får inte ihop hela hela historien, så att säga. Hon är fruktansvärt intelligent, och har greppar hur det är uppbyggt, men inte hur det ska låta. 

Sånglektioner är säkert fint, men här måste man dels vara åtta år och dels betala över 3000 kronor för sju tillfällen om 20 minuter. Och det tycker inte jag att det är värt. Då får vi börja plocka bort andra aktiviteter. Jag övar så gott det går med henne, men jag är som sagt inte utbildad alls. 

Jag har inte planerat att upplysa barnet om avsaknad av talang. Jag är inne på att leda in på annat. Både för hennes och för körens skull. De andra barnen som sjöng som hon, slutade efter förra terminen, när de upptäckte att kraven ändå var höga. 
Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?