Anonym (Att välja sina strider) skrev 2023-02-06 13:39:20 följande:
Eftersom vi bara har TS beskrivning av barnet är det jättesvårt att avgöra om barnet är helt talanglöst och faktiskt ton-döv och helt saknar känsla för takt.
Man utvecklas olika och en sjuåring kanske inte ännu riktigt förstår vilka saker som hen behöver slipa på. Det är ett rätt högt krav att ställa.
Mitt eget barn sjöng i kör som barn och sjöng ibland bra och ibland mindre bra och ville söka till musikklass. Visst sa jag och bokade 5 lektioner för övning, eftersom jag faktiskt märkte att hen inte alltid hörde när det blev fel.
Barnet kom inte in. Jag är inte förvånad. Nu däremot som 15 åring har röst och takt kommit ifatt och hem spelar 2 instrument. Inte för att jag ljugit och fört hen bakom ljuset, utan troligen för att jag inte satte mig själv som sånglärare inför att hen ville försöka komma in i musikklass.
Man behöver inte ljuga för sina barn om deras talang, man kan ge dem en chans att växa.
Jag tror inte att TS barn kan läsa noter. Möjligen har de gått igenom hur det går till, men troligen saknar barnet kunskap om takt, ton och hur man hanterar sin röst. Och troligen har de inte övat rytmik och takt i tillräcklig omfattning för detta barns förmåga.
Lite trist att tro att man redan vid 7 års ålder behöver säga till barnet att hen saknar talang. Det finns verkligen ett mellanting. Att faktiskt hjälpa barnet att lära sig. Antingen själv, eller genom lektioner med någon som vet hur rösten och musik fungerar.
Mitt barn läser noter som hon läser ord, men inte som hon läser en bok. Hon vet hur C ser ut och var C sitter på pianot. Hon vet vad tecken betyder. Hon vet vad hur nästa ton ser ut. Men hon hör inte om melodin är rätt eller fel. Hon får inte ihop hela hela historien, så att säga. Hon är fruktansvärt intelligent, och har greppar hur det är uppbyggt, men inte hur det ska låta.
Sånglektioner är säkert fint, men här måste man dels vara åtta år och dels betala över 3000 kronor för sju tillfällen om 20 minuter. Och det tycker inte jag att det är värt. Då får vi börja plocka bort andra aktiviteter. Jag övar så gott det går med henne, men jag är som sagt inte utbildad alls.
Jag har inte planerat att upplysa barnet om avsaknad av talang. Jag är inne på att leda in på annat. Både för hennes och för körens skull. De andra barnen som sjöng som hon, slutade efter förra terminen, när de upptäckte att kraven ändå var höga.