Inlägg från: Anonym (What?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (What?)

Talanglöst barn i kör. Hur tänka?

Alltså, hon är sju år och är med i en kör (som inte ställer krav på talang) där hon får göra det hon älskar. Vad exakt är problemet? Att hon aldrig får sjunga solo? Det får väl inte alla göra? 

Låt henne fortsätta, kanske blir hon bättre eller så ledsnar hon när hon märker att hon inte får sjunga solon? 

• Anonym (What?)
    Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 10:52:11 följande:

Vi står i kö för intstrument, men det är lång kö för att få plats i närområdet. Att köra tre mil för blockflöjt klockan 15, är i dagsläget inget alternativ. Någon föreslog att vi skulle byta sport, men hon älskar handbollen och blir långsamt bättre. Dessutom får hon rörelse, vilket är viktigt. För övrigt är hon rätt dålig på allt som är fysiskt, så vi är glada att hon hittat nåt hon gillar.

När det gäller kören, är det som någon skrev, svårt att träna upp sången. Min dotter är kopiöst intelligent och lärde sig genast alla termer, men det hjälper inte att hon förstår hur notsystemet är uppbyggt när hon inte kan träffa en ton rätt. När kören går upp, går hon ner och tvärtom. Kören är liten, de andra är duktiga och man hör tydligt min dotter när de sjunger.

Jag vill inte döda drömmar, men jag kan inte heller vara föräldern som talar om hur fantastisk min dotter är och att hon minsann kan sjunga solo, när hon inte tar en ton rätt. Jag lyfter henne gärna, men jag ljuger inte.

Förstår fortfarande inte problemet. Har körledaren sagt något? Eller är det bara det att du tycker att det är jobbigt att hon inte är bra på att sjunga men ändå gör det?
    Du behöver inte ljuga för henne, låt henne ha roligt och gläds med henne över det. Man måste inte vara superbra på allt man gör. 
Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?