Inlägg från: Cereal Killer |Visa alla inlägg
  • Cereal Killer

Varför är det vanligare med olika diagnoser nuförtiden?

Diagnoskriterierna har förändrats så att de inkluderar fler. Det som lövet skriver är nog också väldigt sant.

Därtill tror jag att NPF till viss del kan hänga ihop med vissa inflammatoriska tillstånd och/eller infektioner, och där ökar prevalensen generellt vilket också skulle kunna leda till en ökad prevalens av NPF. Det finns tex en studie - den är dock väldigt liten och inte så välgjord så man får ta den med en viss nypa salt - som visar att barn till kvinnor med reumatism har 6 gånger så hög sannolikhet att få ett barn med autism. Om det stämmer så är den troligaste orsaken till det, att någon inflammatorisk komponent påverkar fostret under graviditeten. Man vet tex att IL-6, en liten inflammatorisk molekyl som är inblandad i utvecklandet av reumatism, både kan passera över placentabarriären och över fostrets blod-hjärnbarriär. 

Diabetes hos mamman har också visat sig vara en riskfaktor, och prevalensen av diabetes ökar ju också. 

Och innan någon påpekar att autism till stor del är genetiskt så ja, det stämmer absolut. Men även hos de flesta som har en genetisk känslighet så krävs det förmodligen någon miljöfaktor som utlöser tillståndet, och då antagligen något som inträffar väldigt tidigt i utvecklingen (under fostertiden eller möjligen den allra första tiden utanför livmodern). 

• Cereal Killer
    AndreaBD skrev 2023-02-12 10:42:41 följande:
    Det tror jag inte. Inte vad jag har sett. Däremot har ICDs diagnoskriterierna alltid varit "bredare" än DSM. Man började nog använda sig av ICD i större utsträckning. 
    Förstår inte riktigt hur du menar. DSM II-III inkluderade exempelvis inte PDD/asperger, och kriterierna för autistiskt syndrom var snävare. Nu inkluderas alla dessa inom autismspektrat och då måste gruppen med autism rimligen bli större, allt annat lika. I takt med att diagnosen autism blivit mer inkluderande och incidensen ökat har också incidensen av vissa andra diagnoser, tex intellektuell funktionsnedsättning, gått ned vilket tyder på att fler som tidigare skulle ha diagnosticerats med IF nu diagnosticeras med autism. 
Svar på tråden Varför är det vanligare med olika diagnoser nuförtiden?