Inlägg från: Anonym (att våga se) |Visa alla inlägg
  • Anonym (att våga se)

Vad är det som händer? 30 års kris?

Vinnie83 skrev 2023-02-02 13:06:52 följande:
    Ja han känns väldigt förvirrad. Men allt har gått så otroligt fort. Jag förstår inte. Från att ta så stort lån i oktober för att lämna mig i slutet av januari. Så i måndags gjorde han slut och idag ska han komma och vi ska gå genom vad vem vill ha. Varför så jäkla bråttom. 

Har läst att det är många som kört ingen kontakt 1 - 3 månader för att se vart man själv står och vart exet står efter 1 månad. Antingen har man kommit över honom eller inte. Och antingen har exet gått vidare eller vill komma tillbaka.

Jag vet inte. Jag vet ingentingen just nu mer än att jag är helt förkrossad och jag vill inget annat än att ha honom tillbaka. Men som du säger så skulle jag kanske inte må bra utav det heller. Han har trots allt sårat mig så djupt. Och sen detta med ivf är ju nu försent för jag är redan 40 nu så det är ju öndå försent om han skulle komma tillbaka och allt skulle bli bra och vi skulle vilja skaffa barn om några år. Så det kommer ju ligga i bagaget också kanske att han bara gav upp alltingen.
    Alltså, nä, tänk inte på framtiden och "om några år". Här och nu skötte han sin relation långt ifrån snyggt och tämligen omoget.
    Boka av SPA, det är inte en aktivitet med ett omoget ex.

Om han ångrar sig, så får du ta ställning där och då. Just ju får du istället fokusera på att överleva några dagar, så att du ser lite klarare. Oavsett om din kille är i kris eller inte så är du uppenbarligen tagen på sängen. Det är svårt att tänka klart om man blir dumpad från "ingenstans". 

Självklart vill du ha tillbaka honom, men det är inte den du såg han är du vill ha tillbaka, utan den han låtsades vara innan han visade denna sidan. För rent krasst vill du troligen inte alls vara ihop med en människa som ena dagen låtsas att allt är fint, och nästa dag plocka ihop.

Fokusera på att ta med någon som känner dig som kan hjälpa dig göra bra val när ni delar upp bohaget. Ren tur att du inte hann bli gravid alldeles nyss.
  • Anonym (att våga se)
    Vinnie83 skrev 2023-02-02 13:14:33 följande:
    Nä alla jag pratat med säger att han sa att jag pressade honom med att säga att jag är kär I honom och att han inte kunde säga det till mig och att han såg att jag blev ledsen då. Att jag pressade honom då och att det inte hjälpte. Så det ledde till att han ville lämna.... Så jag kan ju inte ta det på annat sätt än att han skyller på mig för att det tog slut. 
    Men att han får säga att han älskar mig extremt mycket, att jag är så himla fin, underbar, bäst, unik, att han inte vet någon bättre människa än mig, och pussat och kramat mig vill ligga och hålla om mig när han vilar, sex med mig, jag känner mig så utnyttjad efter allt detta nu. Men visst för att få tillbaka känslor som svalnat så måste man ju iofs leva på som vanligt också. 

Förstår inte vad som hänt mellan oktober och januari.
    Man vet aldrig riktig vad som händer i en relation och jag tycker inte du ska klandra dig utifrån bilden han sprider ut om varför det tar slut. 

Han har sin bild och den kan du inte göra så mycket åt. Den stämmer kanske för honom. 

Det du beskriver är ju en man som bekräftar och verkar kär och som plötsligen vänder och kräver frihet. Som in i det sista fortsätter bekräfta och ha sex och sen lämnar från ingenstans. Det är naturligtvis folks fulla rätt att lämna, men det handlar ju inte om dig, utan om att han faktiskt inte längre vill. Man kan ju tycka att han kunde lyft det med dig och gett dig chansen att förstå, men han klarar ju inte det.

Folk lämnar inte folk för att dom är älskade, utan för att dom inte VILL. Kanske tyckte ditt ex att det var okej så länge som ni hade det lite mysigt, men var liksom inte redo att binda sig i 18 år till dig, eftersom det faktiskt inte var så starkt från honom. Då är detta helt enkelt inte något som hänt mellan oktober och nu, utan något som INTE hänt. Att han helt enkelt faktiskt inte blivit tillräckligt kär.
  • Anonym (att våga se)
    Vinnie83 skrev 2023-02-02 13:45:41 följande:
    Fast förr har han suttit i soffan och sagt från ingenstans jag är så jävla kär I dig. Jag är så jävla lycklig med dig. Och det är inte länge sen han sa det var mellan oktober och januari. Så allt detta har hänt fort. Han har velat alltingen med mig och varit jättelycklig har han sagt. 
    Och! Antingen har han suttit och ljugit för sig själv och dig, ljugit för dig, eller ångrat sig.

För dig har det kommit från ingenstans, men du kan liksom inte veta hur det var för honom. 

Min gissning är att du kommer se på detta tydligare när din egen chock lagt sig och när saker trillar på plats. Kanske har du fått ledtrådar, kanske inte. Man kan inte gissa sig till framtiden. 

Där och då kanske han var lycklig med dig och kär. Har och nu har han lämnat dig och skyller på att du pressat honom. Du behöver förhålla dig till vad han säger här och nu. Både till dig och andra.

Och passa på och dela upp, så att du har en chans att komma vidare.
  • Anonym (att våga se)
    Vinnie83 skrev 2023-02-03 08:27:34 följande:

Han kom förbi igår och vi satt och pratade igenom räkningar mm. Vi hade ändå ett bra samtal. Han bad om ursäkt och höll med om att det har gått fort att han lämnade mig. Allt kändes bra i november sa han och i slutet av januari lämnade han mig. 
    Han grät under tiden vi pratade igår och jag vet inte men jag ville trösta honom så jag frågade om jag kunde få en kram och det ville han. Han satt och hade ena armen om mig efter första kramen och han sa att det kändes skönt med en kram och att han saknat mig. Jag berättade att jag saknar han också. Blev yttligare två kramar. Sen frågade han om han fick duscha för där han bor är duschen så liten. Självklart fick han det. Jag följde med upp och tog fram en handduk. Han var på mig flera gånger och höll om mig. Slutade alla fall med att jag gjorde honom sällskap i duschen. Vi har alltid duschat tillsammans så det kändes skönt för båda. Det var faktiskt redigt mysigt. Han frågade flera gånger om det kändes okej för mig. 
    När vi hade duschat klart så höll vi om varandra yttligare. Men vi båda sa att det var nog dumt om vi skulle ha sex. Så vi avbröt där. Vilket jag nu i efterhand är stolt över mig själv. Alla vet ju hur lätt det är att falla dit. 
    Han packade ihop lite saker så gick vi ner. När han skulle gå så ville han kramas yttligare några gånger och sen började han gråta och sa att det är svårt att gå. 
    Jag är så förvirrad över hela det här. Jag antar nu i efterhand att det är dumt att duscha och låta han krama mig mm. Sårar väl bara mig själv i slutändan. Men en liten del av mig hoppas ju att detta ska ha gjort så han börjar sakna mig ännu mer. Dumt va? 

Jag kan inte säga att det är dumt att kramas och duscha och hoppas, för det är väl en del i processen. Men du ska definitivt lyssna på den känslan, att det sårar dig i slutändan att det inte är en bra idé med sex och duschande.

Nu har du ytterligare en erfarenhet av att han fortsatt håller på och skickar dubbla signaler. Jag tror inte att du ska lyssna på ditt eget hopp. Det har gått så snabbt att du ännu inte hunnit med, så det är naturligt att hoppas. Men det betyder inte att det skulle vara bra att han ändrar sig. Låt tiden gå och låt honom duscha i simhallen, eller på gymmet.
  • Anonym (att våga se)
    Vinnie83 skrev 2023-02-03 12:19:51 följande:
    Ja jag ska inte låta han duscha här mer. Vi pratade om det väldigt mycket igår innan och under tiden. Det är viktigt att det känns bra för båda och han ville absolut inte att jag skulle känna mig utnyttjad. Men så här i efterhand så känner jag mig ledsen för jag vill bara att han ska komma på vilket misstag han gjort och komma på det. 
    Men ja han skickar dubbla signaler men varför då? Är han så osäker då eller varför gör man det?
    Lägg inte kraft på att försöka tolka hans dubbla signaler. Konstatera istället att han faktiskt gör det. Anledningen är meningslös, det viktiga är att han faktiskt verkar vilja både och.

Pratet om att han inte vill att du ska känna dig utnyttjad, är en ledtråd om att han faktiskt vet att han utnyttjat dig, eller just nu utnyttjar dig. Du förtjänar lugn och ro att landa och då är det fel av honom att föreslå duschar och kramas. Det är inte ditt jobb att trösta och det är inte hos honom du hittar tröst för att gå vidare.

Jag förstår att det är svårt att landa i att saker tar slut helt abrupt, men det är inte sjysst av honom att komma förbi. För inte nog med att han inte kunde ge dig en liten ledtråd INNAN, han tycker sig ha rätt att fortsatt ha en typ av relation med dig som gör det svårt att gå vidare.

Nästa gång, så träffa honom inte ensam. Och inte spontant, utan boka in en tid då han kan hämta saker. Ville han prata igenom ev. problem hade han kunnat göra det utan att göra slut. Nu gjorde han slut och då slutar duschande, och långa kramar och bekräftelse!
  • Anonym (att våga se)
    Vinnie83 skrev 2023-02-03 12:58:48 följande:
    Vet väl innerst inne att du har så rätt i det du skriver. Men ändå så får jag inte in det. 
    Jag funderar hela tiden varför göra han så varför säger han. Men antar att det är väldigt vanligt. 

Vi hade ju bestämt tid och träff igår för att få igenom saker och räkningar framförallt. Men sen när vi var klara med det så pratade vi även om förhållandet vi haft och han bad om ursäkt för att det har gått så fort. Sen vart han ledsen och jag kanske var dum där men erbjöd honom en kram som han gärna ville ha. Satt brevid honom ett tag och han höll om mig med ena armen efter kramen också och smekte mig på ryggen. 

Jag sa att om det skulle vara så att det är förhastat med tanke på hur fort alltingen har gått och han kommer fram till det själv så ville jag att han skulle kontakta mig. Han sa då att alla hatar mig som har sårat dig så här. Då sa jag försök att inte tänka på det utan tänk på mig på oss. Det är bara oss det handlar om. Så det skulle han göra isåna fall. 
    Ja visst han ger mig dubbla budskap och jag är kanske dum som tar emot det. Men samtidigt ger dig mig hoppet om att en dag kanske han vill tillbaka. Jag menar inte att vi ska fortsätta där vi var utan en nystart sakta och att han verkligen får bevisa för mig att det är detta han vill isåna fall. 
    Men samtidigt så är det någonting i mig som säger att han inte kommer vilja just pga att det skulle bli jobbigt med mina föräldra syskon mm han är rädd att dom är arga på honom. (Lite konflikträdd så att säga )
    Han låter ju inte som en människa som har full koll på sina känslor och vad det faktiskt innebär att göra slut.
    Det är naturligt i en kris att inte riktigt kunna ta in vad som hänt och hoppas på något annat. 

Det är inte en liten grej att råka göra slut och lämna sin partner. Speciellt inte mitt uppe i att ni försöker med barn och t.o.m. lånar pengar för att lyckas med det.

Det är väldigt sympatiskt att ha sådan empati som du har för ditt ex, men ta det lugnt med dagdrömeriet om en nystart. Han låter inte ärligt. Hålla på och kramas och bekräfta samtidigt som man gör slut. Säga att man är kär och den andra är viktigt och sedan strax efter göra slut.

Du är inte dum, däremot tänker du inte riktigt klart. Och han gör det faktiskt inte lättare. 
  • Anonym (att våga se)
    Vinnie83 skrev 2023-02-03 13:25:14 följande:
    Nä jag tycker också att det låter och ser ut som att han inte har koll på sina känslor. Tror själv att det kan vara en kris eftersom allt har gått så fort och samtidigt få nya singelvänner som kanske öppnade upp ngt där om hur skönt det är att inte ha ngn som väntar osv.  För i måndags sa han till mig att han mådde både bra och dåligt. Det var jobbigt men samtidigt skönt han saknade mig. Men det var skönt att kunna göra vad han ville och ingen som väntade på honom. (åh det är ngt han plötsligt kom på bara nu då helt plötsligt) könner att det är väl klart kompisarna har visat upp ngt som han tror är grönare på andra sidan eller ngt. och i måndags så när jag pratade med honom om det är förhastat eller så då sa han att jag inte skulle vänta för länge. Men igår var han mer inne på att alla hatar honom. Det var liksom sån skillnad från i måndags till igår. Han känns så orsäker. I måndags tyckte han inte att det gått fort. Men igår tyckte han det. 
    Du inser att det är 100% okej att vara arg och besviken på honom? Det påverkar ju dig jättemycket att han velar och svänger mellan att vilja och inte vilja.

Det är grymt och en dialog man behöver ha med sig själv innan man dumpar någon.

Jag har sådan sympati för dig som inte får lugn och ro, utan faktiskt hela tiden får nya budskap av denna person. 
  • Anonym (att våga se)
    Vinnie83 skrev 2023-02-04 13:39:16 följande:

Nu har inte jag hört av mig sen i måndags. Så svårt det är jag vill bara slänga iväg ett sms. Men har lovat mig att köra på NO CONTACT i alla fall 1.5 månad om så går. Han får höra av sig till mig när han vill då svarar jag givetvis men annars så kommer jag inte höra av mig(om det inte är något viktigt med räkning eller ngt) 
    Att jag inte hör av mig känns nog hos honom tror jag. För jag tror att han förväntade sig att jag skulle skicka en massa och böna och be. Han vet vad jag känner och vad jag vill så nu har jag gjort allt jag kunnat. Nu får väl tiden utvisa vad som händer och inte. Men så jäkla jobbigt det är. Känner ingen glädje med ngt. 

Bra jobbat! Förstår att det är jobbigt, det är det att separera. Fortsätt göra sådant som du brukar må bra av och låt tiden gå.

Det tar tid att sörja och tillåt de känslor du faktiskt har att få finnas.
  • Anonym (att våga se)
    Vinnie83 skrev 2023-02-07 22:15:46 följande:
    Ja det gör jag. Hoppet är ju det sista som överger en.
    Hoppet må vara det sista som överger en, men det ligger något i "var försiktig med vad du önskar".
    Ville bara påpeka att det också finns ett destruktivt hopp som hindrar en från att gå vidare och att det nog kan vara klokt i att fundera på vad som är rimligt.

OM din partner kommer tillbaka nu, har du fortfarande mer än en vecka då han faktiskt velat vara singel. Du har hans uppbrott och hans dubbla signaler, hans berättelse till dina vänner. Och att han faktiskt lämnade dig.
    Är det det du vill ha tillbaka? Eller är det den du trodde han var och hoppas han faktiskt är? Att han kommer tillbaka och denna händelse kommer vara bakom er?

Jag tycker du ska göra något för dig själv för att markera att det gått mer än en vecka. Att försöka hitta på något som hjälper dig att förstå. Det låter som att du är kvar i chock och du bör vara på väg mot bearbetning... 
Svar på tråden Vad är det som händer? 30 års kris?