• Anonym (Ont)

Sprickor i fötterna - tips??

Varje vinter är det samma helvete med att mina hälar får självsprickor som gör det svårt att gå. Den här vintern är det dock många ggr värre än vanligt - jag har sprickor precis överallt på fötterna, och jag kan knappt gå eller stå överhuvudtaget. Det bultar och värker som fan hela tiden.

Jag försöker vara noga med att fila och smörja, men nu vet jag liksom inte riktigt hur jag ska göra, eftersom jag tänker att det inte är så bra att ha en massa kräm i själva såren (plus att det ju gör ännu mer ont då). 

Nu undrar jag alltså helt enkelt om det finns nån som har nåt bra tips på nån salva eller liknande som man kan ha på själva sprickorna/såren.

• Svar på tråden Sprickor i fötterna - tips??
  • Anonym (Q)

15 minuters fotbad varje dag, klappa torrt och smörj in efter. Det är ok att smörja även på sprickorna, välj kanske en fetare salva eller olja som inte svider så mycket. Fila bara ytterst sparsamt om du har vassa kanter men vänta helst tills sprickorna inte är öppna sår längre. Filar man för aggressivt så gör man det bara värre så ta det försiktigt.

Det viktiga är att låta fötterna mjuka upp sig i varmt vatten varje dag. Du kan ha i lite tvål, salt, vinäger, eller olja, men det är mest för att det är trevligt. Bada fötterna varje dag tills sprickorna är helt läkta och huden är mjuk, smidig och i god kondition.

Kan vara idé att kolla med vårdcentralen om det finns någon specifik anledning till att du har så många sprickor, tex en svampinfektion eller någon näringsbrist.

• Exhale

Jag lider med dig! Har samma problem och det viktigaste är att få bort det hårda så fotbad med såpa kan jag rekommendera och att du filar där du kan och sen på med inotyol salva. Det fungerar för mig så du kan alltid prova. 

• Anonym (Ont)

Tusen tack båda två för era råd! 

Anonym (Q) skrev 2023-02-01 20:24:47 följande:

15 minuters fotbad varje dag, klappa torrt och smörj in efter. Det är ok att smörja även på sprickorna, välj kanske en fetare salva eller olja som inte svider så mycket. 

Har du nåt tips på specifik salva?

Fila bara ytterst sparsamt om du har vassa kanter men vänta helst tills sprickorna inte är öppna sår längre. Filar man för aggressivt så gör man det bara värre så ta det försiktigt.

Jag fattar precis vad du menar, men jag använder numera en elektrisk fotfil, vilket gör att det inte blir det där aggressiva filandet. Om jag inte hade filat hade det blivit typ centimetertjocka hårda kanter på en dag...

Kan vara idé att kolla med vårdcentralen om det finns någon specifik anledning till att du har så många sprickor, tex en svampinfektion eller någon näringsbrist.

Ja... Det kanske det vore? Jag har inte ens tänkt på att det skulle kunna vara frågan om nåt sånt.
    Exhale skrev 2023-02-01 20:25:09 följande:

Jag lider med dig! Har samma problem och det viktigaste är att få bort det hårda så fotbad med såpa kan jag rekommendera och att du filar där du kan och sen på med inotyol salva. Det fungerar för mig så du kan alltid prova. 

Ska genast kolla upp! Tack!
  • Anonym

15 minuters fotbad varje dag, klappa torrt och smörj in efter. Det är ok att smörja även på sprickorna, välj kanske en fetare salva eller olja som inte svider så mycket. Fila bara ytterst sparsamt om du har vassa kanter men vänta helst tills sprickorna inte är öppna sår längre. Filar man för aggressivt så gör man det bara värre så ta det försiktigt.

Det viktiga är att låta fötterna mjuka upp sig i varmt vatten varje dag. Du kan ha i lite tvål, salt, vinäger, eller olja, men det är mest för att det är trevligt. Bada fötterna varje dag tills sprickorna är helt läkta och huden är mjuk, smidig och i god kondition.

ABsolut INTE salt, det torkar ut än värre.
  • Anonym (vet ej)

Läste att man absolut inte ska fila om man har sprickor. Kommer inte ihåg varför. Jag har själv haft problem med hälsprickor. Slutade fila, de försvann med hjälp av en speciell fotkräm mot sprickor. Det var fortfarande rejält med tjock och sträv hud på hälarna, inte alls roligt. Men bättre än att ha sprickor i alla fall. 

• Anonym (Tips från coachen)

Det finns en jättebra salva på Dollar, billig är den också, ungefär 30 kr. Den heter Revitalum från Eveline Cosmetics och har ett par fötter på framsidan, tuben är blå med vit kork (inte skruv) och är ca 15 cm hög. Ger snabbt resultat!

• mammatill6

Börja med att göra en inpackning på fötterna. Finns formsaker att köpa på apoteket. sen ska du inte fila för mycket heller. Och smörj med en bra kräm. mitt bästa tips är salsyvase som finns på apoteket. Brukar du k finnas undanstoppat så man får fråga efter den. Lägg ett tjockt lager på kvällen o på med en strumpa över natten.

• Anonym (Medicinsk fotvård)

Har du varit på medicinsk fotvård och fått tips och hjälp? Boka in det annars 

• mammatill6
    Anonym (Medicinsk fotvård) skrev 2023-02-01 21:26:37 följande:

Har du varit på medicinsk fotvård och fått tips och hjälp? Boka in det annars 

Medicinsk fotvård beror ju på ts övriga sjukhistorik. Det är ju för patienter med underliggande skukdoma.
Svar på tråden Sprickor i fötterna - tips??