Inlägg från: Anonym (Frippelmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frippelmamma)

Hur kan jag hjälpa och stötta min sambo på bästa sätt?

Okej, om jag har förstått saken rätt (jag har inte läst alla svar) så har ni en dom från tingsrätten där det står specifikt hur mycket pappan får ha hand om sin son. Nu vill mamman att han tar honom 30 min extra, men eftersom det bryter mot domen så kan pappan råka illa ut ifall mamman plötsligt sätter sig på tvären av någon anledning? Jag är inte så inne på familjerätt som märkes.

Mamman har bestämt att sonen, 9 år, ska bada och nu tycker hon att ni ska lösa upplägget även hennes helger, alltså varje helg. Er 3-åring har bad tiden innan, och har också behov av pappatid.

Varannan helg löser ni det såklart, man behöver räkna in alla barn i familjen, men frågan är om han ska ta från sin dotters ensamtid, köra ut dig och bebin och försöka samverka med vad som tycks vara ett tämligen osamarbetsvilligt ex?

Jag har också barn och bonusbarn och vet hur värdefullt det är med ensamtid - för alla barnen. Dottern har dessutom nyss gått från att vara näst intill ensambarn till att ha fått en syster som tar väldigt mycket tid. Kanske vill pappan ta henne till simhallen innan simskolan och simma lite extra ibland? Det är dessutom sent på kvällen och kan vara jobbigt för henne att stanna kvar och vänta efter sin tid?

Mamman till pojken, som var den som tyckte han skulle gå och bada, kan nu inte ens göra iordning honom innan badet? Jag förstår att du inte kan göra det med en bebi på armen, det skvätter ju åt alla håll i de där duscharna.

Ett okonventionellt alternativ kan vara att mamman kommer och gör iordning sin son inför tiden för att sedan köra hem er dotter till er, där du väntar och tar emot. Sedan kör hon hem och pappan kör hem sonen till henne när badet är klart. Då kan pappan ha egentid med både dottern och sonen och du slipper flänga iväg med bebin. Detta kräver förstås att man kan lita på att mamman inte gör eller säger något dumt till er dotter.

Ett annat alternativ är ju att sonen får vara med er hela dagen, från fm till efter badet. För det blir väldigt mycket fram och tillbaka för en 9-åring med 30 min med pappa och sedan tillbaka till mamma. Då kanske det känns mer okej och inte som att ni blir utnyttjade för att mamman tycker det är tråkigt att bada, eller vad som kan vara anledningen. Kanske kan pappan då ta egentid med dottern under er helg, att det känns mer okej när sonen är mer hos er? Då får du lite egentid (+bebin) med hans son också, vilket kan vara väldigt värdefullt! Ett barn kan aldrig få för många bra vuxna i sitt liv. 

Svar på tråden Hur kan jag hjälpa och stötta min sambo på bästa sätt?