Anonym (Queen) skrev 2023-01-31 15:48:30 följande:
Fast man kan ju ha tusen anledningar till att inte vilja att ens barn ska träffa sina mor eller farföräldrar
Typ att farfar är 85 år och har massa flickvänner i 20 års åldern. Har får nya barn regelbundet och lever ett sexuellt gränslöst liv. Det är inte det minsta olagligt. Inte ens att farfar ofta åker till Amsterdam och köper sex.
Eller så är mormor med i en sekt och pratar bara om gud hela dagarna. Pratar om helvetet och vad man ska göra för att inte hamna i helvetet
Elle så sitter farmor hela dagarna och pratar om döden och att alla invandrare borde försvinna från jordens yta och frågar barnbarnen om dom vill göra n-ordet bollar till fika. Farmor sitter konstant och säger till sitt barnbarn som är pojke att han har för långt hår. Att han därför ser förjävlig ut och undrar om han är en sån där bög.
Det är inte olagligt att bete sig såhär. Men jag tycker att man som förälder har rätt att bestämma vilka knasiga individer som ska träffa ens barn. Jag är själv PK och jag vet att mina barn kommer träffa massa knasiga människor, det är t o m hälsosamt för dom att träffa rasister och pantade människor. Men vi behöver inte ha dessa individer hemma hos oss.
Absolut. Man kan ha mängder av anledningar till att man inte vill att ens barn ska ha umgänge med sina föräldrar.
Dock så finns det en poäng att samhället faktiskt ordnar så att umgänge är möjligt trots att vuxna tycker olika. Och i min värld behöver inte umgänge ske i den egna bostaden, eller i obegränsad omfattning. Och naturligtvis inte när det finns anledning att misstänka att ett barn skulle fara illa av umgänget.
Du inser att barnet vara föräldrar är med i en sekt är isolerade. För det är inte olagligt heller. Eller barn vars föräldrar/vårdnadshavare bryter med en vuxen p.g.a en relation som inte höll tappar viktiga vuxna som vill, men som faktiskt inte får.
Som förälder har man stor makt att bestämma vem som umgås med ens barn, jag är bara inte fullt övertygad om att det inte bör finnas möjlighet för andra runt ett barn att faktiskt få lov till umgänge. Inte för att barnet ska fara illa, utan för att vuxna ibland har svårt att faktiskt själv ge sina barn relationer som kan vara viktiga.
Jag tänker att det finns lägen då det är aktuellt att bryta med anhöriga, men att det också finns lägen då ett barn har rätt att få födelsedagspresenter och samtal av farmor/mormor. Eller att träffa farfar/morfar på släktkalas ÄVEN om föräldern inte vill ha umgänget själv.