Miriamo skrev 2023-01-30 11:26:01 följande:
Tack för dina kloka ord! Vi har själva inte direkt några i vår närhet att rådfråga och bankerna verkar vilja att man ansöker om lånelöfte innan man ens kan få boka någon form av möte för rådgivning.
Vi har inga barn, min partner tjänar nästan 40000kr. Jag studerar för tillfället men kommer ha ett jobb när jag är klar. Vi bor nu i en väldigt liten och dyr hyreslägenhet och vill gärna flytta till något större då vi gärna vill ha barn snart. En större hyresrätt verkar bara kosta lite mindre än att köpa en lägenhet istället. Just därför kollar vi alternativet att köpa istället för att hyra.
Enligt bolånekalkyler vi gjort så verkar det inte vara några problem för min partner att få bolån (med det tänkta privatlånet inräknat i kalkylen). Men bankernas kalkyler kanske inte går att lita på helt och hållet.
Nu är inte jag någon superexpert på just bolån. Däremot är det ju så att dessa lånekalkyler man hittar på nätet inte direkt automatiskt uppdaterade för att justera för dels inflationen sedermera styrräntan. Man ska vara aktsam med att basera antaganden på ett verktyg som inte är anpassat till dagens situation. Nu jobbar ju inte jag på någon bank, däremot för jag den dialog med kunden bankerna själva inte kan göra. Alla banker har grundkrav man måste uppfylla & dessa grundkrav är i högsta grad en färskvara. Jag säger till dig som jag säger till alla kunder jag möter.