Miriamo skrev 2023-01-30 11:26:01 följande:
Tack för dina kloka ord! Vi har själva inte direkt några i vår närhet att rådfråga och bankerna verkar vilja att man ansöker om lånelöfte innan man ens kan få boka någon form av möte för rådgivning.
Vi har inga barn, min partner tjänar nästan 40000kr. Jag studerar för tillfället men kommer ha ett jobb när jag är klar. Vi bor nu i en väldigt liten och dyr hyreslägenhet och vill gärna flytta till något större då vi gärna vill ha barn snart. En större hyresrätt verkar bara kosta lite mindre än att köpa en lägenhet istället. Just därför kollar vi alternativet att köpa istället för att hyra.
Enligt bolånekalkyler vi gjort så verkar det inte vara några problem för min partner att få bolån (med det tänkta privatlånet inräknat i kalkylen). Men bankernas kalkyler kanske inte går att lita på helt och hållet.
Nu är inte jag någon superexpert på just bolån. Däremot är det ju så att dessa lånekalkyler man hittar på nätet inte direkt automatiskt uppdaterade för att justera för dels inflationen sedermera styrräntan. Man ska vara aktsam med att basera antaganden på ett verktyg som inte är anpassat till dagens situation. Nu jobbar ju inte jag på någon bank, däremot för jag den dialog med kunden bankerna själva inte kan göra. Alla banker har grundkrav man måste uppfylla & dessa grundkrav är i högsta grad en färskvara. Jag säger till dig som jag säger till alla kunder jag möter.
Din kreditprofil - den data banken baserar sina bud på gällande individuella kunder är egentligen det enda som spelar roll. Om du för nuvarande studerar hamnar du i en automatisk högrisk - icke beviljad kategori. Eftersom du saknar taxerad inkomst för de närmsta två åren. Banker beviljar helt enkelt inte någon som inte kan uppvisa detta. Även om du skulle få ett jobb på 30k/månaden skulle det ta 2 år för dig att ha en kreditprofil banken finner attraktiv. Oavsett om du i nuet har ett jobb. Efter ett år skulle du få högrisk banker intresserade såsom Bluestep. INTE VÄRT RISKEN.
Som jag ser det har du två val. Antingen avvaktar ni tills du haft en taxerad inkomst i 2 år. Eller så blir din partner ensamsökande på lånelöfte & bolån +privatlån. Du blir ett minus i kalkylen om du står med i dagsläget & tro mig - det kommer vissa banker utnyttja. Vi befinner oss i en svängande lågkonjunktur - simma lugnt. Var glad att du inte sitter i skiten med ett rörligt bolån med hög belåning av fastigheten samtidigt som värdet på bostaden sjunkit & räntorna har höjts. Jag bearbetar kunder idag med spridda privatlån som helt enkelt sitter i skiten. Det är ramen nudlar & 18k i månaden på bara avbetalningar på lån. Där vill varken du eller din partner vara. Förra året var det många som renoverade hus, utökade sitt bolån mm. Idag sitter de med höga kostnader räntemässigt & inte minst med ett galopperande elpris. Om du skulle vilja komma i kontakt med mig för ett förutsättningslöst möte är du varmt välkommen i PM. Jag är långt ifrån en expert & du ska inte grunda dina beslut helt på vad jag säger. Gör research själv & tänk långsiktigt. Det kanske inte är så illa att sitta i en liten lägenhet med en fin liten familj som en dag har det där drömhuset - fäst blicken på den visionen istället för lockelsen att ha saker snabbt!