Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Vad tycker ni om utmaningen att försöka framstå som yngre än man är?

Jag undrar för det första om du verkligen gör allt detta.

För det andra tycker jag lite synd om dig, som du beskriver dig själv. Det är i sig inskränkt att beskriva alla äldre män som att de skulle ha en inskränkt mentalitet, även om det ligger något i att äldre människor kan vara orubbliga rent generellt jämfört med mer lättpåverkade yngre människor.

Att du känner att du missat saker i livet behöver för det tredje inte leda till att din mening med livet är att få människor att gissa på en yngre ålder än den du har. Men däremot ska du sträva efter att få det liv du vill ha, och om det är lättare för dig att få leva ett sådant liv idag jämfört med när du var yngre, och att det hänger samman med att människor idag ser dig som yngre än din verkliga ålder, så vill inte jag vara den som är den. 

• Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-01-28 07:38:46 följande:
    Ja, jag tycker iden är cool och tilltalande, därför kör jag på det. Det kan vara ansträngande rent psykiskt att försöka gå upp ur sängen varje morgon med "rätt inställning", men med tiden blir det mer och mer en vana.
    Inställningen är det inget fel på, energin ska du behålla, och om du på det här sättet kan ta igen saker du saknade är det bra. Men kom ihåg att du är över 40 och inte kan tävla fysiskt med de helt unga hur mycket du än anstränger dig. Du behöver dock inte tävla för att vara lycklig. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-01-28 07:40:09 följande:
    Jag tänkte väl att en del skulle tycka det ;), trots vissa kvinnor på forumet som bestämt anser att endast kvinnor över 40 har förmågan att se yngre ut, medans män över 40 inte skulle kunna det.
    Kvinnor i din ålder kan du vinna över utseendemässigt om du tävlar mot dem. Det är samma liga. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-01-28 07:42:36 följande:
    Att försöka se yngre ut och framstå som yngre leder det till att jag kan leva ett liv jag vill leva, dvs som om jag var i 25-35-års-åldern igen och inte behöver känna mig hämmad av att andra tycker att jag "bör" rätta mig i ledet och anpassa mig efter min åldersgrupp. Lite rebelliskt ändå kan jag tycka.
    En del skulle kalla det en ålderskris bara, men så tycker jag inte att du ska se på det. Absolut kan du fortfarande lyssna på musik och sporta i din ålder. Festandet skulle jag vara lite försiktig med då det påverkar fysiken. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-01-28 07:49:18 följande:
    "Ålderskriser" kan vara bra, då man kan få upp ögonen för vad som är viktigt i livet. Och för en sådan som jag, som levt ensam och i ett visst utanförskap, frånsett ett längre förhållande som varade i 6 och ett halvt år, så är det viktigt för mig idag att bli lite mer sedd och bekräftad. Jag tror det ändå är ganska mänskligt att jag känner så.
    Jag tror också att det är bra för dig, och vet lite om dig redan då jag läst några andra trådar, så jag vill dig väl. 

Jag tror också att det är klokt att starta trådar klockan 7 på lördagsmorgnar. Då är det inte vem som helst som är vaken och kollar in här. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-01-28 08:09:27 följande:
    Jag struntar egentligen i vilka som läser. Jag antar utmaningen att gå ut med mina tankar om att försöka se yngre ut här, då jag vet att det brukar vara stort motstånd mot män som mig på detta forum främst. Det är bara kul att se reaktionerna. Innan brukade jag bli arg vid mothugg, men nu är det en del av utmaningen att kunna tackla även det.
     Om du ville ha reaktioner av den typen som ska ge mothugg var det fel tid på dygnet att starta tråden. 
  • Fröken Allvar

Jag tror inte på att tävla sig till ett bra liv, så som att intala sig att man har det roligare jämfört med andra i sin åldersgrupp. Anledningen är att du alltid kommer att förlora någonstans och på någonting och då blir du missnöjd. Att däremot sätta "ha roligt" som mål ser jag inget fel i. 

• Fröken Allvar

Om du tror att en diagnos och medicin skulle hjälpa dig kan du söka för det. Annars skulle du kunna läsa på om ADHD och se om det ger något. En del tycker att de är hjälpta av beteendeträning, andra inte.

Eftersom du pratar om fillers som allmänt förekommande antar jag att du är kvinna och bor i en stad där man kan både göra fillers och träffa 25-åringar som 50 plus. I en så pass stor stad borde du kunna hitta andra i din ålder som accepterar dig för den du är. Det är sorgligt att du känner dig tragisk. Är det något särskilt som gör att du känner det så? 

• Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-01-29 11:00:00 följande:
    Jag antog utmaningen efter att flera kvinnor på Familjeliv sagt att män över 40 är äckliga, har diabetes och luktar tonfisk, är otränade med gubbmage osv, samt en sak som jag reagerade starkt på när en kvinna skrev: "Män över 40 har inte förmågan att se yngre ut, men det har kvinnor över 40. Detta gjorde att jag kände ett starkt behov av att motbevisa dessa kvinnor. Deras inställning fick mig också att tro att det var såhär kvinnor IRL tänker överlag, dvs jag lät mig luras.Det visar sig när jag pratar med kvinnor IRL om det att de tycker jag har rätt inställning och att jag går åt rätt håll. Japp, det stämmer att många vill se yngre ut, men folk som skriver här verkar inte ha koll på det.
    Det är väldigt bra att du träffat människor utanför forumet om du påverkas starkt av vad som skrivs här. Fortsätt med det också, samtidigt som du tar hand om dig, din hälsa och gör saker du tycker är roliga. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-01-29 11:07:58 följande:
    Det handlar om en sorts häftig revival för min del. När jag fyllde 40 började jag undra var fan alla år hade tagit vägen och varför jag inte gjort eller fått ut mer av livet än jag fått. I samma veva började jag tänka på hur jag själv var återhållsam som 20-åring och väntade på "den stora kärleken", därför ville jag inte ens ha ONS/ tillfälligt sex med kvinnor eftersom jag inte ville ha sex med någon jag inte hade för avsikt att inleda ett förhållande med. Så pryd var jag då. Idag ångrar jag det bitterst (trots att jag levt i ett längre och ett kortare förhållande). När jag tänker på hur andra killar i min ålder på den tiden sexade med både den ena och den andra, tänker jag att jag kanske ska bryta min tidigare prydhet och börja leva som de gjorde då, för att ta igen det jag missat,

Jag har även några års alkoholproblem i bagaget och det gjorde att jag kastade bort en del år i onödan (jag drack ofta i min ensamhet eller med äldre missbrukare). Jag försöker nu sopa igen spåren av det och enligt folk i min omgivning har jag lyckats bra med det.
    Om du njuter av tillfällig sex så ska du absolut ha det. Möjligheterna genom dejtingapparna tycks vara stora för den som ser hygglig ut. Men den du var som yngre, en mer romantisk version av dig, tycker jag inte att du ska behöva ångra. Alla lever inte efter samma mall. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-01-29 11:19:17 följande:
    Jag är på det här forumet allt mindre, om än i korta perioder. Folk som skriver på Familjeliv kan verkligen inte sägas utgöra något tvärsnitt av befolkningen. För jag hör sällan kvinnor döma män på samma sätt IRL som här.
    Det låter bra att du numera undviker forumet i större utsträckning om det inte får dig att må bra. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-01-29 11:39:42 följande:
    Jag skriver av mig här ibland då jag vill ha reaktioner på mina tankar och så. Men det verkar vara många här som inte mår bra, då det alltid kommer folk i kommentarerna och ska trycka ner en (du är ett undantag liksom några andra som svarat). Men jag skriver ändå för att försöka lära mig "tänka förbi" människors dömande och köra mitt eget race hur kritiserad jag än blir. Det är så jag försöker bygga upp min mentala styrka. Att stå emot negativ påverkan.
    Jag tror att du redan har klarat det du ville göra, att lära dig att tänka förbi människors dömande blick på dig. Du är redan starkare mentalt. Det kan du ha användning för även i verkligheten senare. Jag har själv varit alldeles för öppen, alldeles för sent in i livet, för påverkan, och är det nog fortfarande. Men liksom du upplever jag att jag, genom att skriva här och få rimliga och mindre svar sett till den fråga jag har haft, lärt mig att tänka bort mycket dumheter från människor. Som du säger är det inte lika starkt koncentrerade dumheter man möts av i verkligheten, men de finns ju, och det kan vara enklare att förhålla sig till dem om man övar, vare sig om det sker i verkligheten eller på internet. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-01-29 12:01:50 följande:
    IRL hör man ju hela tiden folk uppmuntra varandra och säga "Du ser ung ut för din ålder", "Ålder är bara en siffra" och "40 är ju det nya 20", "40-45 är ingen ålder" osv. Jag lyssnar ju hellre på dem än vissa här på forumet som anser att jag är patetisk och idiotisk. Jag satsar på återuppbyggnad istället för förfall, hur kan det vara fel? Jag tror att fler skulle behöva tänka så för att bli lyckligare i sig själva.

Kul att du också har tänkt lite på det med att tänka bort negativa kommentarer.
    Du framstår som ärlig och utan dold agenda.

Vad jag tycker att jag övar mig i på det här forumet är att föreställa mig personerna i verkligheten. Jag har fått en ganska tydlig bild av flera personer som skriver med sitt kontonamn eller med samma nick.

Människor är generellt sett ganska lika varandra, så det är lite som att få läsa tankarna hos olika typer jag mött i verkligheten. Jag har förstått mer om deras måttstockar och vad som är viktigt för dem i livet. Det gör det mycket lättare att släppa taget om sådana personers tänkande, tyckande och bemötande även i verkligheten. Det är inte alltid värt något, det kan vara tomt. 

Sedan finns det inlägg, ofta men inte alltid anonyma, som är mer vänligt inställda, kloka och hjälpsamma. Det vore trevligt om det blev fler av dem. 
  • Fröken Allvar

Jag tror också att om ungdomarna hälsar på dig är det snarare för att du utstrålar något än att de känner av din vitaliserade mentala ålder. 

Avundsjuka, eller snarare en lust att ta ner andra på jorden eller till och med i källaren, det kan man se här ibland. Inte helt utan skäl i vissa fall.

Om du startar trådar för att få reaktioner så kanske du omedvetet spetsar till dem för att få önskad effekt. Jag har för mig att du skrev något åt det hållet även i en annan tråd. Det skulle jag akta mig för, åtminstone om din önskan är att må bättre. 

Svar på tråden Vad tycker ni om utmaningen att försöka framstå som yngre än man är?