Inlägg från: Carolatom07 |Visa alla inlägg
  • Carolatom07

Vad tycker ni om utmaningen att försöka framstå som yngre än man är?

Själv har jag gjort detta till en utmaning, och alltid lika kul när man lyckas lura folk att man är yngre än man är. Det gör också att ens självkänsla höjs och man känner sig mer duglig inför folk, får lite mer bekräftelse osv.

Jag försöker odla mer hår, trots att jag redan har ett bra hår för min ålder (är över 40). Jag springer, går mycket och tränar, och har med tiden fått bort antydan till gubbmage och känner mig ibland mer spänstig och energisk än jag gjorde i 20-års-åldern, då jag var ganska lat och inte gärna ansträngde mig i onödan.

Jag lyssnar på musik jag gillade i tonåren/ tidiga 20-års-åldern för att få de rätta känslorna i min utstrålning, att se yngre ut. Det är ju ofta när man får de där Wow-känslorna av musik man gillade som minnen av dåtiden kommer fram och man kan associera på ett annat sätt än man kanske vanligtvis gör i sin tråkiga vardag. Lite alkohol på det och känslan blir euforisk.

Jag pratar helst inte heller med gubbar i 65- och uppåt-åldern, eftersom jag försöker att inte påverkas av deras slöa och inskränkta mentalitet. Och det här med att försöka undvika att påverkas av andras sätt att vara kan vara en mycket svår grej, men jag anstränger mig.

För vissa kanske detta framstår som lite desperat, men jag känner att jag vill ta igen så mycket och få det andra har fått som jag själv gått miste om, och då resulterar det i ett sådant här beteende för min del.

Andra har haft haft roligt, upplevt så mycket och varit attraktiva för motsatta könet. Då kan väl jag få unna mig att få ta igen åren jag gick miste om?

Hur ser ni på dessa tips?

• Svar på tråden Vad tycker ni om utmaningen att försöka framstå som yngre än man är?
  • Carolatom07
    Grey Man skrev 2023-01-28 07:12:34 följande:

Tycker det låter as-coolt. Kör din grej!!!

Ja, jag tycker iden är cool och tilltalande, därför kör jag på det. Det kan vara ansträngande rent psykiskt att försöka gå upp ur sängen varje morgon med "rätt inställning", men med tiden blir det mer och mer en vana.

• Carolatom07
    Kockobello skrev 2023-01-28 07:16:34 följande:

Det är en mycket tilltalande idé.

Jag tänkte väl att en del skulle tycka det ;), trots vissa kvinnor på forumet som bestämt anser att endast kvinnor över 40 har förmågan att se yngre ut, medans män över 40 inte skulle kunna det.
  • Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-01-28 07:06:02 följande:

Jag undrar för det första om du verkligen gör allt detta.

För det andra tycker jag lite synd om dig, som du beskriver dig själv. Det är i sig inskränkt att beskriva alla äldre män som att de skulle ha en inskränkt mentalitet, även om det ligger något i att äldre människor kan vara orubbliga rent generellt jämfört med mer lättpåverkade yngre människor.

Att du känner att du missat saker i livet behöver för det tredje inte leda till att din mening med livet är att få människor att gissa på en yngre ålder än den du har. Men däremot ska du sträva efter att få det liv du vill ha, och om det är lättare för dig att få leva ett sådant liv idag jämfört med när du var yngre, och att det hänger samman med att människor idag ser dig som yngre än din verkliga ålder, så vill inte jag vara den som är den. 

Att försöka se yngre ut och framstå som yngre leder det till att jag kan leva ett liv jag vill leva, dvs som om jag var i 25-35-års-åldern igen och inte behöver känna mig hämmad av att andra tycker att jag "bör" rätta mig i ledet och anpassa mig efter min åldersgrupp. Lite rebelliskt ändå kan jag tycka.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-01-28 07:45:17 följande:
    En del skulle kalla det en ålderskris bara, men så tycker jag inte att du ska se på det. Absolut kan du fortfarande lyssna på musik och sporta i din ålder. Festandet skulle jag vara lite försiktig med då det påverkar fysiken. 
    Det är väl det att som yngre associerade man ofta bra musik med festande. Det blir som en extra ingrediens s.a.s., men självklart ska man vara måttlig.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-01-28 07:45:17 följande:
    En del skulle kalla det en ålderskris bara, men så tycker jag inte att du ska se på det. Absolut kan du fortfarande lyssna på musik och sporta i din ålder. Festandet skulle jag vara lite försiktig med då det påverkar fysiken. 
    "Ålderskriser" kan vara bra, då man kan få upp ögonen för vad som är viktigt i livet. Och för en sådan som jag, som levt ensam och i ett visst utanförskap, frånsett ett längre förhållande som varade i 6 och ett halvt år, så är det viktigt för mig idag att bli lite mer sedd och bekräftad. Jag tror det ändå är ganska mänskligt att jag känner så.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-01-28 07:53:03 följande:
    Jag tror också att det är bra för dig, och vet lite om dig redan då jag läst några andra trådar, så jag vill dig väl. 

Jag tror också att det är klokt att starta trådar klockan 7 på lördagsmorgnar. Då är det inte vem som helst som är vaken och kollar in här. 
    Jag struntar egentligen i vilka som läser. Jag antar utmaningen att gå ut med mina tankar om att försöka se yngre ut här, då jag vet att det brukar vara stort motstånd mot män som mig på detta forum främst. Det är bara kul att se reaktionerna. Innan brukade jag bli arg vid mothugg, men nu är det en del av utmaningen att kunna tackla även det.

• Carolatom07
    glassgumman78 skrev 2023-01-28 08:07:43 följande:

Det första jag såg för min inre syn var Joey i vänner som försökte se 19 ut för en audition klädd i jersey, nerdragna jeans och mössa och försökte prata slang
    Lol

Men skämt åsido
    Whatever works for you säger jag
    Det handlar ju mycket om mindset.
    Ålder är ju i mångt och mycket bara en siffra.
    Min mamma fyllde 80 men ser ut och beter sig på ett odefinierbart sätt så att det går liksom inte att gissa hennes ålder. 
    Hon försöker inte se yngre ut på ett uppsendeväckande sätt utan mer på ett tidlöst sätt...och lyckas....och det gör ju även att hon inte känner sig lika gammal heller...

Försöker känna mig ung på samma vis som jag kände mig i 20-års-åldern när man trodde att livet var så långt och det kändes som en evighet tills man skulle bli 40. Även om jag på den tiden tvärtom försökte framstå som äldre för att bli mer tagen på allvar, så hade jag ofta en känsla av att livet låg framför mig och därför kände jag mig mer som en vinnare. Det är lite det jag försöker återuppleva, samtidigt som musiken jag lyssnade på ger den rätta stämningen och man får tillbaks lite av den tidsanda som rådde då mentalt och kommer ihåg saker via associationer.

Mindset som du säger, är ju det avgörande.

Låter som en häftig mor du har :)

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-01-28 08:13:36 följande:
     Om du ville ha reaktioner av den typen som ska ge mothugg var det fel tid på dygnet att starta tråden. 
    Jag välkomnar blandade reaktioner Glad
  • Carolatom07
    Tecum skrev 2023-01-28 10:29:59 följande:

En fullständigt idiotisk utmaning i mina ögon. Men du gör som du vill. Risken finns att du framstår som patetisk när du försöker framstå som något du inte är.

Fast det är ju den jag är, den jag vill vara. Så jag ser inte vad som skulle vara idiotiskt i det. Jag har ännu inte fått höra av någon (utanför sajten Familjeliv där folk är lite speciella och kanske väldigt avundsjuka) som har tyckt att jag är patetisk. Tvärtom uppmuntrar de mig och tycker att jag går åt rätt håll.

Svar på tråden Vad tycker ni om utmaningen att försöka framstå som yngre än man är?