Inlägg från: Anonym (Mama) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mama)

Koffeintablett till 11-åring med adhd

Frågan riktar sig inte till allmänna tyckare, utan någon som vet.

Barnet kan inte ta vanlig adhd-medicin, men kaffe hjälper barnet att fokusera. Skulle det kunna fungera med koffeintabletter? Tex en halv?

• Svar på tråden Koffeintablett till 11-åring med adhd
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-23 08:10:12 följande:

Koffein är den aktiva substansen i kaffe, så ger du lika många mg koffein som en kopp motsvarar (vilket brukar vara en halv tablett) så kommer det ha samma effekt på kroppen och hjärnan som en kopp kaffe. 

Jag tror däremot att många upplever det som värre att ge ett barn en koffeintablett jämfört med en kopp kaffe. Kommer det fram tex i skolan så ser det illa ut. Av den anledningen så skulle jag ge barnet kaffe istället. 

I övrigt så brukar det tyvärr vara så att effekten på koncentrationen avtar ganska snabbt vid daglig användning. Dricker man en kopp i veckan eller så så kan det däremot fortsätta fungera.

Jag har också adhd och det är en otrolig skillnad för mig beroende på om jag druckit kaffe eller inte och då har jag ändå gjort det i många år. Jag får ingen energi av det, vilket var orsaken att jag öht började och blev frustrerad över att jag inte fick den där energikicken folk pratar om... Sen lät jag bli det ett tag och DÅ insåg jag skillnaden. Var först nu i helgen tanken slog oss att testa ge det till vårt barn som har jättesvårt att fokusera.

Ja, ska nog börja med kaffe på morgonen, så får vi se om
    det ger resultat.
  • Anonym (Mama)

Jag är inte intresserad av att diskutera varför medicin inte går att ge. Det går helt enkelt inte.
    Jag vill bara veta om det är okej att prova koffein.

Svar på tråden Koffeintablett till 11-åring med adhd