Jbn skrev 2023-01-20 08:44:44 följande:
Vadå vägrar elräkningen? Det är nog få som kan välja bort den?
Sänkt värmen inne till 16-17 - direktverkande elelement + braskamin, går upp tidigare på morgonen för att hinna tända upp i braskaminen i vardagsrummet innan jag går till jobbet så den inte hinner bli iskall till kvällen, stängt rum som inte används ex tv-rummet, tvättar håret mer sällan då jag har långt tjockt hår som tar tid, snabbdusch om det behövs duschas.
Storkok som blir matlådor som sedan snabbt värms i mikron resten av veckan - ugnen drar mest så undviker ugnsrätter, det blir mycket allt-i-ett-grytor, slutat ha tv på som sällskap, dragit ur högtalarsystemet runt om i huset och har bara kök och vardagsrum igång och de andra kopplas in vid behov. Även Wi-fi-puckarna är utdragna och sätts i om behov uppstår.
Mer noga med att hålla ordning på kläder så det kan användas många mer gånger än tidigare innan det hamnar i smutsen, tvättar bara fulla maskiner, kör inte torktumlaren längre, lagt in en stor matta på golvet i badrummet med klinkers och har inte startat golvvärmen där. Endast ett element i köket som är påslaget. Får ha filt när man sitter i soffan om kvällarna och surfar på telefonen.
Lärt sönerna och deras kompisar att man släcker lyset, inte står med öppen dörr i väntan på polarna, snabbduschar, stänger kylskåpsdörren snabbt osv.
Sämst uppfostrad i energisnålhet är nog särbon som står med öppen kylskåpsdörr, duschar svinvarmt, ska ha varenda lampa tänd osv.
Hans förbrukning i hans eget hem landade på nästan 2.000kWh mer än min för december. .
Jag hade 400kWh i december till priset av nästan 2.100kr.
Så är man beredd att offra lite av sin bekvämlighet så är det lätt att sänka sin energiförbrukning.