• Cusoon

Rättigheter som borgensman?

Jag råder dig att kontakta en jurist.

Jag vet inte svaret, fann 2 intressanta svar gällande borgenärs skyldigheter:
    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=kundo.se/org/ab-tierpsbyggen/d/borgenar-xrfr/&ved=2ahUKEwjO0oDP3dP8AhW5Q_EDHRdBBw0QFnoECBcQAQ&usg=AOvVaw36qG5Pqfdb9DmF2RZcPVcD

www.google.com/url&source=web&rct=j&url=www.hemhyra.se/nyheter/stora-risker-att-hjalpa-vanner-med-hyresborgen/&ved=2ahUKEwjO0oDP3dP8AhW5Q_EDHRdBBw0QFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw0mwHvCR6qTqTWvUVpbSL-m

Vad jag kan utläsa av båda länkarna är att du är tvungen att betala det krav du fått, att det är upp till hyresvärden att bestämma, om det sker månatligt, kvartalsvis eller årsvis tas inte upp men har nog liten till ingen påverkan på din skyldighet.

• Cusoon
    Pilsner skrev 2023-01-19 19:19:16 följande:

Jag skulle överklaga med just samma motivering, de borde hört av sig för länge sedan.

Det är inte omöjligt att borgenären kan få dela upp fakturan, men skyldigheten att betala har en ju ändå.
  • Cusoon
    chrissepisse skrev 2023-01-19 19:42:37 följande:
    Borgensman, inte borgenär. En viktigt skillnad (som ts har koll på)
    Tack, då vet jag. Jag är som erkänt inte insatt, jag googlade bara för att jag hade tid och fann intressanta artiklar om ämnet.
Svar på tråden Rättigheter som borgensman?