• Anonym (Lillajag)

Känner mig som en idiot

Som råkat blivit gravid!. Känner mig som en oförsiktig klant, jag vet ju hur barn går till.. och jag skäms, ja skäms så in i nordens.. jag är 34år och av nån anledning känns de som att man blir mer idiotförklarad då, då borde man inte råka bli gravid! (Inte min åsikt om andra men de känns som att all personal komma tänka så om mig!) 

Min graviditet hade varit mer välkommen om 1år eller 2, men inte just nu. Jag har barn varav den yngsta är 3månader, förlossningen var jobbig, så jag känner att jag måste göra en abort nu för jag tror verkligen inte att min kropp skulle klara av en graviditet nu så här tätt inpå den förra, kände mig klen länge efter förlossningen först nu ja börjat känna mig piggare å kunnat börja träna lite,  ligger på 15kg kvar innan jag är på startvikt innan förra graviditeten.. . 

• Svar på tråden Känner mig som en idiot
  • Anonym (??)

Har du haft samtal med bm eller kurator innan du bestämmer dig? Det låter på din text som att du känner dig tvungen att göra abort av all de skäl du nämnt, men som att du inte vill? 
    Om det var enkelt för dig att ta beslut om abort hade du väl inte skrivit, tänker jag. 

Du kan få fakta om de fysiska förutsättningarna av en bm, innan du avgör. Du skriver att du "tror "inte att din kropp kommer klara det. Det är väl bättre att veta säkert innan du gör något som du eventuellt inte har tänkt färdigt på? 

Jag hade en urjobbig första förlossning (48 timmar, igångsättning, sugklocka som inte tog och till slut akutsnitt) men blev gravid väldigt snabbt igen. Jag pratade med bm om risker med graviditet efter framförallt ett snitt, men de sa att är det läkt så är det läkt. Det blir inte mer läkt för att man väntar längre. Att kroppen inte skulle mäkta med var inget att oroa sig för sade hon (jag var 30 år gammal). 
    Nu vet jag förstås inte dina övriga förutsättningar, och känns det inte bar så kan du givetvis göra abort, men som sagt - ta reda på alla fakta innan, om du inte är säker. 

• Anonym (y)
    Anonym (Lillajag) skrev 2023-01-19 06:40:21 följande:
    Känner mig som en idiot

Som råkat blivit gravid!. Känner mig som en oförsiktig klant, jag vet ju hur barn går till.. och jag skäms, ja skäms så in i nordens.. jag är 34år och av nån anledning känns de som att man blir mer idiotförklarad då, då borde man inte råka bli gravid! (Inte min åsikt om andra men de känns som att all personal komma tänka så om mig!) 

Min graviditet hade varit mer välkommen om 1år eller 2, men inte just nu. Jag har barn varav den yngsta är 3månader, förlossningen var jobbig, så jag känner att jag måste göra en abort nu för jag tror verkligen inte att min kropp skulle klara av en graviditet nu så här tätt inpå den förra, kände mig klen länge efter förlossningen först nu ja börjat känna mig piggare å kunnat börja träna lite,  ligger på 15kg kvar innan jag är på startvikt innan förra graviditeten.. . 

Sånt som kan hända. Bara att kontakta kvinnokliniken och be om hjälp
  • Olivialova

Gör du en abort ska det vara för att du vill, inte för att du måste. 

Jag gjorde en abort och har ångrat det sedan dess (dock inte så snabbt inpå en tidigare graviditet).

Jag blev dock gravid med nr 2 när min bebis var 6 månader. Jag behöll och det gick superbra. Man är gravid väldigt länge, första tre månader ändras inte kroppen så mycket heller.

Håller med, prata med bm och kurator innan du tar beslut :) 

• Ischai

Nej, du är inte en idiot. 

Gör abort och fokusera på det du har redan i livet. Inget konstigt med det. Ditt liv, Ditt val.

• Anonym (A)
    Ischai skrev 2023-01-19 10:43:25 följande:
    Nej, du är inte en idiot. 

Gör abort och fokusera på det du har redan i livet. Inget konstigt med det. Ditt liv, Ditt val.
    Håller med
  • Anonym (Riri)
    Olivialova skrev 2023-01-19 10:02:10 följande:

Gör du en abort ska det vara för att du vill, inte för att du måste. 

Jag gjorde en abort och har ångrat det sedan dess (dock inte så snabbt inpå en tidigare graviditet).

Jag blev dock gravid med nr 2 när min bebis var 6 månader. Jag behöll och det gick superbra. Man är gravid väldigt länge, första tre månader ändras inte kroppen så mycket heller.

Håller med, prata med bm och kurator innan du tar beslut :) 

ett filosofiskt inlägg- Jag tror en väldigt stor del av de som gör abort gör det trots att de igentligen vill ha ett/fler barn men känner att det inte går med bibehållen livskvalitét. Tex för kroppen / hälsan. Eller på grund av livssituationen helt enkelt. Nej abort gör man nog oftast mot sin ?vilja?. Kanske ville man inte ens bli med barn. Visst har vi fri och gratis abort i detta land ( än så länge) men vi har alla yttre omständigheter vi måste böja oss för som ekonomi och tidsbrist eller att vara ensam om barnets omsorg. Vårt hjärta kan inte alltid bestämma i dessa frågor för då skulle det nog drabba barnen i slutet. 
Svar på tråden Känner mig som en idiot