Simtest åk 6
Ni som har/har haft barn som gjort simtest i årskurs 6- har de haft som krav att kunna hoppa i på det djupa? När jag kollar skolverket står det bara att de ska kunna simma 200 m bröstsim och 50 m ryggsim.
Ni som har/har haft barn som gjort simtest i årskurs 6- har de haft som krav att kunna hoppa i på det djupa? När jag kollar skolverket står det bara att de ska kunna simma 200 m bröstsim och 50 m ryggsim.
Jag kan förstå det praktiska i situationen men att inte godkänna ett barn som uppfyller kraven enligt skolverket pga den petitessen? Fan vad idiotiskt. Jag har själv varit barnet med stor ångest för simlektionerna... Hade tagit detta med rektor.
Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte hur man kan låtit en 12 åring inte fått lära sig att simma tidigare.
Att kunna simma är livsviktig och att vara i simbassängen kan man börja med från 3 månaders ålder?.
Om man är van vid bassängen från tidig ålder kan det ju knappast bli ett problem när barnet blir äldre.
Idag lägger dock föräldrarna simundervisning på skolans bord.
Det är helt orimligt då ens barn kan ramla i sjön betydligt tidigare. Så du får nog börja hänga lite i badhuset och göra det till en naturlig aktivitet. Om detta skett för sådär 11 år sedan istället hade ju det varit bättre. Utan simningen blir det inget betyg i idrotten alls.