Inlägg från: Anonym (m läkönöihp¨'k,bgvfyphifv8) |Visa alla inlägg
  • Anonym (m läkönöihp¨'k,bgvfyphifv8)

Hur dejtar man?

Anonym (På det igen...) skrev 2023-01-17 22:29:58 följande:
    Haha, försöker du bjuda mig på en dejt till ett kinahak utan fönster i Vällingby Centrum? Jo jag tackar jag, flott ska det vara.

Vill eg inte svara på just detta inlägg, jag valde det bara för att ha nåt att citera

I alla fall, jag är själv 50 (gift dock ) och fick för några år sen ett nytt intresse som i sig gav mig en himla massa nya bekantskaper varav vissa utvecklats till vänskap. 

Fick iofs två intressen, men det ena utövar jag helst ensam då jag är som du, ska jag träna gör jag det själv oavsett träningssort. Eller åtminstone med någon som inte vill umgås samtidigt utan kör sitt race så pratar vi sen. 

Så, mitt tips är att fundera på vad du är intresserad av, finns det något du vill lära dig mer om? Jag hamnade i mitt intresse pga att ena dotterns kompis med familj höll på med vikingatida återskapande och hade en festival de behövde lite extra folk till så på den vägen är det och nu är jag nörd av rang och har börjat lyssna på bloggar om historia i allmänhet men vikingatiden i synnerhet. 

Har alltid gillat historia men en lärare på gymnasiet fick mig att ta avstånd från det under många år men nu kom jag på det igen.  

Anonym (På det igen...) skrev 2023-01-18 12:43:42 följande:
    Intressant, det är ju svårt att föreställa sig ett starkare afrodisiak än att lajva vikingatid i vadmalsdräkt och träsvärd. Det gäller dock att jag lyckas få till en look som påminner om Jon Snow snarare än om någon statist ur Ronja Rövardotter. Men jag är som vanligt optimist, jag tror jag lyckas och de kvinnliga lajvarna kommer kasta hucklet och bjuda in mig i långbåten på en mjöd. Efter Skånegatan och konstgallerierna är Birka next stop. Får kanske bli något varmare först. 

Träsvärd har bara barnen Övriga kör riktiga svärd om de har svärd. Kolla in huskarlarna, de brukar åka runt på event och slåss. 

Birka är ett underbart ställe, vissa veckor har de massor med vikingar där, kolla deras hemsida. 

Ett annat tips är Stallarholmens vikingafestival. Brukar vara mycket folk och förra året hade de mjödtält. Även folk utan vikingakläder kan bli inbjudna att stanna kvar haha. 

Vill du engagera dig lite mer (för att öka chanserna) så brukar de på sin hemsida, facebooksida och instagramsida ställa frågan om någon vill vara volontär när det är dags för nästa festival. För två timmars arbete (minsta tiden, men man kan jobba mer om man vill) så får man ett mål mat per dag, sovplats och inbjudan till vikingagille på hösten. 

Anonym (På det igen...) skrev 2023-01-18 17:48:34 följande:
    Vem hade kunnat ana att en oskyldig fråga om hur medelålders dejtande fungerar skulle leda till att jag måste budgetera för svärd och maskeradkläder och uppträda under aliaset Trögfinn på vikingafestivaler. Hoppas jag får fler förslag, det här kan bli minst lika underhållande som själva dejtandet. 

Som besökare måste man inte vara vikingaklädd, jobbar du får du låna kläder

Anonym (På det igen...) skrev 2023-01-18 17:48:34 följande:
    Vem hade kunnat ana att en oskyldig fråga om hur medelålders dejtande fungerar skulle leda till att jag måste budgetera för svärd och maskeradkläder och uppträda under aliaset Trögfinn på vikingafestivaler. Hoppas jag får fler förslag, det här kan bli minst lika underhållande som själva dejtandet. 
    Men du får gärna kalla dig Trögfinn hahaha. Du kanske får fullt upp med att prova olika saker, glöm inte bort att huvudavsikten är att dejta
    Anonym (Skånegatan) skrev 2023-01-21 22:05:25 följande:

Du kändes mer konstgalleriwannabee än lajvare. Vi är gamla, men tror att lajvare används fortfarande om personer som uppskattar medeltidsveckan, comiccon och Birka. Wannabee används nog inte, men din ålder skvallrar om att du känner till uttryckets innebörd och vad jag menar med det. Hoppas du såg något fint på rundan. 

Vi säger återskapare eller möjligen reenactor. Lajvare tillåter sig ofta att ha "hittepå" vikingakläder och skapar en person de agerar som när de lajvar. 

Vi som återskapar har ingen person vi låtsas vara, men en del har ett viknganamn när de är klädda som vikingar. 
    De flesta av oss har så historiskt troliga kläder och attiraljer som det bara går (vissa kallar det historiskt korrekt) och försöker lära oss så mycket vi kan om vikingatiden  
    Anonym (På det igen...) skrev 2023-01-24 10:40:52 följande:
    Till undvikande av missförstånd: You go girl! Härligt med människor som brinner för en hobby och inte bryr sig om vad andra tycker. Det tyder på ett gott självförtroende, vilket i sig är attraktivt.

För mig kombineras två intressen, det ena återupptäkt på 'äldre' dar (historia), det andra (hantverk, skapande)  har funnits med hela livet på ett eller annat sätt, men jag har varit mer eller mindre aktiv beroende på livssituation. 

Det börjad smått med hyfsat ok klädsel, senaste särken jag sydde är helt handsydd haha. Så, ja jag blev en nörd  

Svar på tråden Hur dejtar man?