Inlägg från: Anonym (På det igen...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (På det igen...)

Hur dejtar man?

Efter att ha levt i en fast relation i över tjugo år och passerat 50, hur gör man om man vill dejta med någon? Jag har absolut ingen brådska att gå in i något långvarigt förhållande men tror att jag skulle tycka det vore lika roligt att dejta som jag gjorde för 25 - 30 år sen. Jag gillar att lära känna nya människor och är inte blyg. 

Men jag har förstås noll koll - använder medelålders människor Tinder eller finns det någon annan app som är mer lämpad? Går man ner till skilsmässodiket på Riche eller kallpratar med gold diggers på Noppes? :D Jag tycker nog fortfarande att jag är lite för ung och dessutom lite för dålligt med tid för att gå på någon språkkurs eller liknande med baktanken att hitta någon. Dessutom är jag förstås rätt kräsen..

Hur har andra gjort för att återkomma till något slags aktivt singelliv?

• Svar på tråden Hur dejtar man?
    Anonym (Oj) skrev 2023-01-17 21:58:16 följande:

Du har passerat 50, men tycker att du är lite för ung för kurser?

I know. Mitt 30-åriga jag hade nog reagerat precis som du.
    Anonym (Skånegatan) skrev 2023-01-17 22:04:29 följande:

Du känns ungdomlig. Det är ändå värt mycket på krogen. Ta du ett varv där, och du, jag läste världens bästa tips idag. Kontentan var spring på allt som rör sig, signerat Denise Rudberg. Ska hitta och länka.

Tack Skånegatan. Tycker hon haussar Cassis bea lite väl :) Men annars låter det ju som ett sunt och moget tips att ligga med allt som rör sig. Åtminstone kul. Fast jag kan inte komma ifrån känslan av att det är något patetiskt med en 50-årig man som krograggar vid en bar. Var är det i så fall minst pinsamt? På Söder kanske. Där har man väl ett försteg bara man duschar mer än en gång i veckan :D
    Ha, en del roliga tips på den där datingnerdz. Konstgalleri blir svårt, jag går bara till de där jag gillar konstnären och då går jag målmedvetet in och tittar på det konstverk jag gillar och köper om det motsvarar förväntningarna. Kan inte minnas att det brukar vara fullproppat av ensamma attraktiva kvinnor där, snarare en enstaka påstridig gallerist som i det flesta fall är äldre än jag och av fel kön, vad mina preferenser beträffar. Bibliotek? Really? En del av tipsen låter som en genväg till att bli anmäld till sedlighetspolisen...
    Anonym (Skånegatan) skrev 2023-01-17 22:15:09 följande:
    Ojdå, du kanske inte passar på Skånegatan? Jag har själv inte en susning om Skånegatan, namnet valde jag för att det var hett på Skånegatan i vår ungdom.
    Tror att det är noll problem för dig om du ser hygglig ut och är rolig och öppen att få ragg. Testa? Särskilt om du är en person som har åsikter om Cassis bea! 
    Nänä, du har övertygat mig, jag tror på Skånegatan. Nu har jag siktet stenhårt inställt på det och kommer besöka varje korvmojje där i desperat hopp om att en modellsnygg raketforskare ska närma sig och fråga om jag inte vill testa hennes makrobiotiska te.
    Anonym (Skånegatan) skrev 2023-01-17 22:24:47 följande:
    Det här kommer att gå så bra serrö. Det finns massor av vackra kvinnor i behov av en femtonåring med ditt kynne och självförtroende. Jag känner mig riktigt upplivad själv av denna korta kontakt, men jag träffas helst på underjordiska kinakrogar inne i köpcentrum från sextiotalet. Be open är mitt råd.
    Haha, försöker du bjuda mig på en dejt till ett kinahak utan fönster i Vällingby Centrum? Jo jag tackar jag, flott ska det vara.
    Anonym (Skånegatan) skrev 2023-01-17 22:33:28 följande:

Jag är tyvärr upptagen men det kommer att bli en sol och vår för dig som du sent ska glömma. 

Tack hjärtat :)
    Anonym (Fia) skrev 2023-01-17 22:40:43 följande:

Du låter som att du är lite rolig. En fundering, vad skulle intressera dig? Finns det inga naturliga miljöer där du trivs eller har intressen som kan sammanträffa med kvinnors? Konstutställning är ju ett bra ställe. Konsert. Teater. Finns matlagningsgrupper (eller betala för middag hemma i någons vardagsrum tex) eller naturupplevelser i grupp. 

Tänker att människor är mest attraktiva i sin naturliga miljö. Jag är skeptisk till att ragga i konstlade forum..om du inte bara är ute efter ligg och vill ha nån slags utbyte av samtal. Hitta nya intressanta människor (män och kvinnor,) att lära känna, i deras vän och bekantskapskrets finns säkert fler ragg. 

Ja, med betoning på lite. 

Jag gillar att träna och då är jag totalt asocial. Vill absolut inte prata med någon då, då vill jag plåga mig.

Konserter, jovars, jag älskar musik men det är väl i så fall en andra eller tredje dejt, man går väl inte själv på en konsert för att träffa någon? 

Min naturligaste miljö är väl i jobbsammanhang, och där träffar jag mest andra yngre eller äldre gubbar (finansbranschen).

Men jag har ju utbildat en del förut, det kanske kan vara en tanke. Då får man ju allt ljus på sig. Måste bara hitta en lämplig kurs som locka horder av kärlekskranka snyggingar och där man helt naturligt kan föreslå att fortsätta diskussionen över ett glas Pol Roger. Hur svårt kan det vara egenligen...
    Anonym (Fia) skrev 2023-01-17 23:07:38 följande:
    Jag tror det handlar om att utöka den krets man umgås med. Lätt att bli fast i gamla vanor och göra samma sak varenda kväll och helg. Träffar du nya vänner, så har ju de vänner och plötsligt är man på nån trevlig aw med nån snygg och rolig månniska. :D 
    Paddla? En söndag på Hasseludden (ett tyst ragg i varm källa) ? Bada isvak med Friluftsfrämjandet? Gå på chokladprovning med nån kompis. Nyckeln är att trots att man hittar på nåt ensam eller med en kompis, vara öppen för att lära känna nya människor. Obs. Tänk människor, inte offer :D Du måste inte heller vara i strålkastarljuset. Ett rikt liv med många intressanta människor gör att man får chansen att träffa många fler andra intressanta människor. Ni har väl nätverksmingel i finansbranschen också?.

Du kan inte tänka dig att addera någon form av träning som attraherar kvinnor. Tex skidor, men mixad gruppträning?
    Tack for tipsen. Jag får bereda mig på en utmanande vår med fotriktiga skor och rejäla senioraktiviteter, inte alls det sus och dus som Skånegatan förespeglade mig innan jag alienerade henne och troligen halva Vällingby genom att kalla henne hjärtat. 

Framtiden är oviss, men spännande.
    Anonym (Fia) skrev 2023-01-17 23:10:26 följande:

Kvällskurs för att lära kvinnor om aktiesparande?  Vet att banker arrangerar liknande kurser. Om hur man blir smart kring din privatekonomi. Det kanske du skulle vara en bra lärare i? 
    Eller drejning. ;)

Ha, det där tipseet är ju guld värt! Och så ber jag alla som anmäler sig till kursen att skicka med foto och uppgift om civilstånd. Vilket omedelbart omöjliggör att kursen hålls i Swedbanks eller typ Aktiespararnas regi. Nä jag behöver en skrupelfri, närmast misogyn, bank för att acceptera det. Typ Carnegie eller kanske Penser. Fast de har ju å andra sidan inga kvinnliga kunder. Vilket dilemma.
    Anonym (Fia) skrev 2023-01-17 23:20:17 följande:

Kom tillbaka och berätta om dina lärdomar och nya ragg! 

Mer seriöst, intressant att höra vad en man vill ha ut av dejtandet i 50-årsålder? 

Jag skyndar långsamt, måste ju köpa vandringsskor m m först så det tar nog ett tag innan jag kan avrapportera. Men jag lovar återkomma.

Det är nog ingen större skillnad på vad jag vill ha ut nu jämfört med vad jag ville när jag var 25. Att få lära känna någon lite över en drink, har man kul så fortsätter man till middag på en experimentell koreansk restaurang, funkar det så har man kanske någon att gå på den där svartvita uzbekiska filmen eller Leon Redbone konserten med och funkar även det så kanske man har ett sällskap på en weekendresa och börjar man inte ens slåss då så har man kanske slutligen någon som vill hjälpa en inreda ett hus på rivieran. Men det är otaktiskt att prata om över första drinken :D 

Konceptet med en utökad familj med massa bonusbarn åt båda håll känns däremot inte alls särskilt lockande när man levt i kärnfamilj (nåja) i över 20 år. Men det är ju inte heller något man behöver bekymra sig så mycket när man tar det där första glaset skumpa, som är fokus nu.

Over and out för idag.
    Anonym (m läkönöihp¨'k,bgvfyphifv8) skrev 2023-01-18 07:28:06 följande:

Vill eg inte svara på just detta inlägg, jag valde det bara för att ha nåt att citera

I alla fall, jag är själv 50 (gift dock ) och fick för några år sen ett nytt intresse som i sig gav mig en himla massa nya bekantskaper varav vissa utvecklats till vänskap. 

Fick iofs två intressen, men det ena utövar jag helst ensam då jag är som du, ska jag träna gör jag det själv oavsett träningssort. Eller åtminstone med någon som inte vill umgås samtidigt utan kör sitt race så pratar vi sen. 

Så, mitt tips är att fundera på vad du är intresserad av, finns det något du vill lära dig mer om? Jag hamnade i mitt intresse pga att ena dotterns kompis med familj höll på med vikingatida återskapande och hade en festival de behövde lite extra folk till så på den vägen är det och nu är jag nörd av rang och har börjat lyssna på bloggar om historia i allmänhet men vikingatiden i synnerhet. 

Har alltid gillat historia men en lärare på gymnasiet fick mig att ta avstånd från det under många år men nu kom jag på det igen.  

Intressant, det är ju svårt att föreställa sig ett starkare afrodisiak än att lajva vikingatid i vadmalsdräkt och träsvärd. Det gäller dock att jag lyckas få till en look som påminner om Jon Snow snarare än om någon statist ur Ronja Rövardotter. Men jag är som vanligt optimist, jag tror jag lyckas och de kvinnliga lajvarna kommer kasta hucklet och bjuda in mig i långbåten på en mjöd. Efter Skånegatan och konstgallerierna är Birka next stop. Får kanske bli något varmare först. 
    Anonym (m läkönöihp¨'k,bgvfyphifv8) skrev 2023-01-18 16:42:15 följande:

Träsvärd har bara barnen Övriga kör riktiga svärd om de har svärd. Kolla in huskarlarna, de brukar åka runt på event och slåss. 

Birka är ett underbart ställe, vissa veckor har de massor med vikingar där, kolla deras hemsida. 

Ett annat tips är Stallarholmens vikingafestival. Brukar vara mycket folk och förra året hade de mjödtält. Även folk utan vikingakläder kan bli inbjudna att stanna kvar haha. 

Vill du engagera dig lite mer (för att öka chanserna) så brukar de på sin hemsida, facebooksida och instagramsida ställa frågan om någon vill vara volontär när det är dags för nästa festival. För två timmars arbete (minsta tiden, men man kan jobba mer om man vill) så får man ett mål mat per dag, sovplats och inbjudan till vikingagille på hösten. 

Vem hade kunnat ana att en oskyldig fråga om hur medelålders dejtande fungerar skulle leda till att jag måste budgetera för svärd och maskeradkläder och uppträda under aliaset Trögfinn på vikingafestivaler. Hoppas jag får fler förslag, det här kan bli minst lika underhållande som själva dejtandet. 

Nu ville jag i och för sig mest få tips om dejting, men jag får väl tacka för analyserna.

Dryg humor? Ja, retas är kul, åtminstone med de som tycker det är kul och retas tillbaka. Vad gäller Vikingakvinnan som ni blev sekundärkränkta för så var det inte illa ment, jag roades mest av tanken på mig själv i läderbrallor ivrigt raggande i Birka, och dessutom gissar jag att den som återkommande lajvar som viking utveckar rätt hård hud.

Så värst sårbar känner jag mig däremot inte alls. Det låter som sådana där påståenden de plågar en med på yogaclips :) Jag mår utmärkt, men tack för omtanken(?)

Idag jag var jag för övrigt på konstgallerier, ont om singelkvinnor fanns det gott om. 

Tack, konsten var intressantare än besökarna :) Konst är lätt, jag vet väldigt snabbt vad jag vill ha. Sen kan det i och för sig vara kul att titta även på det man inte vill ha. 

Anonym (Oj) skrev 2023-01-21 22:20:19 följande:
    Du ville ha tips om dejting, men du skojar bort alla förslag på ett ganska drygt och raljant sätt. Sedan vet jag inte varför du tror att du sekundärkränker någon. Mitt enda tips är att sluta skoja bort allt.
    Därför att jag inte uppfattade att Vikingakvinnan med omöjlig signatur var särskilt upprörd. Däremot du, som väl vad jag kan se inte gett något tips utan istället valde att försöka starta lite internetgräl. Ge mig ett tips själv, jag lovar att noggrannt överväga om jag ska skoja bort det på ett drygt och raljant sätt. (No promises.)
    Anonym (Skånegatan) skrev 2023-01-22 22:09:48 följande:
    Tänk om dejting är lika lätt som konst? Gå på känsla, du vet vad du vill ha?
    Tack, när det gäller själva dejtandet är jag nog väldigt enkel, jag tycker det är kul att lära känna alla olika typer av människor, bara de är någorlunda glada.

Det knepiga är att träffa någon att dejta med. Inte minst just nu när jag kör en superhälsosam period och därför avstår krogen och istället kör yoga och nyttig mat. Kanske måste in på någon dejtingsajt i alla fall. Vilken gäller? Någon i tråden tyckte inte alls om Match. Det trodde jag var en av de mer seriösa? Fast egentligen behöver det ju inte vara så väldigt seriöst, för min del. Känns inte alls bråttom att rusa in i något väldigt stadigt, jag njuter lite av ensamma perioder om jag ska vara ärlig.
    Anonym (m läkönöihp¨'k,bgvfyphifv8) skrev 2023-01-23 17:57:29 följande:
    Vi säger återskapare eller möjligen reenactor. Lajvare tillåter sig ofta att ha "hittepå" vikingakläder och skapar en person de agerar som när de lajvar. 

Vi som återskapar har ingen person vi låtsas vara, men en del har ett viknganamn när de är klädda som vikingar. 
    De flesta av oss har så historiskt troliga kläder och attiraljer som det bara går (vissa kallar det historiskt korrekt) och försöker lära oss så mycket vi kan om vikingatiden  
    Till undvikande av missförstånd: You go girl! Härligt med människor som brinner för en hobby och inte bryr sig om vad andra tycker. Det tyder på ett gott självförtroende, vilket i sig är attraktivt.
Svar på tråden Hur dejtar man?