• Anonym (Mamma)

Hemma flera dagar pga migrän

Mitt barn kräktes på grund av en migränattack. Skolan ringde och jag hämtade, fick då tillsägelsen att det är "48 timmar utan symtom som gäller"... Men det är MIGRÄN, inte magsjuka!? Ska jag behöva vabba i flera dagar över migrän!?

Vad kan jag göra? Om jag lämnar i morgon ändå, har de rätt att skicka hem då?

• Svar på tråden Hemma flera dagar pga migrän
  • Anonym (F)

Problemet är väl att du inte kan bevisa att kräkningen var pga migrän

• Anonym (nja)

Den här gången får du nog göra det, men det är ju bra att flagga om sånt för folk kring barnet om sånt här innan det händer. Igen.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (F) skrev 2023-01-17 16:20:10 följande:

Problemet är väl att du inte kan bevisa att kräkningen var pga migrän

Nej, men jag vet att det var det och varför kan de inte tro på mig? Det var i kombination med extrem huvudvärk som försvann strax efter kräkningen, dvs exakt samma mönster som alltid.
  • Anonym (Mamma)

De ställer verkligen till det för mig. En sak om hon faktiskt vore sjuk, då får man ta det, men nu är det ju inte så.

• Anonym (Sofia)

Tyvärr är det på grund av alla andra föräldrars slarv innan dig som detta gäller. 

Du anar inte hur många föräldrar som genom åren sagt "det var ju bara en gång det var nog inte ens magsjuka" och sedan har en hel klass blivit utslagen när barnet kommit tillbaka. Alternativt kaskadkräkts efter ett dygn igen, på skolan. 

Det är dags att ändra attityden oavsett anledning. Kräks = 48h. 

Jag vet fler föräldrar än du som uttryckt sitt missnöje som har barn som av olika anledningar kräks 1 gång och inte är smittsamma. Tyvärr får alla följa de regler som satts upp då de misskötts tidigare. 

Se det som en go dag hemma tillsammans istället. 

• Bibbidi

Det är bara att vabba. 

Om du lämnar kommer de bara att ringa igen och be dig hämta. 

• Anonym (Intyg)

Gå till läkare och be om ett intyg att barnet har migrän med kräkningar som följd. Skulle kanske räcka. 

• Anonym (Gilla läget)

Ja du får bara ta det. Hur vet du att barnet inte har ett virus i kroppen som orsakar kräkningar och migrän? Oavsett vad du svarar på den frågan så är det skolans regler som gäller. Om du tar ditt barnet imorgon kommer ni att få vända i dörren med kommentaren "Vi SA ju redan igår att det är 48 timmar symptomfri som gäller, vi ses på fredag tidigast".

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Intyg) skrev 2023-01-17 17:17:39 följande:

Gå till läkare och be om ett intyg att barnet har migrän med kräkningar som följd. Skulle kanske räcka. 

De har redan fått det. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-17 17:21:12 följande:
    De har redan fått det. 
    Då är detta fel av dem tycker jag. Påminn dem om intyget så borde det inte vara något problem 
  • Anonym (Intyg)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-17 17:21:12 följande:
    De har redan fått det. 
    Och då ska det räcka. Varför ska man annars ha läkarintyg om de ändå struntar i dom? Då litar ju inte skolan på läkare.
  • Sanna43
    Anonym (Intyg) skrev 2023-01-17 18:31:17 följande:
    Och då ska det räcka. Varför ska man annars ha läkarintyg om de ändå struntar i dom? Då litar ju inte skolan på läkare.
    Ingen litar på läkare. Varken skolan eller försäkringskassan . Oklart varför man ens har läkarintyg längre
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Intyg) skrev 2023-01-17 18:31:17 följande:
    Det är väl snarare så att skolans personal inte är läkare och inte kan bedöma om en kräkning beror på migrän eller sjukdom.
  • Sanna43
    Anonym (Gilla läget) skrev 2023-01-17 19:58:45 följande:
    Det är väl snarare så att skolans personal inte är läkare och inte kan bedöma om en kräkning beror på migrän eller sjukdom.
    Fast om det finn intyg där det står att ingen kräks vid migrän. Och ingen antagligen sagt den hade svår huvudvärk, så är det väl inte så svårt att göra en bedömning 
  • Sanna43
    Sanna43 skrev 2023-01-17 20:09:57 följande:
    Fast om det finn intyg där det står att ingen kräks vid migrän. Och ingen antagligen sagt den hade svår huvudvärk, så är det väl inte så svårt att göra en bedömning 
    *ungen inte ingen
  • Anonym (Gilla läget)
    Sanna43 skrev 2023-01-17 20:09:57 följande:
    Hur kan de veta att det beror på migrän och inte på magsjuka? Man kan ju råka få båda samtidigt. Det är inte skolans uppgift att göra den bedömningen. Faktiskt, de begår tjänstefel om de skulle göra en medicinsk bedömning.
  • Liliciou

Jag har själv inga barn men var de där barnet med migrän. Fick diagnos i småbarnåldern. Om barnet har spytt pga migrän är det mer eller mindre omöjligt att missta det för magsjuka i alla fall är det de för mig för migrän illamående och magsjuka är två HELT olika illamående. 

Skulle nog säga att jag skulle nog hålla barnet hemma de 48 timmarna för återhämtning. Vet inte hur många gånger jag blivit dålig igen för att jag börjat läsa och sitta framför en dator för tidigt. Ditt barn kanske har lättare migrän än mig så kanske inte behövs. 

Eftersom skolan inte lyssna så tipsar jag om vad mina föräldrar gjorde för att slippa VAB. Kanske kan fungera för er men beror ju på barnet ålder. Mina föräldrar började lämna mig hemma själv ganska tidigt med färdig lunch i kylskåpet som gick att mikra. Typ pannkakor eller matrester från kvällen innan. 

Om barnet är för ungt för detta kanske far/morföräldrar kan passa? 

• Anonym (Q)

Min arbetskompis har ett barn som inte klarar av vissa lukter och maträtter i matsalen utan att kräkas. Hon har förlorat så mycket arbetstid för att vabba för sitt helt friska barn på grund av att skolan vägrar att rucka på sina regler eller låta hennes son äta på annan plats när han inte fixar maten. Visst har han en diagnos och visst har han intyg från läkare, men när det kommer till 48h-regeln så står det sig slätt.

Att vara förälder till ett barn som inte passar in i normen är kostsamt. 

Svar på tråden Hemma flera dagar pga migrän