Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Hur bemöta sambons utseendeoro?

Till att börja med måste du sluta bli hennes medberoende i hennes dåliga självkänsla. Sluta svara på hennes frågor som bara triggar igång hennes demoner och ångest. Oavsett hur du svarar kommer hon bara höra kritiken och bli mer och "säker" på att hon inte duger eftersom du säger precis det.. 

Bestäm dig för att inte gå på hennes frågor och säg det till henne. Försöker hon fiska svar på sina frågor så gå bara därifrån eller börja prata om annat. 

Hennes mående är hennes eget ansvar. Om hon inte känner igen sin kropp efter graviditeten så måste hon ta kontakt med nån som kan hjälpa till att reda ut kaoset i huvudet. Barnmorskan hon haft under graviditeten, BVC-sköterskan vid vägning av bebis, en kurator eller liknande. Kanske följa med och väga bebis och prata med sköterskan där om att du är bekymrad över hennes mående och vill hjälpa henne. 

• Fjäril kär
    Olas35 skrev 2023-01-16 21:57:12 följande:

Tack "Fjäril kär" för många kloka ord. Detta var helt klart det bästa rådet hittills. Inser att det nog är så jag måste göra...

Så svårt bara att acceptera att hon nu har fastnat i den felaktiga bilden att "jag inte attraheras av henne". Detta innebär ju att min sambo mår dåligt, och att relationen blir lidande, tills dess att hon nått en bättre självbild. Svårt också att förstå hur hon skall nå en bättre självbild om ämnet inte får beröras och jag inte får förklara att "hon är fantastisk som hon är och att jag attraheras av henne". Antar att hon måste nå dit själv, men hur?

Sen undrar jag också hur du menar med "...att hon inte duger eftersom du säger precis det." Menar du att det låter så i hennes öron, eller att jag faktiskt säger så? I så fall, hur skulle jag kunna uttrycka mig annorlunda på ett sätt som stärker henne istället?

Jag menar att du triggas att vara över-ärlig med dina svar med tex att säga att du föredrar brösten hon hade tidigare om du var tvungen att välja. Du säger ju de facto att hon inte duger. Det spelar ingen roll om hon fött 7 barn och gått upp 30 kg alternativt rasat i vikt och fått taxöron till bröst, hon är den du älskar och tänder på - punkt.

Vill du boosta hennes självförtroende och självkänsla så måste du byta fokus. Beröm hennes matlagning, uppskatta hur hon är som mamma, berätta hur det känns inom dig när du ser henne trött vagga er bebis när den inte sover, tala om att du vill älska med henne för att hon är helt fantastisk osv.. Se henne för den hon är och sluta med att fixera på utseendet. 

Men framför allt sluta svara på hennes frågor och be henne söka hjälp. 
Svar på tråden Hur bemöta sambons utseendeoro?