• ZeliaDelia

Förvirrad

Vänder mig hit då dem min närhet inte förstår. 

jag fick mens när jag var 11 och den har sen dag 1 varit regelbunden men enormt jobbig med rikliga blödningar (svårhanterat för en 11 åring ) för 2 år sedan slutade jag med preventivmedel och mensen var återigen regelbunden från första mensen, jag hade inte haft mens på flera år innan dess pga att jag får uvi varje menstruation (utrett och klart) 

nu har vi försökt få barn i två års tid utan resultat (vi är under utredning) 
    Mars 2022 förändrades min mens först hade jag den i 14 dagar vilket jag aldrig haft tidigare för att sedan försvinna i 3 månader, och när den kom tillbaka pågick den i 3 veckor, under denna period va jag till gyn 2 gånger första gången när den inte dök upp och gravtesterna va neg och andra gången när den inte sluta, dem såg inge fel överhuvudtaget hade många mogna ägg och allt såg fin fint ut, efter detta så har den blivit jätte knasig alltid 1-2 veckor sen och under dessa dagar under förseningen är ett helvete själv, brösten är ömma ,mår konstant illa, extra känslig för dofter(de har jag alltid varit innan mens så den är inte ny) och de är såå störande, när dessa symptom kommer så tar jag alltid ett gravtest som kommer tillbaka negativt så hjärnan vet ju att det inte stämmer men kroppen säger nå helt annat. Gyn rycker på axlarna och ger mig pimperan mot illamåendet då postafen inte biter längre och är så trött på att behöva medicinera det för att kunna fungera och sköta jobbet, någon som känner igen sig eller är jag så ensam som de känns 😔
  • Svar på tråden Förvirrad
  • Jag är bara jag

Du behöver göra en fullständig utredning och först när du fått svar på dom kan läkaren säga vad som är fel. Nåt hormonellt verkar det ju som. Mensen kan ju per definition inte vara sen utan att man är gravid för har man haft äl och inte blivit gravid får man mens när man ska och är man gravid får man plus. Det där att de såg många mogna ägg menas väl att de såg äggblåsor. Äggen syns ju inte alls. Och det låter som PCO. Man ska bara ha 1-2 stora äggblåsor per cykel som sen släpper ägg. Gör man VUL i början av menscykeln kan man räkna alla äggblåsor, då ska alla vara pyttesmå.
    Men jag är inte förvånad att gyn inget gör. Nästan allt är normalt enligt dom, man ska avvakta och nån egentlig hjälp får man sällan. Hoppas ni får hjälp nu iom utredningen!

• Anonym (Kosten)

Har du hört talas om Vulverine? Kolla upp henne, hon och dr diamantis ger en hel del info.
    hur mår du i övrigt? Undervikt/övervikt? Vitaminbrist? Dricker du kaffe, te, läsk, alkohol? Mycket socker och gluten? Sömn?

Folsyra, Zink, magnesium, d-vitamin-köp idag om du inte redan äter.

mycket kan påverkas av kosten. Kolla in vad de två jag nämnde säger.
    Kinesisk läkekonst kan också vara värt att kolla upp, då får man ofta kostråd samt örter att dricka, ev akupunktur.

• ZeliaDelia
    Anonym (Kosten) skrev 2023-01-16 15:36:29 följande:

Har du hört talas om Vulverine? Kolla upp henne, hon och dr diamantis ger en hel del info.
    hur mår du i övrigt? Undervikt/övervikt? Vitaminbrist? Dricker du kaffe, te, läsk, alkohol? Mycket socker och gluten? Sömn?

Folsyra, Zink, magnesium, d-vitamin-köp idag om du inte redan äter.

mycket kan påverkas av kosten. Kolla in vad de två jag nämnde säger.
    Kinesisk läkekonst kan också vara värt att kolla upp, då får man ofta kostråd samt örter att dricka, ev akupunktur.

Har inte kollat in dem, tack för tipset, för 2 år sedan va jag överviktig men har i skrivande stund gått ner 30 kg och klassas idag som normal viktig av vården har inte gjort nån OP, prover visar ingen brist på vitaminer, dricker varken te eller kaffe, läsk till helgen då och då som är sockerfri (vet att de är annat skit i ) är ingen jätte konsument av gluten men de slinker absolut ner ibland, alkohol dricker jag typ 4-5 gånger per år om ens det, sover väldigt gott om natten så inte de heller, har Ifs haft enormt mycket jobb då jag jobbar som personlig assistent och där är de kris men dessa problem va även innan vi fick kris på jobbet men jobbstressen underlättar det ju inte, folsyra äter jag redan resten skulle jag avvakta med sa gyn då värdena låg bra redan 
  • Anonym (Kosten)
    ZeliaDelia skrev 2023-01-16 16:15:23 följande:
    Har inte kollat in dem, tack för tipset, för 2 år sedan va jag överviktig men har i skrivande stund gått ner 30 kg och klassas idag som normal viktig av vården har inte gjort nån OP, prover visar ingen brist på vitaminer, dricker varken te eller kaffe, läsk till helgen då och då som är sockerfri (vet att de är annat skit i ) är ingen jätte konsument av gluten men de slinker absolut ner ibland, alkohol dricker jag typ 4-5 gånger per år om ens det, sover väldigt gott om natten så inte de heller, har Ifs haft enormt mycket jobb då jag jobbar som personlig assistent och där är de kris men dessa problem va även innan vi fick kris på jobbet men jobbstressen underlättar det ju inte, folsyra äter jag redan resten skulle jag avvakta med sa gyn då värdena låg bra redan 
    Låter ju inte som att det borde vara några större problem med kosten då.
    Ja kolla in dem, kan ju finnas bra tips där.
  • Anonym (Ålder?)

Hur gammal är du? Är du äldre så kan ju cykeln förändras pga det. Är du yngre så är det ju något annat. Om du gått ner 30kg på bara två år så kanske det även påverkar fertiliteten? Hur länge har du haft nuvarande vikt?

Sen ska man bara ha 1-2 äggblåsor, har man många så kan det vara PCO som någon skrev. Hoppas det går bra med er utredning så ni får hjälp.

• ZeliaDelia
    Anonym (Ålder?) skrev 2023-01-17 05:56:22 följande:

Hur gammal är du? Är du äldre så kan ju cykeln förändras pga det. Är du yngre så är det ju något annat. Om du gått ner 30kg på bara två år så kanske det även påverkar fertiliteten? Hur länge har du haft nuvarande vikt?

Sen ska man bara ha 1-2 äggblåsor, har man många så kan det vara PCO som någon skrev. Hoppas det går bra med er utredning så ni får hjälp.

Jag är 30, jag har haft denna vikt i ca 7 månader, dem 2 senaste besöken har varit fetilitets utredning (fler återstår) men än så länge säger gyn att de inte lutar åt PCO/S men hon har inte avfärdat det helt ännu heller, gissar på att hittar dem inget annat så sätter dem den diagnosen ändå, klimakteriet är jag inte heller i sa hon den strök dem direkt efter liter prover
  • Anonym (Ålder?)
    ZeliaDelia skrev 2023-01-17 09:30:19 följande:
    Jag är 30, jag har haft denna vikt i ca 7 månader, dem 2 senaste besöken har varit fetilitets utredning (fler återstår) men än så länge säger gyn att de inte lutar åt PCO/S men hon har inte avfärdat det helt ännu heller, gissar på att hittar dem inget annat så sätter dem den diagnosen ändå, klimakteriet är jag inte heller i sa hon den strök dem direkt efter liter prover
    Ok, förstår!! På din beskrivning låter det som något hormonknas, hoppas ni får hjälp framåt av utredningen. Även sköldkörteln kan vara värt att kolla upp.
Svar på tråden Förvirrad