Han är inte riktigt redo
Hur gick det för dig @sommar2019juni?
Så kloka råd @svansmamman!
Jag hoppar in här då jag befinner mig i en liknande situation. Jag planerar att prata med min kille ikväll på exakt det här ämnet. Jag har varit mentalt redo för barn i flera år men vi blev tillsammans för ett år sedan (kände varandra innan). Vi bor ihop sedan några månader tillbaka och jag upplever att vi är ett starkt team, har lika värderingar och jag ser att han skulle kunna bli en så bra pappa. Jag tog upp barnfrågan med honom första veckorna och sa att det var en dealbreaker om han inte vill ha barn och han svarade att han inte alltid velat men nu kommit fram till att han vill bli pappa en dag. I somras tog jag upp det igen och lyfte oron att jag tror att min tidslinje för barn är mycket mer snart än hans, det visade sig såklart att det stämde och han förklarade då att han vill ha mer stabilitet innan barn. Nu bor vi ihop, han har ett fast jobb, jag är klar med utbildning om någon månad och har inget jobb än men om jag inte kan få jobb inom min branch direkt har jag ett jobb att falla tillbaka på på min gamla arbetsplats.
Anledningen att det har kommit upp i tankarna nu är att min mens var sen senaste månaden (vi skyddar oss) men under tiden den var sen hann jag hoppas på att jag var gravid ändå samtidigt som jag var rädd för vad hans reaktion skulle vara. Jag fyller 30 i år och han 31 och jag börjar bli stressad för den sjunkande fertiliteten och att det kan ta ett tag att bli gravid och om man vill ha mer än ett barn så har man ju inte all tid i världen. Men framförallt så längtar jag så starkt och mycket och jag vet inte om han förstår det.
Jag tar med mig frågan som @svansmamman gav som råd: "Vad behöver du för att du ska känna dig redo?" Har ni några fler tips/råd?
Jag tror också att jag behöver vara tydlig med att jag är redo med att börja försöka nu (helst igår) men allra senast innan sommaren. Jag vet inte om killar på riktigt fattar att det kan ta ett tag att bli gravid. Och som kvinna är jag så otroligt medveten om min cykel varje månad, det är som att varje ägg som lossar är ett ägg som går till spillo... Är det någon som kan relatera?