• Soryu

Får en 15-åring se ut hur som helst ?

När jag läser det du skriver så tycker jag inte att jag uppfattar någon omsorg om bonusbarnet utan du skriver fler än en gång att du skäms och att du "tycker inte man ser ut så här". Du verkar överlag inte så sympatisk i förhållande till ditt bonusbarn. Det framstår för mig som att detta handlar om att du och er familj inte ska framstå på något negativt sätt, som att det betyder väldigt mycket för dig att passa in, att inte bryta de sociala koder som gäller i din samhällsgrupp och familje- och vänskapskultur. Gissningsvis är detta en del av dina värderingar i stort och om du och ungdomens man levt tillsammans under längre tid så skulle jag tro att dina värderingar har präglat er familj i ganska hög grad.

Den typ av stilar du beskriver hos ungdomen är ju typiska för motkultur, dvs. ungdomskultur som i hög grad syftar till att visa att man inte accepterar de spelregler som majoritetssamhället ställt upp. Det kan alltså möjligen vara så dina mer konservativa värderingar och ditt som det verkar ganska dominanta förhållningssätt faktiskt är en del av orsaken till att ungdomen experimenterar med stilar på det här sättet. Ja, trauman hos mamman i all ära, men inget blir bättre av en bonusmamma som är mer bekymrad av hur familjen framstår i andras ögon av av ungdomens mående.

Svar på tråden Får en 15-åring se ut hur som helst ?