• BFdec2021

Vad tycker du om namnet Gideon?

Vi väntar vårt andra barn och har så smått börja fundera över namn. Vi vet ännu inte om det blir en tjej eller kille. Tjejnamn är vi rätt klara över vilka namn vi väljer mellan, men killnamn är svårare. 

Vi gillar klassiska namn, gärna namn som var populära kring sekelskiftet. Det får dock gärna vara lite mer ovanligt idag så att bebis slipper bli kallad namn + efternamn hela skoltiden. Häromdagen kom jag och tänka på namnet Gideon. Först kunde jag inte bestämma mig för om det kändes för ?udda? även om det är ett klassiskt namn, men efter att ha diskuterat med mannen har vi båda börjat gilla det mer och mer. 

Åsikter? Hiss eller diss? 😊

• Svar på tråden Vad tycker du om namnet Gideon?
  • Embla twopointoh

Gideon är jättefint, ovanligt men inte udda.

Men, jag har då aldrig hört det uttalas med J på svenska eftersom det är ett inlånat namn.

• sextiotalist

Den enda gång jag mött på namnet var i fantasy-serien once upon a time. Pojknamn 

• Jag är bara jag

Från namnstatistik:

276 personer har Gideon som tilltalsnamn Förnamn

276 män har Gideon som tilltalsnamn

Totalt 995 män har Gideon som förnamn

Totalt 2 kvinnor har Gideon som förnamn

Efternamn

20 personer har Gideon som efternamn

Visste du att

Medelåldern för tilltalsnamnet Gideon är 19,2 år bland män

• Anonym (L)

Vad heter storasyskonet? Personligen gillar jag inte namnet Gideon

• BFdec2021
    Anonym (Uttal?) skrev 2023-01-13 11:45:32 följande:

Ah ok! Inte förtjust i Jiideon alls tyvärr, kommer nog även vara problem genom hela livet med att folk uttalar det fel. 

Giddeon tycker jag däremot är helt ok, funkar ju även lika bra på engelska!

Vi hade faktiskt en diskussion om uttalet, jag och mannen. För honom är det självklart att uttala namnet med J, medan jag skulle kunna tänka mig med G. Du har nog rätt i att vi/sonen skulle få rätta/förklara uttalet hela tiden (blev tydligt här) och då går namnet isf bort. Vi får spåna vidare 😊 Eller hoppas på att det blir en tjej ändå, där vi är säkra på namnval, haha!
  • fluu

Vackert, klassiskt och bibliskt. Jag skulle dock  inte välja det eftersom att det kan uttalas olika.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (H)

Måste säga att jag tycker det är jättefult

• Nutid

Det är ju ett bibliskt namn, vet ni om att det finns som heter Gideoniterna., de som delar ut biblar på t.ex. hotellet och skolor.

• MammaBrapp

Namnet får mig att tänka på en av huvudkaraktärerna i Sylvia Days böcker...

Ett helt ok namn men inget jag skulle döpt mitt barn till. :)

• Anonym (hjälp!)

Bara sektreligiöst (Gideoniterna).

Jag kommer nog att ha beredskap för att kidnappa och avprogrammera ett barn som mina barn tar hem som heter så.

• Anonym (ne)

Gillar det inte alls, men det ska ju inte ni bry er om. :) 

• Anonym (Ok)

Gideon är helt ok. Jiiideon känns konstigt.
    andra förslag:
    Giron? Julian?

• Anonym (Gideon)

Jag heter Gideon i mellannamn och alla i min familj uttalade det med J. Har på senare år själv uttalat det med G.

I vilket fall så är jag helnöjd med namnet. Inte minst då mitt för- och efternamn är väldigt vanliga och lätt förväxlas med andra. Gideon å sida är lite ovanligt, lagom långt och själva namnet i sig är ganska snyggt i skrift. :)

• söderortsböna

Coolt namn! Låter som från en saga, jag har aldrig hört talas om någon som heter så. Jag blir lite osäker på hur det ska uttalas. Men annars, coolt och vackert.

• Anonym (Emmy)

Jag gillar det inte, men ni ska ju välja ut efter ert tycke och smak :) 

• trollhona

Det är ett fint namn, det enda problematiken jag ser är väl hur det kommer uttalas i Sverige. med G eller J ljud.

Liknande alternativ skulle kunna vara Graham, Leopold, Ossian, Georg, Thord, Reinhold, Helmer, Birger. Vad heter systern? Kanske lättare att utgå från hennes namn om ni vill ha samma stil.

Svar på tråden Vad tycker du om namnet Gideon?