• Anonym (Villrådig)

Gör jag fel som lämnar?

Har ångest för jag är rädd att jag gör fel... 🤒🥺
    Hur fan vet man vad som är rätt?!

Jag har varit sambo med min kille i 11 år, (inga barn) vi trivs väldigt bra ihop, och har alltid haft ett relativt enkelt förhållande.

Men vi vill inte riktigt njuta av livet på samma sätt, vi är båda väldigt hemmakära men, jag vill ändå gärna ut och uppleva saker iaf en del av vår fritid, och han helst egentligen vara hemma..  Detta har alltid varit ett underliggande problem, som jag för några år sedan valde att acceptera, med att jag får göra det jag vill utan honom... Men det är ju inte så kul att göra mycket själv....

Vi har nu kommit till en gräns då jag känner att jag inte riktigt lever det liv jag vill, +att vi nog tappat gnistan i vårt kärleksförhållande. Efter mycket om och men, har jag nu precis fått en ny egen lägenhet... Dock blir jag såå ledsen av att tänka på att sitta helt ensam i den och på at vår fina vardag ska ta slut... 😢💔

Även om jag VET att saker inte helt är som jag vill så ifrågasätter jag om jag är knäpp och gör fel som lämnar min typ bästa vän... 💔

Vi har pratat om att vi ska ses även sen och att vi ska se lite hur vi känner med allt, men jag vet ju hur han är, som inte tänker och känner särskilt myggbett om jobbiga saker..

Hur ska jag tänka, vad är rätt och fel?! 😵

• Svar på tråden Gör jag fel som lämnar?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Villrådig) skrev 2023-01-12 13:16:51 följande:
    Gör jag fel som lämnar?

Har ångest för jag är rädd att jag gör fel... 🤒🥺
    Hur fan vet man vad som är rätt?!

Jag har varit sambo med min kille i 11 år, (inga barn) vi trivs väldigt bra ihop, och har alltid haft ett relativt enkelt förhållande.

Men vi vill inte riktigt njuta av livet på samma sätt, vi är båda väldigt hemmakära men, jag vill ändå gärna ut och uppleva saker iaf en del av vår fritid, och han helst egentligen vara hemma..  Detta har alltid varit ett underliggande problem, som jag för några år sedan valde att acceptera, med att jag får göra det jag vill utan honom... Men det är ju inte så kul att göra mycket själv....

Vi har nu kommit till en gräns då jag känner att jag inte riktigt lever det liv jag vill, +att vi nog tappat gnistan i vårt kärleksförhållande. Efter mycket om och men, har jag nu precis fått en ny egen lägenhet... Dock blir jag såå ledsen av att tänka på att sitta helt ensam i den och på at vår fina vardag ska ta slut... 😢💔

Även om jag VET att saker inte helt är som jag vill så ifrågasätter jag om jag är knäpp och gör fel som lämnar min typ bästa vän... 💔

Vi har pratat om att vi ska ses även sen och att vi ska se lite hur vi känner med allt, men jag vet ju hur han är, som inte tänker och känner särskilt myggbett om jobbiga saker..

Hur ska jag tänka, vad är rätt och fel?! 😵

Jag tycker definitivt du ska separera eftersom du påbörjat det. Du kommer ju inte tillbaka till att inte ha påbörjat... och 11 år är ändå 11 år.

Antingen kommer ni få en ny gnista, eller så kommer det bli än tydligare att ni inte passar ihop.
  • Tow2Mater
    SpejaOlsson skrev 2023-01-12 15:04:36 följande:
    Det är en jobbig situation jag tycker du ska skicka ett sms till han där du säger att du inte vill ses mer och att det är hans fel, man kan uttrycka sig mycket bättre i text
    Dummaste råd idag.
  • Anonym (Besviken make)

Den här tråden fick verkligen mig att haja till!

Jag har varit tillsammans med min fru i 11 år, och sedan vi flyttade till ny ort, och hus tillsammans för några år sedan har hennes gnista för mig minskat, särskilt senaste två åren. 
    Hon har hittat sammanhang och umgänge på orten, utöver jobb och kollegor. Men inte jag. 
    Jag har inte försökt tillräckligt heller, det är jag medveten om. Men mycket har hänt, med lite tuffare tider, en uppsägning pga arbetsbrist mm har gjort att jag bytt jobb ett par gånger sedan flytten, vilket har stressat mig och fått mig må lite dåligt. Efter att nu, på tredje jobbet, ha hittat mer rätt, och fått fin löneutveckling desdutom började jag må bättre.

Men... Så kände jag att något var fel. Hon drog sig undan mer, och jag kände att det var något hon inte berättade. Jag letade till slut fram att hon gått och blivit attraherad av en kille I det sammanhanget hon är engagerad en hel del, och de ses i perioder när föreningen är aktiv. Hon hade varit otrogen med honom, minst två gånger med månaders mellanrum, och beskriver det som att det är så spännande med honom, känner attraktion osv... tror de också skrivit en del, skickat nakenbilder osv.  

Jag är självklart förkrossad, och vi har en svår situation med mycket osäkerhet. Hon har sagt hon vill försöka, och nu att hon avslutat vad det nu var de hade. Tror inte han var ute efter nåt seriöst.  
    Men samtidigt att hon känt länge nu att det varit problem mellan oss, då jag inte gör så mycket med andra på fritiden bland annat. Att hon älskar mig, men saknar pirret. Jag har blivit för tråkig och inte spännande nog i hennes ögon, vilket verkar döda attraktionen. 

Jag vet inte hur jag ska göra. Om nåt går att rädda. En del av mig vill bara begära skilsmässa och köpa ut henne ur huset... men det vi har är så svårt att släppa. 

Hon har dock inte fixat annat boende (vad jag vet)... utan verkar än så länge avvakta, och tänka att vi kanske kan rädda relationen.  

Hur var det för dig? Försvann dragningen till din man/sambo för att han var för mycket hemma, och inte hittade på saker med andra? Eller var det mer att han inte hittade på saker med dig? 

Min fru har liksom valt mer och mer att inte inkludera mig i de sammanhang hon rör sig, för att (som jag upplever det) hon blir lite begränsad i den hon är i sådana sammanhang när jag är med. Hon är glad i uppmärksamhet,  lite teaterapa och är gärna mer flamsig. Jag upplever att hon har förändrats en del senaste åren, och andra saker är viktiga nu, än för några år sedan. 

Så svårt det här..! 
    Kanske blir jag lyckligare på sikt av att bara lämna det här, välja skilsmässa... känner mig bortvald, såklart. Och oattraktiv. 

• Anonym (Villrådig)

Hej! 
    Vet inte om du kommer att se det här men såg inte det här förrän nu, och ville svara! <3
    Jag tror att för min del hade jag nog kunnat hitta någon gnista om han visat att han ville, och ansträngt sig lite.. Kroppskontakt, närhet och biten som gör att man är mer än typ kompisar var liksom borta, och jag orkade inte dra lasset med att försöka fixa det själv... 

För mig var sex en ganska stor faktor i slutändan, då jag egentligen alltid haft en ganska stor lust som inte riktigt fick utlopp under lång tid... 

Jag har nu flyttat ifrån honom, och känner att det var rätt beslut, även om det varit bland det jobbigaste jag gått igenom.. 

Jag tror att man ibland bara Måste inse att det kanske faktiskt är slut och att det är dax att gå vidare. 

Känner du lust för din fru? Vill du vara nära henne, ha henne? Kanske har ni helt enkelt Växjö ifrån varandra.? Eller, om du faktiskt vill det, och tror att det går att reparera allt som hänt er, så kanske det är dax att försöka väcka förhållandet lite...? 

Anonym (Besviken make) skrev 2023-01-31 11:07:26 följande:

Jag har varit tillsammans med min fru i 11 år, och sedan vi flyttade till ny ort, och hus tillsammans för några år sedan har hennes gnista för mig minskat, särskilt senaste två åren. 
    Hon har hittat sammanhang och umgänge på orten, utöver jobb och kollegor. Men inte jag. 
    Jag har inte försökt tillräckligt heller, det är jag medveten om. Men mycket har hänt, med lite tuffare tider, en uppsägning pga arbetsbrist mm har gjort att jag bytt jobb ett par gånger sedan flytten, vilket har stressat mig och fått mig må lite dåligt. Efter att nu, på tredje jobbet, ha hittat mer rätt, och fått fin löneutveckling desdutom började jag må bättre.

Men... Så kände jag att något var fel. Hon drog sig undan mer, och jag kände att det var något hon inte berättade. Jag letade till slut fram att hon gått och blivit attraherad av en kille I det sammanhanget hon är engagerad en hel del, och de ses i perioder när föreningen är aktiv. Hon hade varit otrogen med honom, minst två gånger med månaders mellanrum, och beskriver det som att det är så spännande med honom, känner attraktion osv... tror de också skrivit en del, skickat nakenbilder osv.  

Jag är självklart förkrossad, och vi har en svår situation med mycket osäkerhet. Hon har sagt hon vill försöka, och nu att hon avslutat vad det nu var de hade. Tror inte han var ute efter nåt seriöst.  
    Men samtidigt att hon känt länge nu att det varit problem mellan oss, då jag inte gör så mycket med andra på fritiden bland annat. Att hon älskar mig, men saknar pirret. Jag har blivit för tråkig och inte spännande nog i hennes ögon, vilket verkar döda attraktionen. 

Jag vet inte hur jag ska göra. Om nåt går att rädda. En del av mig vill bara begära skilsmässa och köpa ut henne ur huset... men det vi har är så svårt att släppa. 

Hon har dock inte fixat annat boende (vad jag vet)... utan verkar än så länge avvakta, och tänka att vi kanske kan rädda relationen.  

Hur var det för dig? Försvann dragningen till din man/sambo för att han var för mycket hemma, och inte hittade på saker med andra? Eller var det mer att han inte hittade på saker med dig? 

Min fru har liksom valt mer och mer att inte inkludera mig i de sammanhang hon rör sig, för att (som jag upplever det) hon blir lite begränsad i den hon är i sådana sammanhang när jag är med. Hon är glad i uppmärksamhet,  lite teaterapa och är gärna mer flamsig. Jag upplever att hon har förändrats en del senaste åren, och andra saker är viktiga nu, än för några år sedan. 

Så svårt det här..! 
    Kanske blir jag lyckligare på sikt av att bara lämna det här, välja skilsmässa... känner mig bortvald, såklart. Och oattraktiv. 

• Anonym (Slippery slope)

<klipp<

Så svårt det här..! 

Jag är den där uppmärksamhetskrävande frun, fast det har gått 25 år och jag funderar på skilsmässa. Det är nog egentligen inte min man som har ändrat sig så mycket, så det är inte hans fel att det är så här.

Det är nog mer jag som har tröttnat på hans osociala sätt och oengagemang. Jag behöver uppmärksamhet och jag tycker att min man har blivit för bekväm med allt sånt. Man försöker prata om att hans bror tar ut sin fru på dejt varje månad, ger blommor ibland FÖR ATT HON GILLAR DET och om hur vissa män faktiskt fattar att det är ett sätt att visa sig engagerad i relationen, även om de inte är en blomköpande eller sextande eller middagsbokande typ av naturen.

Kort sagt, när jag hade känt mig som en möbel som ingen såg i ett par år var jag så desperat att jag la ut några lättklädda bilder på nätet. Responsen blev att min man måste vara blind eller dum i huvudet som inte uppskattar vad han har mer. Sen fick jag ett anfall av lust, och tog kontakt med en man som jag vet har beundrat mig i flera år. Han var grym på sexting, bara till att börja med.

Min man fortsatte vegetera framför datorn i sina mjukisbyxor medan min älskare uppskattade mig till sjunde himlen. Har aldrig känt mig så åtråvärd med någon man, men jag tror inte han vågar satsa på mig.

Nu måste jag ta ett beslut. Stanna kvar i det vi har byggt och vara uttråkad och känna mig osexig, eller söka mig vidare till ett eget liv.

Jag vet att det inte finns några felfria partners, men jag kanske kan få andra saker att irritera mig på, i alla fall. För jag orkar nog tyvärr inte irritera mig på samma saker i 25 år till, men igen- det är inte min mans fel. Han är ungefär lika bra eller lika tråkig som han var från början.
  • Anonym (Beata)

Så svårt det här..! 

En gång i tiden hade jag en pojkvän som behövde hela tiden typ vara ute och röra på sig, känna än den, än den andre och fara runt precis överallt och ingenstans. Jag var inte sån. Jag frågade vad han fick ut av det då han prioriterade så mycket av det före tiden med mig, och varför han egentligen var i en relation. För mig om jag var som han så skulle jag inte vara  i en relation. Vi passade uppenbarligen inte ihop. Hans felprioriteringar och hans oändliga behov av externa bekräftelser, att aldrig kunna stanna upp, vara harmonisk i stunden gjorde honom till en urusel pojkvän. Jag minns också att det var något hemskt som hände under den tiden i min familj och en tid då jag var i behov av stöd. Jag fick inget stöd alls från honom. Långt senare efter det tagit slut höll han på att tro han skulle få mig tillbaka, när jag mådde bra, när jag var på topp. Aldrig i detta liv! Jag såg honom för vad han var, en riktigt jävla nolla som bara sprang omkring som ett annat fån och vägde mer nästintill främlingars syn på honom som mer viktig än min syn, och fick mig att känna mig som andrahandsval, om ens det. Jag valde med omsorg min nästa pojkvän och han var som jag. Han var till och mer bättre än jag var. Han var inte imponerad av nån. Han prioriterade alltid helt rätt mig före något annat. Han kunde liksom jag också ha socialt liv och intressen men han sa att det gav honom inte så mycket som tiden med mig gjorde. Utan att jag behövt säga något någon endaste gång har jag sett hur han fortsatt prioritera rätt. Då blir man också generös tillbaka och kan pusha på att det är helt okej om du vill vara mer med dina polare osv. 

Din fru vet jag att jag hade sett ner på, jag tror det är något allvarligt fel på dem som håller på så där. Inte alla är lämpade för att vara i en relation, de vet inte att uppskatta det och så fort något inte går deras väg - ja då är det såklart den andres fel att den inte är tillräckligt spännande och rolig. Hur spännande och roliga är de själva tror dem? Idioter. Det är dem som gör att man slocknar. Vi hade inte slocknat på egen hand. 
  • onelifetolive

Vad många verkar glömma är att den som "väljer" att lämna kan vara minst lika ledsen och förtvivlad som den som blir lämnad.
    Det är klart att man vill ha det som från början. 
    Klart att man vill att allt ska funka. 
    Klart att man inte vill bryta upp allt och kasta sig ut i en oviss framtid. 
    Men ibland måste man och det är inte roligt. 

Därav kvalen och dom motsägelsefulla känslorna. 
    Men det går över. 
    Det är/kan vara extremt tufft i flera månader efter, men man kommer ur det också och då känner man sig otroligt stark.

Man ska alltid gå på magkänslan. Alltid!

• Anonym (Villrådig)

❤️❤️

onelifetolive skrev 2023-08-15 10:59:58 följande:

Vad många verkar glömma är att den som "väljer" att lämna kan vara minst lika ledsen och förtvivlad som den som blir lämnad.
    Det är klart att man vill ha det som från början. 
    Klart att man vill att allt ska funka. 
    Klart att man inte vill bryta upp allt och kasta sig ut i en oviss framtid. 
    Men ibland måste man och det är inte roligt. 

Därav kvalen och dom motsägelsefulla känslorna. 
    Men det går över. 
    Det är/kan vara extremt tufft i flera månader efter, men man kommer ur det också och då känner man sig otroligt stark.

Man ska alltid gå på magkänslan. Alltid!

Svar på tråden Gör jag fel som lämnar?