• Anonym (Hej)

Att bli särbos

Hej hörni. Jag behöver lite råd.

Jag och min pojkvän är 20 och 21 år gamla. han är lite av mammas pojke fortfarande men en kille med hjärtat och potential att bli den där dröm mannen alla vlll ha i sitt liv?
    Jag har vuxit upp under hårda förhållanden och inte haft så mycket curling, vilket gjort att jag snabbare mognat.
    tex bodde jag hemifrån hela min gymnasietid då jag inte pluggade i hemstaden.

vi har haft det tufft till och från, vi har varit tillsammans i 4 år så det är ett tag nu.
    På nått sätt hittar vi alltid tillbaka till varann, och kärleken tar liksom inte slut fast vi kan bråka som hund och katt ibland.
    Vi tog ett break ifrån varann några månader men sedan flyttade vi ihop För första gången.
    det funkade ungefär 2 månader sen kände jag att vi var väldigt olika.

jag har svårt att hantera separationer och är väldigt rädd att se slutet på en relation. Jag hoppas att kanske särbos ska funka då han får mogna och växa i sig själv.. eller så är det bara början på slutet.
    allt annat är bra och han har fantastiska föräldrar Som jag älskar som min egen familj. är det fel att tro att vi kan fixa det här? borde jag bara ge upp?

• Svar på tråden Att bli särbos
  • Anonym (+++)

Hjärnan är inte fullt mogen förrän nånstans runt 25 år, så om du orkar kämpa tills dess så borde han (och du) mogna lite till från där ni är idag. 

Du har inte skrivit exakt vad det är som gör att ni inte riktigt synkar. Är det att han är curlad och inte gör nått hemma och du får göra allt eller vad syftar du på? 

• Anonym (Hej)

tack för dina tankar,
    vi har olika syn på hur vi ska leva, han tycker fortfarande det är roligt att gå ut och festa med sina vänner och glömmer ofta konsekvenser av sina handlingar.
    Typ som senaste bråken har handlat om att han var ute och drack till sent med sina vänner och dagen efter fyllde jag år och vi skulle åka till Stockholm tillsammans. Den dagen blev helt förstörd då jag vakar 04 av att han inte är hemma. Ringer och då ljög han om var han var osv? små saker som sätter sina spår.
    när vi bråkar kan det lätt trappas upp och bli väldigt stort, ouppklarade saker som ligger och guppar i bakgrunden.
    jag är en väldigt känslig person medans han tänker ?varför vara ledsen om man kan vara glad?. Vi båda är impulsiva (jag mer än honom) och tar snabbt beslut vi sedan ångrar. Har därför varit många uppbrott där vi sedan går tillbaka.
    när han kommunicerar och vi kan prata om saker funkar vårat förhållande utmärkt och våra olikheter är previs det som gör att vi fortfarande vill kämpa för varann.
    Han har äntligen gått med på att gå och prata tillsammans och få professionell hjälp att hantera dels mina utbrott och hans passiva sätt att undanfly konflikter. 

han kommer från en familj där det är lite tabu att snacka om sina problem, medans i min familj är det högt till tak och vi säger precis vad vi tycker och känner. Nu är iallafall lägenheten uppsagd och jag slits mellan om vi ska flytta till en mindre lägenhet tillsammans då vi har svårt att vara ifrån varandra eller om vi ska ha en varsin lägenhet men som i längden blir oekonomisk om vi ändå sitter hos varann hela tiden ändå.

• Anonym (+++)

Att tokfesta dagen innan han VET att han har annat + ljuga om var han sov = tonårsbeteende. Jag hade verkligen blivit besviken. 
    Blir ni särbo så är det säkert skönare för dig, men samtidigt kan han vara ännu mer den där festande omogna grabben. Men ja, om ni bråkar så tycker jag nog inte ni ska bo ihop - kanske heller inte ens vara ett par ärligt talat. 

Ni är unga båda två, och du har ju insett att ni är i rätt olika fas mognadsmässigt och erfarenhetsmässigt. Jag är äldre, har varit igenom några relationer och min bedömning av det du skriver är att det här kommer inte hålla. Ni kommer bråka varje gång du tycker att han inte gör det han borde (som en vuxen människa). Risk att det blir som att du är förälder och han tonåring. Han kommer tycka att du vill "bestämma" över honom och han kommer reagera med att göra ännu mer "omogna" saker. 

• Anonym (korven)
    Anonym (Hej) skrev 2023-01-12 05:47:13 följande:
    Att bli särbos

Jag och min pojkvän är 20 och 21 år gamla. han är lite av mammas pojke fortfarande men en kille med hjärtat och potential att bli den där dröm mannen alla vlll ha i sitt liv?
    Jag har vuxit upp under hårda förhållanden och inte haft så mycket curling, vilket gjort att jag snabbare mognat.

vi har haft det tufft till och från, vi har varit tillsammans i 4 år så det är ett tag nu.
    På nått sätt hittar vi alltid tillbaka till varann, och kärleken tar liksom inte slut fast vi kan bråka som hund och katt ibland.
    Vi tog ett break ifrån varann några månader men sedan flyttade vi ihop För första gången.

jag har svårt att hantera separationer och är väldigt rädd att se slutet på en relation. Jag hoppas att kanske särbos ska funka då han får mogna och växa i sig själv.. eller så är det bara början på slutet.
    allt annat är bra och han har fantastiska föräldrar Som jag älskar som min egen familj. är det fel att tro att vi kan fixa det här? borde jag bara ge upp?

Du resonerar delvis väldigt moget fast du är så ung. Vilket också känns lite sorgligt. För din tvekan låter som om du och din pojkvän istället är 20 år äldre och det är barn inblandat. För tyvärr är det ju såhär att generellt är folk som de är och det där med potential kan man bara glömma. Lägg på att din pojkvän är en mama's boy. Men eftersom din pojkvän är lite ung, ligger det kanske något i att han kan utvecklas mycket framöver. Men... Det kan ju du också.

Jag känner igen mig i dig. Har också haft trasslig barndom och ofta sökt mig till trygghet och varit kvar länge i relationer som kanske trots allt inte bygger upp mig men ändå varit en trygghet. Åh vad jag önskar att jag hade varit fri att "leka " mer. Jag unnar dig det också. Att gå in i relationer med öppen glädje istället för med trygghet som mål. 

Om du och din pojkvän inte är rätt för varandra så ska ni inte vara ihop, även om han blivit din trygghet eftersom du växt upp och blivit självständig så tidigt. Förstår att för dig är det här större än bara en breakup. Att hans familj blivit nåt extra för dig.

Men du förtjänar någon som ligger på din nivå. Du nämner att ni också är olika.

Försök hitta vänner och aktiviteter som utvecklar dig, istället för att göra slut.
  • Anonym (korven)
    Anonym (korven) skrev 2023-01-13 08:41:57 följande:
    Försök hitta vänner och aktiviteter som utvecklar dig, istället för att göra slut.
    herregud, skrev HELT FEL.

Försök hitta vänner och aktiviteter som utvecklar dig OCH VÅGA GÖRA SLUT OM DET INTE KÄNNS RÄTT, ska det stå! 
  • Anonym (korven)
    Anonym (Hej) skrev 2023-01-13 07:29:04 följande:

tack för dina tankar,
    vi har olika syn på hur vi ska leva, han tycker fortfarande det är roligt att gå ut och festa med sina vänner och glömmer ofta konsekvenser av sina handlingar.
    Typ som senaste bråken har handlat om att han var ute och drack till sent med sina vänner och dagen efter fyllde jag år och vi skulle åka till Stockholm tillsammans. Den dagen blev helt förstörd då jag vakar 04 av att han inte är hemma. Ringer och då ljög han om var han var osv? små saker som sätter sina spår.
    när vi bråkar kan det lätt trappas upp och bli väldigt stort, ouppklarade saker som ligger och guppar i bakgrunden.
    jag är en väldigt känslig person medans han tänker ?varför vara ledsen om man kan vara glad?. Vi båda är impulsiva (jag mer än honom) och tar snabbt beslut vi sedan ångrar. Har därför varit många uppbrott där vi sedan går tillbaka.
    när han kommunicerar och vi kan prata om saker funkar vårat förhållande utmärkt och våra olikheter är previs det som gör att vi fortfarande vill kämpa för varann.
    Han har äntligen gått med på att gå och prata tillsammans och få professionell hjälp att hantera dels mina utbrott och hans passiva sätt att undanfly konflikter. 

han kommer från en familj där det är lite tabu att snacka om sina problem, medans i min familj är det högt till tak och vi säger precis vad vi tycker och känner. Nu är iallafall lägenheten uppsagd och jag slits mellan om vi ska flytta till en mindre lägenhet tillsammans då vi har svårt att vara ifrån varandra eller om vi ska ha en varsin lägenhet men som i längden blir oekonomisk om vi ändå sitter hos varann hela tiden ändå.

Nu har jag läst även detta.

Vill du ha en sådan egoistisk kille, som festar till din födelsedag till kl 4 när du fyller år dagen efter och ni har planer? Inte ok. 

Han låter som en okänslig, egoistisk person. Och ni funkar helt olika. Du förtjänar bättre.
  • Anonym (korven)
    Anonym (+++) skrev 2023-01-13 07:36:09 följande:

Att tokfesta dagen innan han VET att han har annat + ljuga om var han sov = tonårsbeteende. Jag hade verkligen blivit besviken. 
    Blir ni särbo så är det säkert skönare för dig, men samtidigt kan han vara ännu mer den där festande omogna grabben. Men ja, om ni bråkar så tycker jag nog inte ni ska bo ihop - kanske heller inte ens vara ett par ärligt talat. 

Ni är unga båda två, och du har ju insett att ni är i rätt olika fas mognadsmässigt och erfarenhetsmässigt. Jag är äldre, har varit igenom några relationer och min bedömning av det du skriver är att det här kommer inte hålla. Ni kommer bråka varje gång du tycker att han inte gör det han borde (som en vuxen människa). Risk att det blir som att du är förälder och han tonåring. Han kommer tycka att du vill "bestämma" över honom och han kommer reagera med att göra ännu mer "omogna" saker. 

Jag tror också det. Och har samma erfarenheter som +++
  • Friger

Tror att särbo är början på slutet.

Hans beteende är som du själv förstår inte bra. Kan han mogna? Absolut. Kan du vänta så länge? Ingen aning...

Sen att det är lite skav när man precis flyttat samman är inte så konstigt. Särskilt om man inte är van vid det.

När han ljög om vart han var på natten till din födelsedag, det var inget fuffens?

• sextiotalist

Du är brådmogen och han, en ganska normal 20-åring.
    Du vill ha ett familjeliv, han vill ha kul och skoj. Inse att ni är i helt olika skeden i livet och det kommer inte fungera 

• Anonym (Våga värdera sig själv.)

Jag tycker absolut ni ska bli särbos. Och sedan mest troligen bryta upp. 

Leta inte efter potentialen i din kille, utan i potentialen i dig själv. Hans impulsivitet, tillsammans med din egen kommer inte bli ett stabilt och vuxet förhållande.

Ni har varit ihop i 4 år och är rätt unga. Nån del hos varandra klickar säkert, men det betyder ju verkligen inte att du ska satsa på denna kille. Är sättet ni behandlar varandra något du vill ha med dig resten av livet? Om inte, så är det dags att lägga detta bakom dig och faktiskt se om du hittar någon annan som du faktiskt inte har dessa problem med. 

• Anonym (gå vidare)
    Anonym (Hej) skrev 2023-01-12 05:47:13 följande:
    Att bli särbos

Säger som flera här, ni är på olika platser i livet. Inte ok av honom att förstöra din födelsedag, men i övrigt är det ju ingen av er som har rätt eller fel.

Han verkar vara en normal 21-åring utifrån den uppväxt han kommer ifrån, lite omogen, men det kommer säkert ordna till sig. Inget konstigt att vilja festa och ha kul i den åldern.

Du verkar mogen för din ålder på ett sätt, lite ledsamt att du "tvingats" till det. Samtidigt har du problem med utbrott du behöver jobba på och du måste också acceptera att han är där han är i livet och inte räkna med att han ska vara där du är. Det är troligen mer vanligt att man är som han är i den åldern.

Jag tycker inte heller man ska behöva gå i parterapi när man är 20 år. Det ska inte redan då vara massa bråk och problem. Då är det snarare så att man inte är rätt för varandra. Ni är så unga och det finns så mycket att uppleva och så många andra människor där ute. Det som gör att ni fortsätter ihop är säkert ditt behov av trygghet.  

Om det är för jobbigt att bryta upp, bli särbos, träffas när ni båda känner för det, men försök att skapa era egna liv och släpp varandra lite fria. 
  • Anonym (Hej)

Tack för allas kloka tankar här i tråden, det är alltid värdefullt att få input utifrån.
    och som många säger här är detta nog ett sätt för mig att ständigt skjuta ifrån mig våran separation.
    min familj vill inte se mig med honom längre då dom ser hur nedbruten jag kan bli när vi bråkar. och när man börjar tvivla på sina egna Åsikter också, då blir det farligt och destruktivt för en själv..
    Jag är otroligt ledsen över att sätta stopp för vårat förhållande då jag vet att det är så mycket jag älskar med vår relation. Men kanske är det så enkelt att det är det här lilla barnet i mig som inte fick det man förtjänar som barn, som söker tryggheten i min partner. 

I allmänhet är jag en väldigt stark person, en kompis som man vänder sig till när man har problem. Och ändå står man här själv i klistret.. men det är nog som många säger att man behöver ta sig ur situationen för att kunna se hur man faktiskt mådde. 
    Ni har helt rätt i att det finns så mycket människor där ute och det är nog dags att sluta såra varandra till en punkt där man slutar tro på sig själv.

• Anonym (korven)
    Anonym (gå vidare) skrev 2023-01-13 10:27:10 följande:
    Säger som flera här, ni är på olika platser i livet. Inte ok av honom att förstöra din födelsedag, men i övrigt är det ju ingen av er som har rätt eller fel.

Han verkar vara en normal 21-åring utifrån den uppväxt han kommer ifrån, lite omogen, men det kommer säkert ordna till sig. Inget konstigt att vilja festa och ha kul i den åldern.

Du verkar mogen för din ålder på ett sätt, lite ledsamt att du "tvingats" till det. Samtidigt har du problem med utbrott du behöver jobba på och du måste också acceptera att han är där han är i livet och inte räkna med att han ska vara där du är. Det är troligen mer vanligt att man är som han är i den åldern.

Jag tycker inte heller man ska behöva gå i parterapi när man är 20 år. Det ska inte redan då vara massa bråk och problem. Då är det snarare så att man inte är rätt för varandra. Ni är så unga och det finns så mycket att uppleva och så många andra människor där ute. Det som gör att ni fortsätter ihop är säkert ditt behov av trygghet.  

Om det är för jobbigt att bryta upp, bli särbos, träffas när ni båda känner för det, men försök att skapa era egna liv och släpp varandra lite fria. 
    håller med. 
  • Anonym (korven)
    Anonym (Hej) skrev 2023-01-13 11:22:14 följande:

Tack för allas kloka tankar här i tråden, det är alltid värdefullt att få input utifrån.
    och som många säger här är detta nog ett sätt för mig att ständigt skjuta ifrån mig våran separation.
    min familj vill inte se mig med honom längre då dom ser hur nedbruten jag kan bli när vi bråkar. och när man börjar tvivla på sina egna Åsikter också, då blir det farligt och destruktivt för en själv..
    Jag är otroligt ledsen över att sätta stopp för vårat förhållande då jag vet att det är så mycket jag älskar med vår relation. Men kanske är det så enkelt att det är det här lilla barnet i mig som inte fick det man förtjänar som barn, som söker tryggheten i min partner. 

I allmänhet är jag en väldigt stark person, en kompis som man vänder sig till när man har problem. Och ändå står man här själv i klistret.. men det är nog som många säger att man behöver ta sig ur situationen för att kunna se hur man faktiskt mådde. 
    Ni har helt rätt i att det finns så mycket människor där ute och det är nog dags att sluta såra varandra till en punkt där man slutar tro på sig själv.

lycka till! dra ut och festa!!
  • Anonym (din tid kommer)
    Anonym (Hej) skrev 2023-01-13 11:22:14 följande:

När man är i kris och dessutom ff relativt ung så blir känslorna också starkare, dramatiken förstoras och alla beslut känns större, allvarligare.

Jag har den perioden bakom mig, barn i din ålder, och erfarenheter som jag önskar att jag hade då. Eller nån att prata med.

Om man tittar på din situation och relation, alla omständigheter lite utifrån så blir det väldigt tydligt. Oddsen för att ni ska fortsätta hänga ihop och bli gamla tillsammans är extremt dåliga. Det beror inte på att det är nåt fel på er, ni verkar fina och bra båda två. 
    När man är 16-17 och även nu, runt 20, vet man så lite om sina behov eller sin egen personlighet. Man värderar sånt som är helt oviktigt några år senare, när man ska bilda familj eller ett gemensamt hem.

De starka känslor du känner nu är inte nödvändigtvis ett mått på kärleken utan rädsla att förlora en trygghet, osäkerhet på hur det ska bli sedan. Rädsla att bli ensam, övergiven att förlora en familj (hans familj är ju som din också nu).

Allt detta är naturliga känslor men de står också i vägen för ett klokt beslut för framtiden. Risken är att du fortsätter att kämpa för att sedan krascha ännu hårdare mot en vägg. I värsta fall har ni hunnit skaffa barn när ni till slut ger upp.

Mitt råd till dig skulle vara att gå iväg själv och prata med en terapeut (kurator, psykolog). Bolla dessa tankar, känslor och ta hjälp framåt.

Jag skulle också föreslå att ni inte bor ihop nu. Skit samma att ekonomin drabbas, ni får hitta lösningar. Det är viktigare att du och ni utvecklas på ett sunt sätt och hittar en bra väg in i nästa fas av vuxenlivet.

Kanske skulle det vara bra med ett längre, ordentligt break där ni får utvecklas själva på var sitt håll. I nuläget kan ni troligen fortsätta vara vänner (vilket kan vara viktigt för dig) men kämpar ni tills ni kraschar hårt kan alla broar vara brända där.

Efter en längre tid utan tjafs och konflikter kommer ni lära känna nya sidor av varandra och er själva. Min gissning är att du upptäcker att du behöver något annat i ditt liv, någon som balanserar upp din impulsiva sida. Troligen behöver även han det.

Ni förstår varandra väl eftersom ni känner igen känslan, impulsstyrningen och det ger en viss trygghet. Samtidigt är det dåliga förutsättningar för en långsiktig relation, där handlar det oftast om att hitta någon som inte är för lika, någon som kompletterar och kompenserar för de egna bristerna.

Jag önskar att någon hade berättat detta för mig för länge sedan, då hade mitt liv sett annorlunda ut idag.

Kom ihåg att det inte är nån panik, du har gott om tid att hitta det (och den) du vill ha och behöver i livet.

Svar på tråden Att bli särbos