Inlägg från: Anonym (Gäddan 3XL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gäddan 3XL)

Dumpen. Bra eller dåligt?

Det är verkligen smärtsamt att se konfrontationenrna med gäddorna, men jag kan inte låta bli att titta.

Snacka om ett ögonblick som förändrar livet.

• Anonym (Gäddan 3XL)
    Anonym (makrill) skrev 2023-07-04 12:06:59 följande:

Jag tänker att de kunde väl blurra deras ansikten och ändå ha med dem på video. På så vis får inte alla reda på vem det är. Det är som sagt inget roligt för ett barn att ha sin egen pappa uthängd för all framtid (som det ser ut nu) på Dumpens hemsida, och sen kanske spridd över nätet. En familj kanske kunde räddas i stället för att splittras om förövaren i stället kunde få behandling eller liknande. Dumpen verkar dock inte lägga ner så mycket tid på att "hjälpa" till mer än att lämpa ut ett visitkort.

Konsekvenserna blir enorma av deras arbetsmetod. Har blivit en "underhållingssida" och ibland aviserar nab en ny gäffa på samma sätt som man aviserar TV-program på TV.

"Imorgon lägger vi ut en ny gädda".

Dumpen är en affärside och ett växande företag. Det är mer och mer reklam på sidan och donationerna ökar säkert på samma sätt.
  • Anonym (Gäddan 3XL)
    Anonym (Split) skrev 2023-07-14 13:39:10 följande:
    Nej det finns inga bevis för att det har någon effekt. Att dessa vider (tillfälligt) skrämts bort från delar av nätet betyder inte att de inte hittat andra sätt att närma sig barn. Och i de fall där de förvarnat en pedofil att deras beteende är uppdagat har gett gäddan en chans att radera spår som polisen behövt för sina utredningar. Där har dumpen en motsatt effekt i att på riktigt sätta dit dem. 
    Dumpen är en affärsidé och ett arbete för Sara och Patrik som annars hade varit arbetslösa.

Blivit en slags underhållning som hela tiden växer. Nu säljer man merchandise och har sponsorer på sidan.

Ibland aviserar man nya "gäddor" precis som man aviserar nya TV-program.

Frågan är om deras arbete hjälper någon.

Man skrämmer bort vissa från att söka kontakt på Internet, men innebär ju inte att de upphör med att ta kontakt med barn på andra sätt.

Alla vettiga människor tycker det är fasansfullt med pedofili, men tror det finns bättre sätt att angripa problemet.
  • Anonym (Gäddan 3XL)
    Anonym (makrill) skrev 2023-07-28 13:30:09 följande:
    Och sen får de väl jubel av Dumpenfansen. Det känns inte särskilt trevligt. Man ska aldrig uppmuntra till våld även om man tycker någon förtjänar det. Då är man helt fel ute. Dumpen verkar ligga i gränslandet där då de tillåter hat och hot i kommentarer (såvida det inte är på FB, då är rädda för att stängas av).
    Man undrar vilka de där killarna var som misshandlade gäddan.
    Var de sotraffade sedan tidigare eller med kriminellt förflutet?

Nu ska de sitta inne i några år. Var det något de hade räkmat med att det skulle kunna hända?
  • Anonym (Gäddan 3XL)
    Anonym (Björn) skrev 2023-07-28 17:47:38 följande:
    Vad har våld med Dumpen att göra?

Tredje frågan kan jag knappt besvara utan att bli avstängd men kan konstatera att färre barn blivit utsatta tack vara Dumpen.
    Hur kan du veta det?
    Att färre barn blir utsatta pga det dumpen gör
  • Anonym (Gäddan 3XL)
    Anonym (Björn) skrev 2023-07-28 17:57:48 följande:
    Besvarar jag den frågan blir jag avstängd. 

Tycker det är helt befängt hur någon kan inbilla sig att så inte är fallet faktiskt. 
    Det avskräcker förhoppningvis några att fiska på nätet. Men intresset för barn slutar inte där.
  • Anonym (Gäddan 3XL)
    Anonym (makrill) skrev 2023-08-11 07:43:12 följande:

Vad tycker ni om den senaste fångsten då? En lärare blev uthängd som endast hade sexchattat med en "14-åring" och tydligt skrivit att han inte ville träffa henne?

Ytterst olämpligt att chatta med minderårig på det sättet, men det här är ett typiskt fall där Dumpen vill sätta dit något.

Där de är väldigt drivande trots att den andre är tveksam och i detta fall så skrev han att han inte ville ses IRL.

Sesan stämmer det träff med honom via vuxenkonto och konfronterar honom med vad han sagt till den påhittade 14-åringen.

Inte ok. Ska han få livet förstört för ett sådant misstag?
  • Anonym (Gäddan 3XL)
    Anonym (Björn) skrev 2023-08-11 16:27:19 följande:
    Tycker det var fel att hänga ut honom på det sättet. Han skrev extremt olämpliga saker men är han ens pedofil? Tveksamt.
    Han skrev olämpliga meddelanden till en 14-åring samtidigt som han var tydlig med att han INTE vill träffas trots att 14-åringen var väldigt intresserad av att göra det.

Ibland kan det bli galet framför skärmen, man skriver saker man aldrigt skulle ha sagt i verkligheten. Känns som han kom på sig själv med tanken "Vad håller jag på med?" för att sedan avsluta chatten
    då tar dumpen kontakt med honom via ett "vuxenkonto" för att kunna stämma träff och konfronterar honom med vad han skrivit till "14-åringen".

Det här handlar ju bara om att man vill sätta dit honom, han är inte intresserad av barn.
    tänk om han ska få framtiden raserad pga av en olämplig chatt.

hemskt, tycker jag men vet, han kanske blir ytterligare en som avslutar livet efter att ha blivit uthäng.

konsekvenserna blir enorma
  • Anonym (Gäddan 3XL)
    Anonym (makrill) skrev 2023-08-13 18:47:03 följande:
    Nej tycker inte jag heller. Att chatta med en minderårig är inte alls lika allvarligt som att träffa någon IRL, och han skrev att han inte tänker göra det. Jag har för mig Sara sagt att det är samma sak, den digitala världen och verkligheten. Förstår inte vad hon menar med det!? Och hon har även sagt att det är precis lika illa. Det är det ju absolut inte.
    Sjukt arbetssätt och Dumpen gör ju precis allt de kan för att snärja in gäddorna.

Den här mannen har deltagit i en ytterst olämplig chatt med fiktiv 14-åring och blir uthängd som pedofil.

Begriper heller inte hur det som "händer på nätet händer i verkligheten" som Sara säger.

Det är väl två helt skilda saker
  • Anonym (Gäddan 3XL)
    Anonym (makrill) skrev 2023-08-13 22:10:28 följande:
    Ja, det är som att förminska de som blir utsatta i verkligheten.
    Det händer väldigt mycket på nätet som inte händer i verkligheten. Lätt att bli en annan människa på nätet. En "digital personlighet".

Lätt att överdriva, ljuga och vara vågad framför skärmen men inte lika lätt att vara det IRL.

Man kan ta valfri diskussionstråd här för att finna det.

Ex. kille skryter och skriver att han legat med 200 kvinnor. Han överdriver ngt enormt.

Skulle han våga säga det IRL? Nja, såvida han inte är väldigt skicklig på att ljuga skulle de som lyssnar skratta år honom.
Svar på tråden Dumpen. Bra eller dåligt?