Inlägg från: Vanjasöt |Visa alla inlägg
  • Vanjasöt

Dumpen. Bra eller dåligt?

Dumpen är mycket bra och ett nödvändigt ont i vår tafatta rättsstat. 

• Vanjasöt
    Anonym (Raketost) skrev 2023-07-03 10:58:38 följande:

Dumpen är lite för trubbigt. Man ska inte hänga ut folk om deras oskyldiga familj kan drabbas av efterföljande hat. Patrik och Sara verkar inte heller må helt bra och jobbar på som i en känslomässig bärsärkagång. Känns som om det finns en hel del underliggande obearbetat hat. Helt förståeligt, såklart. 
    Men jag undrar om de tänker på konsekvenserna alls.

Det går ju att driva dumpen och sätta dit pedofiler utan att hänga ut dom med familj. 

Skillnaden i ditt resonemang är att du tar förövarens parti och perspektiv medan Sara och Patrik har barnens perspektiv i fokus.
  • Vanjasöt
    Anonym (Raketost) skrev 2023-07-03 10:58:38 följande:

Dumpen är lite för trubbigt. Man ska inte hänga ut folk om deras oskyldiga familj kan drabbas av efterföljande hat. Patrik och Sara verkar inte heller må helt bra och jobbar på som i en känslomässig bärsärkagång. Känns som om det finns en hel del underliggande obearbetat hat. Helt förståeligt, såklart. 
    Men jag undrar om de tänker på konsekvenserna alls.

Det går ju att driva dumpen och sätta dit pedofiler utan att hänga ut dom med familj. 

Skillnaden i ditt resonemang är att du tar förövarens parti och perspektiv medan Sara och Patrik har barnens perspektiv i fokus.
  • Vanjasöt
    Anonym (makrill) skrev 2023-07-03 12:15:53 följande:
    Det gör de ju inte när familjer blir splittrade och barn blir mobbade och mår dåligt av det.
    Och hur tror du familjer och anhöriga mår vars barn blivit utsatta av monster likt de som hängs ut? Tror du gäddornas familjer skulle må bättre om det var riktiga barn som blev utsatta för deras brott?
  • Vanjasöt
    Anonym (Raketost) skrev 2023-07-03 12:46:39 följande:
    Som jag skrev ovan, det går att sätta dit pedofiler utan att hänga ut dom. Speciellt om förövarna har familjer så bör man tänka efter en extra gång. 
    Meningen är att dömma pedofiler i domstol inte att deras barn ska riskera mobbing och hat. 

Jag tar inte förövarnas parti, men jag tänker på deras oskyldiga familjer. Deras barn har ibte valt en pedofil till förälder och ska därmed slippa konsekvenser. 
    Så du ser hellre att gäddorna fullbordar en riktig våldtäkt? För dom har ju i lagens mening inte begått något brott när dom chattat med en vuxen individ. Det är ju det som är problemet med rådande lagstiftning.
  • Vanjasöt
    Anonym (makrill) skrev 2023-07-03 13:04:59 följande:
    De behöver inte hänga ut dem för att stoppa en eventuell våldtäkt.
    Flera av de som hängs ut är kroniska återfallsförbrytare.. Så jo, det behövs. Det finns ett stort allmänintresse och det trumfar den lilla skadan det blir av att hänga ut förövaren. Dina argument haltar rejält.
  • Vanjasöt
    Anonym (Raketost) skrev 2023-07-03 13:09:07 följande:
    Var har jag skrivit att jag vill det? 

De kan ju möta upp gäddorna utan att hänga ut dom på nätet. I alla fall de som har familj och barn. 

Du skrev ju att du vill att gäddorna ska bli dömda i domstol alltså måste de fullborda ett brott för att så ska ske. Men du kanske menade någon annan typ av brottslighet, typ snatteri? Skrattande
  • Vanjasöt
    Anonym (Raketost) skrev 2023-07-03 13:19:25 följande:
    Jag vill absolut att de ska bli dömda i domstol. Vill inte du? Och de får gärna hängas ut så länge oskyldiga inte drabbas. 
    De begår inget brott ergo kan de inte bli dömda för det. Det är inte olagligt att grooma en vuxen som spelar ett barn.
  • Meddelande borttaget
  • Vanjasöt
    Anonym (Raketost) skrev 2023-07-03 13:47:41 följande:
    Ok, men du vill fortfarande att pedofiler ska bli dömda i domstol väl?
    Att vara pedofil är inget brott.
  • Vanjasöt
    Anonym (makrill) skrev 2023-07-03 14:16:32 följande:
    Men du håller väl med om att det är synd att barnen till förövarna blir drabbade? Kan du i så fall inte tänka att "Dumpen är bra, men det borde finnas någon bättre metod där inga barn drabbas."?
    Jag hade hellre sett att våra rättsvårdande myndigheter hade haft hand om det men de saknar verktyg i dagsläget.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Dumpen. Bra eller dåligt?