Inlägg från: Anonym (Björn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Björn)

Dumpen. Bra eller dåligt?

erikaABC skrev 2023-01-11 22:34:26 följande:
    Dumpen. Bra eller dåligt?

Vad tycker du om Dumpen? Sajten där man berättar om pedofiler.

Tycker det är bra. De har stoppat mängder av pedofiler. Pedofilerna får även ett socialt straff.
  • Anonym (Björn)
    Anonym (makrill) skrev 2023-06-28 10:48:58 följande:
    Ett problem är att det är inte bara pedofilen som blir straffad genom uthängningen utan oftast även deras familj (om de har det). Hur kul är det att som barn få höra på skolan att deras pappa är uthängd pedofil, plus att deras pappa antagligen måste bryta med hela familjen. En annan väg att gå hade varit att han inte hängs ut och familjen får i stället reda på det och han måste verkligen (genom tvång på nåt vis) gå i terapi eller liknande för sitt beteende. De brukar ju ge pedofilen tips på vart han ska vända sig, men hur många gör det egentligen?

Men kanske uthängningarna har en avskräckande effekt så färre tar kontakt med barn. Det är svårt att veta för gäddorna verkar inte minska i frekvens...
    Jag tror redan att gäddorna minskat i frekvens. Och framförallt de som finns måste vara mycket mer försiktiga. Så det försvårar för dem att hitta nya offer.

Som någon skrev är däremot dumpens upplägg något polisen borde göra. Brottsprovokation borde definitivt vara ok från polisens sida
  • Anonym (Björn)
    Anonym (makrill) skrev 2023-07-03 09:47:17 följande:
    Det klart samhället har ett ansvar att ta hand om barn även om det är barn till en våldtäktsman. Man måste hitta nån annan lösning på det där inte andra barn mår dåligt och blir mobbade när man försöker förhindra våldtäkter på barn.
    Förövare ska ta sitt straff. Detta oavsett om det kan riskera att drabba anhöriga. Att motverka mobbning är en annan fråga. 
  • Anonym (Björn)
    Anonym (Split) skrev 2023-07-14 10:43:38 följande:
    Barnet blir inte bara "ledset". Har du läst någon av all kritik mot dumpen? Kan varmt rekommendera artiklarna i DN tex. Där berättar familjerna om de rena trakasserier de utsatts för av dumpens följare. Om man väljer att kalla det för att "bli ledsen" så har man rätt skeva referensramar. Vi pratar alltså om expartners och minderåriga barn som inte har något som helst att göra med vad avskummen till män håller på med på internet. Det här gör dumpen inte ett skit åt, de rycker på axlarna och låter följarna härja fritt i kommentarsfält osv. 
    Flera av gäddorna har ju tagit livet av sig. Andra pedofiler är livrädda för att hamna i Dumpens nät och har blivit mycket försiktigare i hur de närmar sig barn på nätet. Man kan diskutera Dumpens metoder men bevisligen har det haft effekt.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Björn)
    Anonym (X) skrev 2023-07-28 12:29:38 följande:
    Jag håller helt med. 
    Just intressekonflikten som finns med att Dumpenfolket vill tjäna pengar på något gör att det finns en tydlig intressekonflikt. Det påminner om Chris Hansens upplägg i "to catch a predator" som gjort sig väldigt rik på sin verksamhet. Att outa personerna hade inte behövts utan är bara ett sätt att popcornifiera verksamheten och sälja in den hårdare. Det vädjar till våra sämsta jag.

Att dessutom ha personer bakom som inte riktigt är med i matchen själva. Exempelvis Sara verkar inte ens ha koll på skillnaden på en psykolog och en psykiater. Att då ha koll på att flera av dessa personer som dom hänger ut egentligen hör hemma på någon psykrelaterad inrättning snarare än framför en onlinepöbel som gärna betalar för att showen ska fortsätta blir ganska tydlig. 

Nu nyligen blev även fyra dömda för att ha åkt hem och misshandlat en av de uthängda. Jag gissar på att S och P inte alls ser sin del i det hela.

Bara för att man är emot pedofili så behöver man inte släppa alla gränser.
    Tycker det är riktigt sjukt att så många problematiserar Dumpen, tycker synd om offren samtidigt som man inte talar om problematiken att många vixna söker barn i sexuellt syfte. Hur hade du tänkt att lösa det?

Tycker det mest luktar letande efter fina åsikter på barnens bekostnad. Vad ansvariga för Dumpen hade gjort annars spelar liksom ingen roll i sammanhanget men ständigt tas fokus från de drabbade barnen. 
  • Anonym (Björn)
    Anonym (makrill) skrev 2023-07-28 17:16:15 följande:
    För det första så är det ingen här som tycker synd om förövarna, men om barnen till förövarna. För det andra tycker jag själv att fysiskt våld mot vem det än är ska inte tolereras. Och för det tredje så är det i dessa fall inga barn som drabbats, och det tror jag alla tycker är väldigt bra. Där gör Dumpen ett bra arbete, de förhindrar att ett verkligt barn blir utsatt av förövaren.
    Vad har våld med Dumpen att göra?

Tredje frågan kan jag knappt besvara utan att bli avstängd men kan konstatera att färre barn blivit utsatta tack vara Dumpen.
  • Anonym (Björn)
    Anonym (Gäddan 3XL) skrev 2023-07-28 17:54:28 följande:
    Hur kan du veta det?
    Att färre barn blir utsatta pga det dumpen gör
    Besvarar jag den frågan blir jag avstängd. 

Tycker det är helt befängt hur någon kan inbilla sig att så inte är fallet faktiskt. 
  • Anonym (Björn)
    Anonym (makrill) skrev 2023-08-11 07:43:12 följande:

Vad tycker ni om den senaste fångsten då? En lärare blev uthängd som endast hade sexchattat med en "14-åring" och tydligt skrivit att han inte ville träffa henne?

Tycker det var fel att hänga ut honom på det sättet. Han skrev extremt olämpliga saker men är han ens pedofil? Tveksamt.
  • Anonym (Björn)
    Anonym (makrill) skrev 2023-08-11 10:19:28 följande:
    Nej precis det finns ingen forskning eller statistik på vad effekterna av detta blir. Dumpen gör att pedofiler blir mer avskydda än de tidigare var. Inte för jag bryr mig om de som begått brott, men det kan vara ett problem för det hindrar forskning kring pedofili (och utveckling kring effektiva terapier eller kanske mediciner), det gör att pedofiler inte vågar ta kontakt med vården eller liknande för att få hjälp (de som vill få hjälp) och man vet inte vilka andra vägar deprimerade och utfrysta pedofiler går för att få utlopp för sin sexualitet.
    Felet är att polisen inte får göra det Dumpen gör. 

Man hade satt dit mängder v pedofiler på det sättet. 
Svar på tråden Dumpen. Bra eller dåligt?